Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 3 eller 5 strutar?
-
3 eller 5 strutar?
Publicerad av alohasurfer på 16 december, 2010 vid 16:28Jag fattar inte riktigt vad som är för- respektive nackdelen med 3 eller 5 strutar? Visst jag förstår väl att 5 strutar ger en mer stabil kite och 3 strutar ger mer “tyg” för vinden att trycka i, men varför/hur.. va?
pjoter svarade 13 år, 11 månader sedan 20 Medlemmar · 55 Svar -
55 Svar
-
3 strutar Mindre att blåsa upp och strula med. Väger mindre. enkel och smidig.
5 Mer stabil
-
minskar säkert tillverkningskostnaden med ett betydande belopp samtidigt som slutpriset är oförändrat.
-
Men det måste väl finnas fler anledningar, som handlar om prestanda, eller?
-
Ja det skulle väl vara vikten och att det tar tid att pumpa, men hallå eller, vem bryr sig.
-
Fler struttar = mer tyg och mer vikt.
Färre struttar = lättare att blåsa upp och mindre att strula med.
När man ser till vikt så påverkar det ju hur snabbt kiten rör sig o hur väl den plockar upp vinden.
Vissa påstår att färre struts ger känslan av en större kite för kraft, men mindre kite för snabbhet (dvs en 12kvm har kraft som en 14 men snabbhet som en 10 etc).
När du ändå snackar struts, kolla nån recension på Airush One som kommer till våren, den har bara EN strut =)
Google gav resultatet: http://www.skyhooked.co.uk/2010/08/airush-one-one-strut-kite/ -
Vad jag har hort sa ger farre struttar mindre resistens mot revor och storre pafrestningar pa duken i allmanhet, dvs kortare livslangd pa draken.
-
Jag har sett en kite med 7 strutar och nu berättade Blizzy här att Airush har en med bara en strut. Som sagt, det vore bara jäkligt intressant att veta hur antalet strutar förändrar prestandan på kiten! Snabbare, mer pop, stabilare osv.
-
acemattias;642380 wrote:Vad jag har hort sa ger farre struttar mindre resistens mot revor och storre pafrestningar pa duken i allmanhet, dvs kortare livslangd pa draken.
RRD Relgion är en tre struttar kite som förmodligen är en av de stryktåligaste kiten som finns…
-
Jag kör en SS Rally 10 med tre struttar och den svänger mycket snabbare och på en femöring om du vill, än mina gamla SS Rev kajtar med fem struttar. Det är inget fel på stabiliteten heller, funkar perfekt i vågor då man kan “ställa” den lite i lä och surfa på vågen utan att vara beroende av kraften i kajten. Sedan beror det på vad man menar med stabilitet? Den tar mindre plats i ryggan och visst är den lättare. Less is more? Sedan gillar jag skarpt att man har rensat bort onödiga bridle lines och pulleys! Har en Naish Cult som jag alltid får trassla med bridle linorrna när jag riggar , inget större problem men jag tror på “keep it simple”.
Att det skulle var mer fladder tror jag inte. Det beror väl på att folk inte skotar hem ordentligt 😉 -
Struttarna är viktiga för relaunch också.
Men jag håller med, tror att det är mer viktigt att hålla bridle och block enkelt än att räkna struttar. Många märken har 4 block i kiten och det gör skillnad! Jag fattar inte varför, det har ju gått att göra helt utan sedan 2006 på SLE. Kul att se att många tar bort dom nu. -
haha va e de för bullshit om att fler struttar skulel generera stabilitet.
Kör envyn, stabilaste kiten jag kört, inget fladder och inte faen har den så många struttar inte. dessutom extremt lätt på vattenstarten (iofs tycker jag inte detta är ens relevant å prata om man man snackar nya kites, alla kites går ju bra å relauncha numera)Fast de klart, är man ute efter stabilitet och bra relaunchförmåga kan man ju alltid lägga sina pengar på detta struttmonstret. Om man har turen att finna den dvs…
-
Hahahah X10 11 struttar har provat den i Oz för typ 7 års sen! Fanns bara i 12m och 18m
då fanns det inte one pump så det tog ett tag att pumpa med naish bra ventiler………..
Logga in för att svara.