Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 3 eller 5 strutar?
-
Har mixtrat en del med en gammal waroo 12:a då det gäller struts och lattor mm och kom fram till följande (inte något nytt):
Fler strutar (i samma typ av kite) gav helt klart mer stabilitet och bättre profil för att köra FORT RAKT FRAM, samt att jag upplevde det som om den genererade mycket mer kraft i när man loopade den (fladdrade inte alls i trailing edge). Den pallade därför också större depower utan att “yelly-fisha” (kunde ha en smalare LE m a o).MEN, den blev ju tung, seg och svårsvängd, fungerade generellt sämre urkrokad, samt tenderade att överflyga mig i byiga vindar (flyga förbi vindfönstret över huvudet), vilket gjorde den värdelös i lätta vindar i Sverige. Dessutom fick man inte samma goa slack efter poppet när man körde urkrokat.
Upplevde INTE att den blev hållbarare! Snarare tvärt om. Ökad tyngd ger större påfrestning vid krascher och ju fler sömmar (om inte tejpade/svetsade) ger perforerad duk = ömtåligare), MEN kan tänka mig att det ger mindre risk för att duken töjer sig och kiten blir utseglad (som vanliga segel).
Kontenta:
Många strutar är sämre för freestyle och även urkrokad eller mer vertikal Surfkiting. I princip bara bättre för courserace…
Men allt handlar ju om balans! LAGOM ÄR NOG BÄST (som vanligt) och så beror det ju på HUR KITEN ÄR DESIGNAD I ÖVRIGT! -
Tack AboveTheLaw, det första riktigt vettiga svaret!!
-
Fast det ar nog sa att fler struttar gor att belastningarna pa duken fordelas jamnare vid krash och minskar risken for skador trots nagot hogre vikt.
-
frågan är lika dum som att fråga vad är skillnaden på LEI och FOIL rörande hållbarhet och stabilitet…. det är så många faktorer som spelar in så det går inte att svara på…t.ex. färg, märke, om solen skiner, longitude och laitude där man åker och om det är fredag eller ej…
-
tror inte man kan dra den slutsatsen genom att bara testa på en drake abovethelaw. Jag menar, det är ju inte säkert att ens en nemesis (bara för att ta samma märke) reagerar på samma sätt som waroon. Tror precis som reg, att det är så många fler faktorer som spelar in.
-
Jag tror struttarna faktiskt är helt avgörande för prestandan.
Vill man ha en högpresterande kite så väljer man en helt utan struttar. 🙂
-
Haha den med glassen va bra! I övrigt så verkar det faktiskt inte som att någon har något svar som är helt 100 eller helt faktabaserat, men det är väl just det ett forum är till för, att diskutera och bolla idéer, så tack ändå!
-
Forum är roliga. Det ligger mycket ansvar på läsaren att kritiskt granska informationen. Lyckas man med det så är forum bra.
För just detta forum måste man också lyckas ta inlägg med en rejäl nypa salt 🙂
-
Alohasurfer;642755 wrote:Haha den med glassen va bra! I övrigt så verkar det faktiskt inte som att någon har något svar som är helt 100 eller helt faktabaserat, men det är väl just det ett forum är till för, att diskutera och bolla idéer, så tack ändå!
kan ju vara för att det inte finns något givet svar på frågan, eller några givna regler som säger att ju fler struttar, desto stabilare drake.
-
Oavsett hur många struttar man än har så har folk ändå oftast en förmåga att mespumpa sina kites så dom likförbaskat blir helt saggiga och jellyfishar.
-
ozone hade ju 3 kiter
light 3 strutar
sport 5 strutar
edge 7 strutarkan man inte hitta svaret i det.
-
AR skillde sig ju väldigt mellan dessa också (fast Light numera heter Catalyst och Sport ersatts av C4) så stämmer det fortfarande. Som alla vet får man ju mer ving-effekt med högre AR och vingprofilen hålls ju av strutarna så det är ungefär synonymt. Gillar man hoppa högt och ha mycket hangtime så ska man nog inte välja en 3-strutkite även om det kanske inte skiljer så väldans. Ofta är det väl pungkulorna som begränsar hur högt man hoppar ändå.
Själv har jag kört 3 strutar i några år nu och tycker det funkar kanon för vågor och strapless. Mindre meck vid lagningar, tar mindre plats, kostar lite mindre och ingen uppenbar nackdel för min del iaf.
-
Se på fan, nu kom det ett par riktigt bra svar till!! Det som gjorde mig konfunderad från början var när jag jämförde Naish Bolt och Park, när det gäller antalet strutar alltså. Park ska ju vara som en Torch “with benefits”, men Torch har ju 5 strutar, precis som Bolt, som inte är tänkt för samma typ av åkning som Park. Jag blev alltså inte klok på vad man ville uppnå för karaktär på kiten genom att använda fler eller färre strutar. Har blivit lite klokare nu genom bra inlägg!
Logga in för att svara.