Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 370 + 430 = 400!?
-
370 + 430 = 400!?
Publicerad av anteman på 15 september, 2009 vid 18:11Funderar på att köpa nya master, RDM. Eftersom master inte är någon billig historia undrar jag hur vanligt det är att man helt enkelt nöjer sig med två master istället för tre.Att man alltså tar 370 underdelen och slänger på 430 överdelen för att på så sätt få en 400 mast.
Tacksam för svar.
Andreasbananen svarade 15 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Att blanda så stora steg känns inte helt bra, men vissa master går utmärkt att mixa delar i alla fall. Kör själv med en komplett 400 mast och en 340 bas och en 430 topp för att på så sätt få tre master utav 4 delar.
400 och 340 är ju iofs motsvarande steg som du funderar på så det kanske kan vara ok då, har funkat kanon för mig i alla fall. -
Det är olika mellan olika märken och mellan olika segelmodeller. Jag kör HSM SuperFreak vilka klarar olika mastkombos bra. MEN, man brukar inte kombinera så som de spec:ar. 400- botten + 370-topp såväl som 430-botten + 400-topp.
Troligen kommer din kombo funka dåligt oavsett vilket segelmärke du väljer.
Om du har dåligt med kosing så rekommenderar jag att du istället kör på märkets billigare master – sedan kan du skifta till dyrare master vartefter pengarna strömmar in.
Jag gick från 30% kol till 100% kol – den största förbättringen var bärvikten till och från vattnet. Så revolutionerande var faktiskt inte skillnaden.
Att ha rätt styvhet till rätt segel, DET är revolutionerande. Körde alldeles för länge med 400-mast i en 4.2:a – never again!
-
Oåxen;576260 wrote:Att ha rätt styvhet till rätt segel, DET är revolutionerande. Körde alldeles för länge med 400-mast i en 4.2:a – never again!
Instämmer till fullo!
-
Ja, hellre en billigare mast som har rätt längd och styvhet än en superfin som inte stämmer helt. Det börjar ju komma rätt många 60-75% rdm master som har mer humana priser, och som jag tror funkar alldeles utmärkt för i stort sett alla oss vanliga dödliga.
370 mast i småsegel är verkligen en höjdare, även jag har kört med 400 för länge.
-
Intressant att ni var så övertygade med mindre mast..(rätt mast) Tack! Vad säger ni om skillnaden på RDM mast och gamla vanliga tjockmaster? Från en som hållt på kanske för länge med tjockmaster?? (Kör nu Icon 2007)
-
Jag gick över till RDM i våras. Jag har liknande erfarenhet som med kolmastexemplet ovan. RDM känns bra – allra bäst är det när man ska vattenstarta då den tunna masten är lättare att greppa.
Då jag samtidigt börjat segla jordklotets mest komfortabla/mjuka segel(HSM SF) så är det svårt att göra någon mastspecifik iakttagelse då så mycket förändrats samtidigt. Jag är dock väldigt nöjd med både segel och master. -
dr Masse;576294 wrote:370 mast i småsegel är verkligen en höjdare, även jag har kört med 400 för länge.
På mitt North Voodoo 4.2 är rek mast 400. Skall man inte följa rekommendationen?
-
Tex Ezzy har väl det som koncept sina vågsegel. Man ska bara behöva två master (370 0ch 430). Sen är seglerna anpassade till böjkurva och hårdheten hos den ihopplockade 400 masten. Har svårt att uttala mig hur väl det fungerar, ideen låter ju lovande.
-
Det där vet Oåxen mer om för han körde North förut. Man min generella synpunkt är att seglet antagligen är bättre på 370 även om North (av marknadsföringsskäl?) vill rekommendera 400. Det är helt enkelt extremt svårt att få ett sålitet segel att förbli dynamisk på en så styv mast som 400.
-
Smaken är som baken. Hotsailsmaui har löst det genom att rekommendera rätt mast till rätt segel, men även uppmana till experimentering. Därför (bla) kan man köpa halva hotmaster. Att kombinera till exempel en 430 botten med en 400 topp ger förutom en 415 lång mast lite mer bottendrag, men kanske även lite stelare rigg än en 400 med 15cm förlängare. Att kombinera ihop olika mastlängder för att få till tex en 400 ger således inte samma känsla i riggen som en 400 mast… Kort mast på småsegel är guld, så är det, men visst går det med det mesta. Kolla dock om just ditt mastmärke funkar att sätta ihop olika längder, vissa märken är det för olika diameterar i skarven.
Min ståndpunkt är att masten kan vara det dyraste i hela utrustningen. Man byter segel och bräda mycket oftare än en bra skinny. Masten är således en investering som kan räknas av på många många år. Köp hellre ett beggat segel, ett billigt segel eller en löjligt billig (men hållbar) förlängare, än att pruta på masten. Såååå trist med folk som köper nya fina segel och sen kör in fel mast.
/JB
-
Anteman;576258 wrote:Att man alltså tar 370 underdelen och slänger på 430 överdelen för att på så sätt få en 400 mast.
Håller “tyvärr” med föregående talare. Rätt mast till rätt segel. Men, om du skall exprimentera, så bö du väl ta underdelen från 430 med överdelen från 370, annars riskerar du nog att få ett segel som inte flexar alls i byarna?
Hellre för mjuk mast än för hård är min erfarenhet. Körde min 370 till 4.7 med 39 CM förlängning medans min 400 var trasig och det känndes faktist helt okej!
// J
-
Pedersen;576400 wrote:På mitt North Voodoo 4.2 är rek mast 400. Skall man inte följa rekommendationen?
På mina NS Voodoo från ´04 tror jag rekommendationen var 380/400, d v s den korta var den bästa medan den andra funkade.
Det “funkade” med 400, men det var inte behagligt.Jag snabbkollade Voodoo ’06. Enda skillnaden var att den korta blivit lite kortare, dvs rek: 370/400.
Vet inte vilken årsmodell du kör så det kan faktiskt vara så att ditt Voodoo är designat efter en 400-mast.
-
Tack för alla svar.
Känns som om det inte finns några genvägar till den perfekta riggen, lite surt e det dock.
Jonas, körde inte du med NP Combat? Vad kör du med för mast isåfall? -
Gnutten;576401 wrote:Tex Ezzy har väl det som koncept sina vågsegel. Man ska bara behöva två master (370 0ch 430). Sen är seglerna anpassade till böjkurva och hårdheten hos den ihopplockade 400 masten. Har svårt att uttala mig hur väl det fungerar, ideen låter ju lovande.
konceptet är väl snarare att man köper hela 400 masten och sedan kompletterar med överdelen från en 430 och underdelen från en 370. ezzy verkar rekommendera att ha övre halvan styvare om man blandar…
-
Anteman;577259 wrote:Tack för alla svar.
Känns som om det inte finns några genvägar till den perfekta riggen, lite surt e det dock.
Jonas, körde inte du med NP Combat? Vad kör du med för mast isåfall?NP X-Combat RDM så klart.
[IMG]http://personal.inet.fi/private/tomas.karlsson/Barbro.JPEG[/IMG]
Logga in för att svara.