Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 3 eller 5 strutar?
-
Jag kollade lite på Airush utbud (förutom One som ju bara har en strut).. och mönstret verkar vara att de kites som är mer extrema (dvs mer klassisk C-shape, som här är Razor och Vapor-X) kör fler struttar medan de som är lite snällare (delta/hybrid, dvs Lithium och Varial) kör 3 struttar.
Kanske ligger mer i formen då att en C-shape behöver mer stabilitet pga sin stora öppna form vilket kräver 5 struttar medan delta/hybriderna får stabiliteten mer av sin profil och därför kan “banta” på struttar.
Verkar även stämma på Slingshot… Fuel (c kite) har 5, RPM och Rally (open C resp. delta) har 3. Iofs har Key 5 men de sista två är ju minimala och den är så skarpt formad att LE inte ger nån LE-strutt alls. Till skillnad från Fuel vars form ger en total av 7 “vertikala pinnar” (varav två är i LE) men bara 5 struttar, och RPM har totalt 5 “vertikala pinnar” men 3 struttar.Så summerat, kitens SHAPE spelar nog ganska stor roll….
-
Om du ser på Yann’s inlägg om hangtime och höjd så stämmer de inte i Park Bolt fallet, då Park är den kite som är med och slåss om vem som hoppar högst i världen… nu när du har bekännt märke och modeller så kan man seriöst diskutera skillnaderna och vad eventuelllt 3 eller 5 strutglassar har för betydelse. På http://www.kiteforum.com finns det ett par ämnen som seriöst handlar om Bolt vs Park.
Det är verkligen gulligt att ställa en sådan fråga fråga och inte ge sig och sedan värdera vilka svar som är bra eller ej. Med den förmågan kan man få plats i vilken kommunstyrelse som hellst och vara med och ta väl grundade beslut…
-
Hehehe du är verkligen söt du också Regfellow. Min kunskapstörst inom området kitesurfing kommer aldrig ge sig, och vissa svar är verkligen mer givande/seriösa än andra.
-
jmfr “natural Arc”. För den som inte minns så var dett fåtal märkens upfinning på en C-kite som kunde ha bridle (f-one, Nobile etc tror jag det var). Hur som helst så had/har de alla 5 struttar. Då undrar man ju vad dom menade med naturlig båge. En naturlig båge håller formen utan struttar… Ja, den som ändå vore fulllärd 🙂
-
Struttarna har inte så mkt med bågformen att göra, det är ju LE och bridlarna som ger den dess form. Struttarna funkar ju bara som lattor på ett segel och ger den buk man vill ha på seglet. Hur mkt buk och formen på den spelar sen en jäkla roll för hur kiten beter sig, framförallt på grunt/snabbhet i en kite.
Bäst form får du av en jäkla massa struttar, bästa hade varit en kite gjord i massivt material som en flygplansvinge, dock blir den ju något tung och klumpig. 🙂 Så nånstans får man göra en avvägning av hur många struttar man behöver för att få fram de egenskaper man vill. Ska du göra en ybereffektiv kite (dvs snabb som vill långt ut i fönsterkanten) behövs många struttar. Ska du däremot ha en kite med mkt grunt (dvs mindre effektiv rent aerodynamiskt) så behöver du inte lika många. Testa att gå ut med en ikeakasse och inlines i storm. Den kommer dra dig jämt i fint med vinden (slör mm) men ska du försöka kryssa uppvind blir det lite svårt då den är på tok för oeffektiv.
Så en bra wakestylekite ska va så gruntig (oeffektiv) som möjligt men ändå tillräckligt bra för att du ska slippa walk of shames. En bra kite till speed däremot måste vara ybereffektiv och därför behövs mer struttar.
Förutom detta så kommer en massa andra parametrar in som AR, tip-formen, tjocklek på LE, bridlesystem mm in för att få fram de egenskaper man vill.
Vad gäller hållbarhet så finns det ju fler delar/sömmar desto fler struttar du har och den väger också mer vilket gör att den lättare går sönder. Den flyger också snabbare ner i vattnet både pga aerodynamiken men också vikten. Däremot kommer den hålla formen bättre än en med få struttar. Så jag tippar på att fler kites med många struttar går sönder på riktigt medans de med få struttar kommer tappa egenskaperna snabbare.
Varsegod, ett seriöst svar.
-
Prova RRD Religon den har bara 3 struttar men flyger väldigt snabbt och långt ut i fönstret!!
-
pjoter;642970 wrote:Struttarna ……Varsegod, ett seriöst svar.
