Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 4.7 test på Boardseeker
Taggad: 4.7, boardseeker, test
-
4.7 test på Boardseeker
Publicerad av dr-masse på 21 november, 2011 vid 14:09Nu ligger hela 4.7 testet av 2012 segel uppe på Boardseeker:
http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/2011/4.7-wave-sails-introduction.html
Lite intressant att de faktiskt är lite vassare i sina kommentarer och inte lika frikostiga med poäng. En del läsvärt från leverantörerna oxå.
jesper-b svarade 12 år, 12 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Helt klart känns det som att man kan lita lite mer på boardseekers tester.
-
Det är något svårt när Boards/Windsurf och boardseeker alla referar till samma testen. jag vet inte hur det går till. är det samma gänget som testar och levererar resultaten till olika tidningar?
I alla fall ser det ut som att Simmer nästan kan betraktas som en “vinnare”. Synd att Ezzy´s segel nästan aldrig är med i testen.
JJ -
Gillar inte de clowniga clonerna. Jag vill veta vilka som testar, spons, egen utrustning etc.
-
Det känns också bra att segeldesigners ger sin syn på frågor men diskussionen har varit betydligt mer utförlig, kanske kunde mer återges.
-
Jag undrar lite över hur de kan ge så exakta svar på skillnad i känsla mot föregående års modell. Har den verkligen testats som referens eller har någon seglare seglet som sitt nuvarande?
Ska bli kul att läsa den kommande 75l-testen i nästa nummer.
-
jag är lite inne på rrds linje här, t.ex så har jag sett flera gånger att dom skriver typ “förra året tyckte vi att seglet hade lite dåligt top end register, i år är det mycket bättre” och så går man tillbaka och kollar på vad dom skrev förra året så står det typ “utmärkt top end register”. Då blir man lite fundersam och undrar varför dom inte skrev det första gången då. