• Publicerad av lars_k på 31 januari, 2005 vid 08:37

Behöver lite expertråd…
    Under säs 04 var jag överriggad några ggr med 4.0 och tänker införskaffa en storlek mindre. Tänkte 3.5 skulle vara ett lagom steg ner från 4.0.
    Dock verkar de flesta märken köra 3.7-3.3. 3.7 känns som för litet steg ner och 3.3 för stort. Eller blir det bra med ett 3.7 kanske? Väger 75 kg kör mest westcoast, vill dock inte bli strandad i klittmöller…=)
    Challenger K-onda har 3.5…lutar lite åt det just nu. tongue.gif
    Finns det några andra? Vill ha ett sideshore-betonat vågsegel…

dude svarade 19 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • manno

Medlem
    31 januari, 2005 vid 10:05

Jag lägger min röst på hotsails superfreak, förvandlar tuffa förhållanden till en lekstuga, bara att ge sig ut och köra järnet utan att behöva kämpa =) Underbart smootha när der verkligen brallar i, finns i 3.5 dessutom!

• styret

Medlem
    31 januari, 2005 vid 10:18

jag trodde/hoppades på att inlägget skulle handla om öl.

• surfslusken

Medlem
    31 januari, 2005 vid 10:32

Öl inläggen är från 5.0 och uppåt grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2005 vid 11:23

Tja
    Köp inte ett 3.7. Om du fortfarande vill ha kvar 4.0 så passar 3.5 bättre din linje. Skaffa ett segel med liknade drag som ditt 4.0(helst samma linje) annars kan glappet bli större än vad du tänkt.
    Kelso

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:01

Min övriga linje är 4.0-4.5-5.3 Naish Session 05. Session finns i 3.7 och 3.4. Skulle vara ett 3.4 isåfall. Ligger bara 0.1 ifrån 3.5. Och man får ju en komplett linje.
    Men jag kanske kommer att använda ett 3.7 mer i praktiken? Fan va detta ska vara svårt då. tongue.gif

• mag

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:15

Jag kör 3,4 och 4,0 glapp. Det går bra om du har liknande drag i dina segel.

Småsegel kan du ju köpa förra årets och spara en slant om inte linjen har uppdaterats en massa till detta året, vilket är föga troligt. Bara att köpa! laugh.gif
    /Magnus

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:32

Aha. Då så. Ska kolla om jag kan få tag ett fjolårs Session 3.4, annars kanske jag pungar ut på ett 05.

• ola-h

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:40

Jag kör i och för sig 3.5-4.0 nu, men en gång i tiden körde jag 3.3-4.0. Det var helt OK, faktiskt. Däremot lyckades jag köra en hel säsong med ett glapp på 3.3-3.7 utan att 3.3:an blev använt, och då brukar jag normalt ändå köra rätt små segel. Så, vad kan vi dra för slutsatser av detta….tja, inga antagligen.

Snarare skulle jag, som vanligt, vilja rekomendera två saker: 1. Håll dig gärna till samma linje. 2. Köp en mast i rekomenderad längd.

Om nu inte din nuvarande modell av segel finns i det mest naturliga valet 3.5 så kanske du kan snegla på nå’t annat. Jag är väldigt nöjd med mina SO. Kolla t ex om Ola P vill sälja sin 3.5:a, han ryktas ju ha Goyaprylar på G.

Annars tycker jag nog att det blir lite mindre skillnad i karaktären på olika segel i de här små storlekarna. Även segelmodeller som i 5.3 är väldigt olika är enligt min erfarenhet betydligt mer lika i 3.5. Ett segel som Superfreak är antagligen ett undentag eftersom känslan här kommer från materialet.

I ett absolut val mellan 3.3 och 3.7 som komplement till en 4.0:a skulle jag välja 3.3.

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 12:51

Japp. Olas SO 3.5 är ju ett fint alternativ. Bör passa bra med min 370 RDM. Ska kolla med honom.
    3.3-4.0-4.5-5.3 känns lite fel eftersom stegen mellan minsta
    seglena är större än mellan mellanseglena. Men man får ju iofs ett segel att sätta in när allt annat blåser upp på land.
    3.4 eller 3.5 får det nog bli. =)

• drakglenn

Medlem
    31 januari, 2005 vid 13:55

Ah, en till som hänger upp sig på dessa irriterande segel glapp smirk.gif

Rille, ska du sabba din nya fina linje nu genom att blanda segel…
    Du kanska ska byta linje igen till: 3.7 – 4.2 – 4.7 – 5.3 och sälja din nuvarande linje (billigt till mig hmhm)

Jag hade nog nypt 3.4, när det blåser mer än för 4.0 känns det som att man vill ha så lite som möjligt, även om det är något större glapp,

//Glenn – som är avundsjuk på Rilles nya segel wink.gif

• adde

Medlem
    31 januari, 2005 vid 14:24

Kontakta Swell ASAP om du skall ha en 05:a, de skickar en beställning idag (eller igår?) då kommer det i slutet av Mars.

04:or kan du kanske fynda på Nautic i Danmark (http://www.nautic-surfogski.dk), eller hos din suger-daddy: Keppler laugh.gif

/adde

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 14:25

Hmm. Stämmer nog. När det blåser 20 m/s och mer så har man bra tryck oavsett hur litet seglet är.
    Japp. Min linje är helfin. Den kan du få köpa (…när jag är färdig med den…). wink.gif

• lars_k

Medlem
    31 januari, 2005 vid 14:39

Keppler säljer inte Naish-segel (tror jag..). Ska kolla runt hos tyska och danska handlare (tack för Nautic-tipset). Blir det 05 så blir det naturligtvis från Swell.

• adde

Medlem
    31 januari, 2005 vid 14:52

Men tänk på att 3.4 är inget som de har inne utan då måste de beställa. Jag tror att de skickar en order i dagarna och sen är det väl minst 6 veckor tills nästa order. Seglen skickas 2 månader efter ordern är lagd.

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    31 januari, 2005 vid 15:04

Svar till:

Japp. Min linje är helfin. Den kan du få köpa (…när jag är färdig med den…). wink.gif

[/ QUOTE ]

wink.gif //Glenn

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.