Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 3.7 segel till 103L bräda

• 3.7 segel till 103L bräda

Publicerad av Oregistrerad på 7 september, 2007 vid 15:51

har lite funderingar.
    har en f2 eliminator 103L bräda, har hittat ett segel som är på 3.7 m2.
    kommer det att funka att köra med seglet till min bräda eller kommer det bli pankaka av allt?

rekomenderade segelstorlekar till brädan är från 4.5-7.0 m2.

vad för problem kommer jag att få med ett förlitet segel?

oaxen svarade 17 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • simpa

Medlem
    7 september, 2007 vid 15:56

Tror att dem rekommenderade segelstorlekarna är beräknade på den fenan som medföljer vid köp, sätter du på en mindre fena kommer det att fungera, sen är det också lite beroende på hur mycket du väger.

• ola_p

Medlem
    7 september, 2007 vid 16:27

Problemet ligger mest i att en 103 liters bräda är jävligt stor att segla när det blåser 3.7.

Seglar du på ett spot som har extremt platt vatten så kan det däremot kännas helt ok. Investera också i en liten fena att ha till.

Jag hade 3.7 4.4 som hopp mellan minsta seglen förra året, ett större steg än så skulle jag absolut inte ta. Så har du en 4.7a/5.0a så satsa på nått runt 4.0-4.4 som minsta istället.

• Oregistrerad

Gäst
    7 september, 2007 vid 18:10

ok. min vikt ligger på 62 kilo.

• oaxen

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:04

Håller med Ola P, en 103 liters kommer blåsa bort. Skippa seglet och köp en mindre bräda istället – det ger också ett större register precis som ett mindre segel.

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:24

Jag håller inte med. Jag körde mycket 3.5 på min Electric rock, 102 liter. Jag skulle snarare säga att det funkar utmärkt fram tills den dagen man provar att sätta 3.5:an i en bräda på 60-70 liter. Efter det vill man aldrig segla hundralitare med 3.5 igen. Jag vägde 60 när jag hade electricen.

• dr-masse

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:28

Lyssna på Rasmus. Vad vet väl Ola_P och Oåxen, två av de mest rutinerade surfarna här på konfen?

Skaffa 3.2 till din 103-liters när du ändå är igång. Snart kommer höststormarna.

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:33

@dr Masse 412577 wrote:

Lyssna på Rasmus. Vad vet väl Ola_P och Oåxen, två av de mest rutinerade surfarna här på konfen?

Skaffa 3.2 till din 103-liters när du ändå är igång. Snart kommer höststormarna.

Läste du hela inlägget?

• dr-masse

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:34

Ja.…………………………

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:37

Tänka sig. Jag tyckte precis jag skrev ”Efter det vill man aldrig segla hundralitare med 3.5 igen”. Jag måste ha drömt.

• Oregistrerad

Gäst
    7 september, 2007 vid 19:49

ok. så ni tror det funkar att köra med ett 3.7 på min 103L bräda.

jag kommer så småningom skaffa mig en mindre bräda också, men plånboken har inte råd för tillfället.

• dr-masse

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:52

NEJ, jag tror INTE att det är en bra idé att handla 3.7 till en hundralitersbräda. Det är bortkastade pengar. Om man inte är fullständig nybörjare eller nåt.

Brädan är för stor för segelstorleken. Punkt.

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:56

Dagens brädor är iofs lättare. Det kan hända att det gör skillnad. Fast i början av 90-talet såg i alla fall jag rätt många som körde med sina Sunset slaloms eller Astro Rock (125 liter!) med väldigt små segel och alldeles för styva master. Efterhand skaffade vi oss en efter en betydligt mindre brädor och dessutom vettiga master och då insåg vi att det vi hade kört på tills dess inte var nån höjdare, men innan dess gick en del av oss i vanföreställningen att vi hade haft en kanondag på vattnet. Att brädorna var rätt tunga kan ha hjälpt till, en tung bräda blir lugnare i vattnet än en lätt.

Tror du att du kommer skaffa en mindre bräda någorlunda snart ser jag inget fel i att skaffa en 3.7:a bums. Du utökar faktiskt ditt vindregister, men inte alls så mycket som om du hade haft en mindre bräda till.

• ola_p

Medlem
    7 september, 2007 vid 19:59

Det kommer fungera (3.7 på en formula misstänker jag kan gå under epitetet ofungerande). Problemet är inte så mycket att det blir lite obalanserat som att 103 liter är tokigt stort när det faktiskt blåser 3.7, dessutom brukar det innebära rejält stökigt vatten.

Jag har seglat 3.5 på en 95 liters freestyle. Det blir lite skumt, och inge kul om man inte har ordentligt platt vatten.

Har du <4.4 som minstasegel idag så kan du ju alltid fylla på med en 3.7a, men blir steget större än så, så låt bli och köp nått som blir ett lagom steg från det större seglet. En annan sak som är viktig till småseglen är att ha rätt mast. Börjar du räkna med det så närmar sig snart budgeten vad en bräda kostar. Och om du kör minstaseglet på en för lång mast idag, så är nog ytterligare en mast och ett par fenor den bästa investeringen du kan göra.

• rasmus_w

Medlem
    7 september, 2007 vid 20:10

@Ola_P 412590 wrote:

Det kommer fungera (3.7 på en formula misstänker jag kan gå under epitetet ofungerande). Problemet är inte så mycket att det blir lite obalanserat som att 103 liter är tokigt stort när det faktiskt blåser 3.7, dessutom brukar det innebära rejält stökigt vatten.

Jag har seglat 3.5 på en 95 liters freestyle. Det blir lite skumt, och inge kul om man inte har ordentligt platt vatten.

Har du <4.4 som minstasegel idag så kan du ju alltid fylla på med en 3.7a, men blir steget större än så, så låt bli och köp nått som blir ett lagom steg från det större seglet. En annan sak som är viktig till småseglen är att ha rätt mast. Börjar du räkna med det så närmar sig snart budgeten vad en bräda kostar. Och om du kör minstaseglet på en för lång mast idag, så är nog ytterligare en mast och ett par fenor den bästa investeringen du kan göra.

Nu håller jag med. Att säga att det inte funkar tycker jag är fetfel. Ignorance is bliss, det går rätt bra tills man inser vad man går miste om. Hoppet mellan 4.4 och 3.7 kan jag inte säga så mycket om eftersom jag aldrig haft nåt mellan 4.5 och 3.5 men av nån anledning har jag sällan upplevt att 4.5 känts för stort och 3.5 för litet. Däremot kan det finnas vettigare investeringar, som du säger.

För att trycka lite till på ”ignorance is bliss”-biten passar jag på att påpeka att jag numer tenderar att välja för liten bräda snarare än för stor, jag vet att man ofta har roligare på en mindre bräda, blir för ivrig och förstör seglingen med grejor som knappt håller sig ovanför ytan.

• Knatte

Gäst
    7 september, 2007 vid 20:55

@Oregistrerad 412585 wrote:

ok. så ni tror det funkar att köra med ett 3.7 på min 103L bräda.

jag kommer så småningom skaffa mig en mindre bräda också, men plånboken har inte råd för tillfället.

Svar nej! Det kommer inte fungera bra med ett 3.7 kvm segel till denna brädan! Brädan kommer upplevas väldigt stor och bynglig, när du skall använda ett 3.7 kvm segel.
    ( Vi pratar vindstyrka på 15-20 m/s för ett 3.7 segel)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 3.7 segel till 103L bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.