Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 35.28 Knop!
-
35.28 Knop!
Publicerad av gegga på 22 maj, 2003 vid 19:46Såg en gammal rulle från 1988 Sotavento speed
där det kördes en standard Alpha Needle i 35,28 knop
imponerande! Undrar om dagens standard slalom brädor
går lika fort skulle vara kul att veta om utvecklingen
har gått framåt när det gäller toppfart eller fokuseras
det bara på täcka in så brett register som möjligt idag?Knatte svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Inte illa!
Med tanke på att t.ex. HS-en är testvinnare med lite drygt 30 knop, så börjar man ju fundera hur det egentligen har gått med utvecklingen.
Men man måste /antar jag/ även räkna in parametrar som du säger vindregister, hur lätt brädorna är att hanterna. Brädan från -88 kan troligen mycket få pros få upp i 35 knop, medans en HS kanske merparten av avancerade seglare komma upp i drygt 30 knop? Vad vet jag?
Nu är ju det nya konceptet fortfarande i utvecklingsstadiet. Jag postade ett inlägg tidigare där en hollandare beskriver hur han troligen kommer att spränga 40 knops vallen med det nya konceptet snart, och som han sa brädan i fråga var mycket mer lättkontrollerad än en traditionell speednål. Så jag antar att HS-en är bara början på en ny fantastisk trend vad det gäller speed.
-
35.28 knop, det där måste vi ge oss på Jeppe!!!
Nu framgår det väl inte hur man mätt. om det är toppfart eller medelfart på en viss sträcka. Men vi förutsätter att det är toppfart va????Verkar enklast
Så se till och boka den där j…. plankan nu så det blir lite fart på dig -
Tyvärr är det nog så att de flesta brädor idag (rätt bra ändå) inte har samma kapacitet som för bara några år sedan. Det är precis så som du säger att man bygger mer på att få en stor spread på brädan, på bekostnad av toppfart.
Men jag tror nog också att det är som Jeppe skrev, för de flesta av oss går det ändå fortare med nya grejer just för att brädorna blivit mer kontrollerbara och mer förlåtande.
Men….om vi backar till det som du skrev om, 1988, så är jag övertygad om att materialet idag är snabbare om vi kikar på riktiga fortåkaprylar. Finns några fabrikat som trots allt bemödar sig att tillverka riktiga speedprylar.
Men att segla 35.28 knop på prylar från 1988 är en bedrift må jag säga! -
Ja du, det är snart läge för en beställning.
Lite master, bommar och åter några segel så är man ju “uppkittad” av guds nåde.
Skall ta en sväng förbi Beli “in my dreams” Marin till helgen tror jag.
-
Svar till:
Men vi förutsätter att det är toppfart va????
[/ QUOTE ]
Nej farten var mätt över 500m.
Då fanns det 2 speed produktionsbräddor: Alphan och Bic Alegro (från Jimmy Lewis)
-
Var det inte någon engelsman “Dave White?” som seglade en f2 sputnik thommen 265 i 43 knop?
/björn -
Ops, var det en medelhastighet på 500m……….det var inte så att själva mätsträckan var 500m och där någonstans mättes högsta farten 35.28 knop upp?
Om det nu var medelhast. så är jag djupt impad -
Mistral Energy 273 cm tror jag, -95
har dom klockat i över 39knop 500meters bana.
Och ändå är nog inte det den vassaste brädan,
hur som helst kommer man upp i dom farterna
är främst en bra fena lösningen och sedan lite våtyta på brädan. -
-92 då jag var i taifa så
var det en vågsurfare som klockade
en custom vågbräda+vågfena+litet vågsegel till 36 knop,
dunkan körde 43knop, med speedneedle och 4.5 mkII np segel.
Världscuptyskarna körde 38 knop med slalombrädor och små vågsegel, ( de hade inte nog små cambersegel, det var
bara lyx för kungarna av segelloften) -
Knatte
Gäst24 maj, 2003 vid 17:19Alla gällande världsrekord, är medel hastigheten över en bana på 500 meter.
Det gällande rekordet från Tiery Belak på drygt 45 knop, är också ett snittfart rekord över 500 m. Toppfarten borde ligga någonstans omkring 50 knop..
Bringdal har det svenska rekordet på 41 eller 42 knop. ( satt på Sovento speed ?)
Logga in för att svara.