Snyggt. Och seriöst 🙂
-
Härligt, jag tror jag äntligen börjar fatta 😉 Jag har nog uppfattat fel när det gäller Torch då också. Trodde den hade mycket “grunt” och tyckte då det var konstigt att den har 5 strutar, enligt resonemangen. Ska jag vara helt ärlig, och det ska man ju, så har jag aldrig fattat varför man vill att kiten ska flyga “snabbt ut till kanten av fönstret”? Varför vill man ha den i kanten och att den ska ta sig snabbt dit? Jag tycker oftast jag har kiten rakt downwind framför mig 😉 Nån som kan förklara?
-
Ska vi va helt ärliga så parkeras en icke stallad kite alltid i fönsterkanten. 🙂 står du still är fönsterkanten typ 90 grader mot vinden på en ybereffektiv kite, ca 30 grader för världens sämst flygande kite, biltemadraken :).
Börjar du däremot åka så skapar du ju fartvind vilket gör att vinden egentligen inte kommer från samma riktning som den gjorde från början utan snett framifrån när du åker (dvs typ 90 grader från där kiten är parkerad när du kör). blåser det 10m/s och du åker i 20 knop (10m/s) kommer den 45 grader snett framifrån, åker du snabbare än vinden mer framifrån. Så det ser ut som du har kiten parkerad mitt i fönstret när du åker, vilket du alltså inte alls har.
Så precis som när du du står still så ligger en sämre flygande kite längre bak när du åker. Dvs du måste kanta mer för att hålla höjd. Fördelen är att destå längre bak en kite ligger desto mer grunt och desto stabilare är den (den har svårare att flyga ur fönstret när vinden droppar exempelvis).
Den som har tråkigt i mellandagarna kan ju plugga lite aerodynamik och hur man bygger en vinge för att få fram de egenskaper man vill. Ska ni ut och flyga så kolla på flygplansvingarna hur de ändrar form för start/landning och när de sen flyger distans. man kan också börja ifrågasätta varför singleskin vingar (som tubdrakar) slutade användas på flygplan för en evighet sen och alla nu istället har separata profiler för ovan/undersida (som en foilkite).
Vad gäller torch så stämmer väl den väl med mitt resonemang av att man använder så få struttar man kan för att få fram de egenskaper man vill. Jag skrev ju att det mest effektiva är att bygga en hård vinge oavsett vad du ska ha den till. Sen bantar man så mkt man kan utan att tappa de egenskaper man vill åt i kiten. Naish har väl ansett att 5 är lagom för det.
Alltså när jag började så handlade det nästan bara om AR (bredden i förhållande till längden på kiten) och hur sjukt viktigt det var för egenskaperna, nu börjar den här tråden lägga väl mkt egenskaper i struttarna. Allt hänger ihop och som exempelvis RRD eller Caution kan man bygga kites som inte alls stämmer överens på alla punkter av hur den borde bete sig (få struttar, lågt AR på riktigt snabba kites). På samma sätt kan jag själv garanterat bygga en egen kite hemma med 10 struttar som är 2dm lång och 10m bred och som ändå flyger som en påse skit. 🙂
Jägarns vad snäll å seriös jag blivit i mellandagarna här.
-
Har du den rakt downwind sa antar jag att du inte riktigt lart dig ta hojd annu.
Det ar en poang med drakar som flyger langt ut i kanten, dom tar hojd battre, en annan fordel ar att dom flyger battre overriggade, bland annat.
Om det ar bra eller daligt att dom ar snabba ar till stor del en smaksak. -
Ett seriöst svar till..
Principen för kite är att föra över vindens rörelseenergi till kajtaren. Tjockare LE ger större energiförlust pga större luftmotstånd och mer turbulens. Tunnare LE ger alltså en mer effektiv kajt. Tunnare LE gör att kiten flyger snabbare, vilket framförallt är en fördel om man vill kunna göra riktigt feta kiteloopar. Eftersom den flyger snabbare så kan den också svänga snabbare. Som nämnts tidigare får man bättre höjtagningsförmåga och bättre depower då kajten kan flygs längre ut i fönstret.
De flesta stora kitemärken försöker hålla nere storleken på LE på sina “högprestanda” kites, tex Torsch, Hadlow Pro, Hi Fi Comp, Nemesis mm. Samtliga dessa kite har så tunn LE att de väljer att supporta den med extra lina/linor.
Den enda, men stora, fördelen jag ser med en stor LE är att kiten håller formen bättre. Mer stabilitet och lättar relaunch.
-
Hehe, jäklar va alla blivit snälla i jul, misstänker att det ätits många pepparkakor 😉 Uppskattas som faan!!! Tror faktiskt jag fattar nu, tro det eller ej!
-
Skulle man inte kunna tillverka en kite som är helt uppblåsbar,lite som en luftmadrass, på så sätt kan den bli tunn och stabil…?
Logga in för att svara.