• jester

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 18:20

Janne!

Hojta om du behöver hjälp med att installera/konfigueraAnvända GPS Action Replay. Det knöligaste är ju att få in ett schysst sjökort så man ser var man kör som fortast.

/J

• speedjanne

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 18:27

Köpte kablarna som ni rekommenderade på clover.Har en ny supermodern dator med dvd brännare, pentium värst mm mm.. Fick kablarna,då var det nån jävla 9pins kontakt som det inte finns uttag på på min jävla värstingdator! Så jag gav gps:en och kablarna till roger som är delägare i gps:en han är datakonsult och får fixa det! Vad skall jag ha nu? en övergångs kontakt mellan 9pins-usb?

• tbsurf

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 18:27

oj, den är inte lätt shocked.gif
    säj till om du kommer på ett smidigt sätt
    har försökt med div jpeg-bilder men tycker det är små hysteriskt pillande tongue.gif

• Knatte

Gäst
    2 augusti, 2005 vid 18:55

Det låter som en god ide, med en omvandlare från 9 pin till USB-porten.
    Ta med kablaget till en datahandlare och beskriv problemet. Så att du får rätt USB övergång.

Nedan följer överkursen..
    Efter ha läst Rogers inlägg och kollat min egen kabel, så har jag ändrat åsikt lite
    (Du borde nog ha en 9 Pin-hane adapter och USB)
    För jag misstänker att den nuvarande kabeln från Clover, är en hona 9 pin seriel utgång.

Vill du vara flott, så kan du ju annars köpa ett annat Garmin kablage från Clover som har USB-port som utgång utan omvandlare. (Försöka att byta kablage)
    Hoppas att jag inte gjorde allt ännu mer oklart nu laugh.gif

• rogerw

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 19:00
  • jester

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 19:25

Läste någonstans, minns dock inte var, att det finns omvandlare från DB9 till USB.

Dock vet jag att programmet G7ToWin ( http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.zip) klarar av att hämta data via USB-porten (vilket inte GPS Action Replay klarar).

• jester

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 19:32

Svar till:

oj, den är inte lätt shocked.gif
    säj till om du kommer på ett smidigt sätt
    har försökt med div jpeg-bilder men tycker det är små hysteriskt pillande tongue.gif

[/ QUOTE ]

Jag använder ett program som heter Fugawi 3.0 som klarar av att läsa sjökort i .bsb-format. Man kan ställa in programmet så muspekaren visar korrekta koordinater i longitud o latitud. Bara att se till att Fugawi visar det område man är ute efter, göra en print-screen och spara som en jpeg-fil. Sedan är det ju bara att titta vilka koordinater övre vänster och undre höger hörn har. Därefter editerar man bara default.maps, och man är klar.

Hojta om något är oklart!

• billie

Medlem
    2 augusti, 2005 vid 21:45

Garmin Bluechart 6.5 finns ju att få tag i på vissa torentsidor. Är verkligen bra att se var man har surfat.Och kan även spara i format som gpsar förstår

• anonym-anvandare

Medlem
    3 augusti, 2005 vid 15:49

Hej Knatte
    Ett förtydligande ang rensa minnet.Innan du speedar måste du rensa gamla resultat i displayerna. Däremot kan du spara tracks i minnet. Gps-speedsurfing rekommenderar dock att rensa allt gammalt,finns rekommendationer på deras hemsida.
    När man håller på och sparar olika tracks blir det stora problem att hålla isär vilka som är vilka, alla tracks hamnar i samma fil när du tankar över till datorn. Det har vi fått erfara på Öland.

Robban

• jester

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 04:59

Svar till:

Hej Knatte
    Ett förtydligande ang rensa minnet.Innan du speedar måste du rensa gamla resultat i displayerna. Däremot kan du spara tracks i minnet. Gps-speedsurfing rekommenderar dock att rensa allt gammalt,finns rekommendationer på deras hemsida.
    När man håller på och sparar olika tracks blir det stora problem att hålla isär vilka som är vilka, alla tracks hamnar i samma fil när du tankar över till datorn. Det har vi fått erfara på Öland.

Robban

[/ QUOTE ]

Akta er för att använda funktionen i GPSen där man kan spara en session! Tydligen skall man förlora en massa information då. Det är inte alls svårt att splitta det nedtankade till flera gpx-filer i GPSar. Största problemet är väl att man kan fylla minnet och förlora det som inte får plats.

• boman

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 08:22

Då får vi väl gratulera Speed Janne till sitt topp notering. Verkar ganska realistiskt med tanke på vad han stog på för prylar. F2 missiele, RS5 5,8 och en jäkla massa vind.
    Har du några bilder från den dagen Janne?

• jester

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 08:57

Svar till:

skicka den till
    tbsurf@bredband.net
    så fixar jag till allt så att ni kan tanka den

[/ QUOTE ]

Hur blev resultatet efter städning av spikar?

• Knatte

Gäst
    4 augusti, 2005 vid 09:24

Jaaa!
    Vi är nyfikna, på hur fort det gick tongue.gif

• tbsurf

Medlem
    4 augusti, 2005 vid 09:33

RogerW och speedjanne
    har ni allting klart för er nu ?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.