Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 32.5cm förlängning
-
32.5cm förlängning
Publicerad av _xs_ på 1 juni, 2004 vid 07:31Hade tänkt slippa köpa en 430 mast genom att använda min Simmer SC-6 400 mast till ett Crossover 5.3 som behöver 431, eftersom det gå i steg om 2.5 blir det väl 32.5 man måste förlänga. Är det någon hit att förlänga så mycket? eller bör man köpa en 430 mast?
//Viktor_xs_ svarade 20 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
det ska abra vara att rigga och köra vettu. men fårgan är ju hur det är med styvhet, vad som är rekomenterat och hur mycket du vill kompromissa.
-
aah fan styvhet gör iiinget fan.. hmm om inte man är kräsen d.v.s.
hehe
-
det beror vlä lite på. jag stoppade i min 430mast i mitt nya duke 6.2 och testade lite, tyckte det verkade sjysst.
sen kom johan gelander som nog ligger cirka 20 kilo över mej som väger 70 och bröjade dra lite och känna på det, där märkte man att det kan behövas lite styvare mast. hela seglet var ett enda stort veck när han pumpade med det.
så visst fan spelar styvhet in om man väger lite eller pumpar som ett as. -
Är seglet sytt för en längre mast än vad man stoppar i så känns seglet åtminstånde ganska anorlunda (inte alltid till det sämre). Pga annan styvhet och böjkurva. Det bästa är att testa, längden på förlägningen är inga problem alls, men det bästa vore att testa seglet på den kortare masten och se att det känns ok…
-
ok, får nog skaffa ett segel och testa annars är det väl bara till att köpa en mast
-
Har en polare som kör Simmer 400-mast till sitt Crossover 5.3 och han tycker det funkar kanon.
Seglet blir något mjukare i känslan men så länge du inte är en riktig tungviktare så ska det nog inte vara några problem.
Så frågan är hur mycket du väger? -
men tydligen har dom nu även 460 som rek mast..
har själv 430 och tycker den funkar kanon men då väger jag också ca 70kg och har hellre ett segel med ”mjuk” känsla -
Svar till:
430 är den rekommenderade masten för DUKE 6.2
[/ QUOTE ]
det är båda två som rek. jag tror faktiskt det står imsc 24-25 på seglet, har intge kollat så noga.
http://www.north-sails.com/Products/detail.asp?iProductID=551
Logga in för att svara.