-
3600kr/timme
Tisdag 15/11 2009
Sa anteligen blaser det for forsta gangen pa semester i Fuerteventura. 8dagar utan vind och idag gar det gass pa havet och det rycker rejalt i palmbladen.
Vi tar bussen fran Jandia dar vi bor till Hotell Gorgiones pa den beromda Sotaventostranden. Har finns Pro Center Renè Igli och dom har 400 brader och 1000 segel att valja mellan. Man kan hyra fran tre olika grupper, sport, World cup och Premium.
Jag valjer World cup och det kostar 60€ for tre timmar.
Vindmataren pendlar mellan 15-20 knop sa lite forsiktigt tar jag en JP brada pa 110 liter och ett NP segel pa 6,9 m2.
En stor skylt talar om vindsurfing till vanster och kitesurfing till hoger om de roda bojarna.
Tar pa mig min shorty, sele ,flytvast och startar GPS:en.. Bar ner brada och segel till vattnet och annalyserar vagorna som bryter med ett kraftigt vitt skum. Ger mig ut och klarar vagtopparna bra och skall just kroka i. Pang, da smaller en kite ner i vattnet precis framfor mig.
Hoppar i och glider runt och hor ett “entschuldigung”. Vinkar glatt tillbaka och sager “Keine Probleme”. Det ar inte sa latt att va nyborjare. Tur att stranden ar uppdelad, sen kan ju alltid misstag handa.
Vattenstartar och drar ivag. Vinden ligger parallellt med stranden och jag njuter att vara ute pa havet.
Dags att jippa, jag ar langt ute men kanner att vinden minskar, tappar planing och vagorna blir hogre. Kor vidare i hopp om att plana igen, men det blir bara mindre med vind. Gor en “karringajipp” alltsa glider ner i vattnet med seglet uppe. Kommer runt och upp pa en vattenstart och seglar sakta in mot land.
Upptacker att hangseletampen vridit sig och pekar mot masttoppen sa jag kan inte kroka i. Fibblar och ramlar i. Tittar pa klockan, det ar tio minuter sedan jag seglade ut. Kollar GPS:en, nastan 19 knop sa det ar inget att skryta med.
Kampar lange med vattenstart men nu finns bara vagor och ingen vind. Inga segel eller kitare syns langre dom har lagt av och lyckats ta si iland.
Simmar mot land och efter en bra stund narmar jag mig nakenbadstranden nedanfor Costa Calma. Nar jag har ett par meter kvar kommer tva nakna damer och vill hjalpa mig. Jag studerar deras kroppar, dar allt hanger och slanger, och forstar att dom vill ta hand om en vital nybliven pensionar.
Sager bestammt “Ich brauche keine hilfe, Ich habe viel erfachung”. Likval tar en av dom tag i masttoppen tills jag blir riktigt arg forklarar en gang till att detta klarar jag sjalv.
Vagen tillbaka ar ganska lang och nar jag gatt runt ett par klippor kommer Brigitte till hjalp. Hon tar bradan och jag tar seglet och val tillbaka fragar jag den ointresserad spanjoren som skoter uthyrningen om jag kan komma tillbaka imorgon och surfa tiden jag har kvar. Han forstar ingenting, talar varken engelska eller tyska, och hamtar sin chef Josef. Efter lite forhandling sager Josef att vi har ju ingen vindgaranti men eftersom du ar sa trevlig sa betala for tre timmar imorgon sa bjuder jag pa tva extra.
Det ar fortfarande vindstilla sa vi tar bussen tillbaka.60€ for tio minuter surfing blir 360€ for en timme eller 3600 kronor/timme om man raknar om det. Skall vi sen lagga till resa mm. sa kanske det hade varit battre att va hemma och hjalpa Anders Bq att marka sten i TT
GOD JUL alla Speedsurfnissar:santa::santa::santa:
onskar
Badjanne
Logga in för att svara.