-
4.3 och 3.5 – en reklamkampanj för det senare
Efter att igår ha seglat med lite för mycket drag i 4.0:an bytte jag till 3.5 och fick riktigt skön segling, vilket jag kommer tillbaka till.
Samtidigt körde en kompis hela tiden 4.3. Givetvis hade han fått dra lite extra både i nedhal och uthal, men det är ändå fantastiskt hur väl en modern rigg klarar grymt mycket drag. Det är ju bra, förståss. De flesta undviker ju in i det längsta at rigga på sina 3.5:or som rätt ofta är någon äldre modell som mest finns kvar i kittet som reserv och dessutom ofta får gå på en lite för lång mast. Att då kunna förlita (eller kanske förslita) sig på sin fint fungerande 4.3:a är väl då kanon, eller?
Ja, givevis är segel med stort vindregister bra. Jag vill dock hävda att det finns viss tvetydighet här. Killen med 4,3 hade det inte lätt. På tok för mycket drag i vågridningen och allmänt svårkört och jobbigt.
Tillbaka till 3.5-upplevelsen. Jag har en ny modern 3.5a med en 340 mast som passar perfekt till (igår en Gulftech på 1.1 kilo IMCS 13.5). Till och med för en prylbög som mig känns det ibland som en onödig lyx. Efter att igår till slut, efter att ha kört med för mycket drag i 4.0 allt för länge, ha bytt till 3.5 så tycker jag inte det är onödigt längre. Glöm allt vad ryckighet, plant och livlöst, svårkört och allmännt stelt heter. En modern 3.5:a funkar med rätt mast precis lika fint som en 4.7:a. När det tutar i tvistar det av fint och harmoniskt och man kan helt koncentrera sig på att hålla ordning på brädan. När vinden dör av något som bibehåller seglet drag och man kan plana vidare. Det går till och med att pumpa igång när vinden gett sig ytterligare lite.
Faktum är att gårdagens plandragna 4,3:or knappast ens planade tidigare än det normalt riggade moderna 3.5-riggarna.
Slutsatsen är att en modern 3,5-rigg är en fantastisk leksak. Möjligen är det fortfarande en lyx, men en dag som igår kändes den långt ifrån onödig. Givetvis blir det klart färre sådana dagar än dagar med t.ex 6.3 (med kanske en “egen” 430-mast). I ett val mellan att satsa surt förvärvade slantar på uppgradering av storriggen eller småriggen kanske man ändå bör fundera i termer av “ackumulerat total surfupplevelse”. Min ackulmulerade totala surfupplevelse ökade mer igår än vad alla hundratals timmar med segel över 6 kvadrat fått den att göra.
Logga in för att svara.