Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 4.2 eller 4.5 och 4.0 segel…
-
4.2 eller 4.5 och 4.0 segel…
Publicerad av karapp på 29 december, 2003 vid 13:01Har insett att 5.0 är lite stort som minsta segel.
Och ska alltså köpa ett mindre segel tills nästa år,
så frågan är om det blir för stort glapp mellan 5.0 och 4.2.
Ska jag välja 4.5 istället och isåfall kanske också köpa
ett 4.0. Vad tycker surfteoretikerna?JAg kör nu simmer onshore segel 5.0 och 5.7 från 01.
Väger ca 80kg om det spelar roll…ola-h svarade 20 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Stod själv inför samma val och valet föll på 4,2 och 5,0, jag har fått en del bra tips från Ola och Adde som kan läsas i tråden Dumsnål
Jag har användt mitt 4,2 2 ggr men kunde haft det 5ggr minst, det behöver inte blås så jävligt runt 15+
Köper du ett 4,0 kommer du behöva ytterliggare en mast (370) vilket är dumt eller så köper du 370 och kör på 4,0 och 4,5 men det är inte heller så bra.
Jag röstar för 4,2 eller 4,5
-
4.2 eller 4.3 blir perfekt.
4.5 är för nära ditt 5.0 och du kommer att behöva köpa en extra 4.0 -
Jag tror att du inte skall satsa på för stort glapp. Du är dessutom ganska tung vilket gör att 4.2 för dig kommer kräva väldigt mycket vind.
Men du kommer få många tips här som ger olika svar. Försök resonera dig fram till det rätta med tanke på hur du seglar, var du seglar, vilka brädor du använder etc.
Nu seglar jag bara liten vågbräda i dessa vindar. Om du seglar en större freestyle eller liknande så kanske man kan acceptera glappet ner till 4.2 enklare då den “glider” genom vindsvackor bättre.Jag har vågsegellinjen 4.0, 4.5, 5.0, 5.7 vilket jag med mina 83kg är nöjd med. Men om jag hade seglat i Sverige så skulle jag inte ägt en 4.0:a… Den använder jag nästan enbart nere i Marocko och även där ganska få dagar. Min 4.5:a kan jag hålla väldigt länge med full kontroll. (Jag har haft en sverigelinje med 4.2, 4.7, 5.3 förr. Det har fungerat bra men jag har sällan använt 4.2:an. Och jag har aldrig haft det stora glappet 4.2 – 5.0).
Jag ser det såhär:
4.5 kommer du att använda mer än 4.2 = mer nytta av investerade pengar. 4.5 kan du gå ner på relativt tidigt då det blåser på och du kommer därför ha mycket nytta av den extra kontroll ett sådant ger i förhållande till en 5.0:a. Du kommer dock sakna 4.2:an ett par dagar om året då det blåser väldigt mycket. Dessa dagar skulle troligen en 4.0:a eller kanske en 3.7 vara det rätta seglet (vilket skulle kännas då du har din 4.2 också…) då vindtrycket är stort.4.2 kommer du använda mindre antal dagar. Du kommer att behöva segla med 5.0 mer överriggad innan du kan byta ner till 4.2. Att segla överriggad 5.0 då det är 4.5 väder är inte så kul. Och det är verkligen inte kul att “guppa runt” underriggad med en 4.2… Speciellt om du seglar vågor.
Vill du verkligen segla stormdagarna så köp en 4.0:a som går att segla på 400 mast. Det finns. Jag seglar mitt Arrows Impact 4.0 på 400 och det fungerar bra även om de rekommenderar 370. Men för en lättare person kanske det skulle kännas för styvt.
/Staffan
PS. Allt detta har jag skrivit bara för att du skall köpa mina segel! De är till salu 😉 Närå, det ligger inget köptvång i detta svar (men det skulle vara trevligt) utan det är ett tips grundat på erfarenhet. DS.
-
Som Staffan skriver beror det en hel del på vad för slags segling du kör ovh vad du har för bräda. Staffan själv kör ju en mycket liten vågbräda (relativt sin kroppsmassa) och då blir segelvalet mer känsligt, precis som han skriver.
Problemet om du kör med mer spridning är att du helst borde ha en 370-mast för att få det att funka riktigt bra i “lättvind”. Underriggade småsegel med lite för styva master är definitivt ingen hit. Du skriver inte vad du har för mast nu, men gissningsvis (förhoppningsvis) finns en 4m i stallet. Därför skule jag nog hålla med Staffan om att 4.5 är det bästa valet. Då har du dessutom ett mer utbyggningsbart kit och kan hålla ögonen öppna efter en 370-mast och en 3.8-4.0 på begagnatsidan.
OBS: en fördel med att direkt gå på 370/4.2-kombinationen är att du då kan ha två segel riggade samtidigt (sånär som på bommen, möjligen). Det gör faktiskt segelvalet lite mindre kritiskt eftersom det då går snabbt att byta fram och tillbaka. Inte för att man byter var och varannan vända, men det är rätt vanligt att vinden ökar och man byter ned och att sedan efter några timmar det minskar lite igen. Inte många riggar då upp igen. Men 5.0:an liggande på standen nästan färdig kan du då får njuta av några schyssta vändor till medan dina polare står och guppar eller ger upp.
Logga in för att svara.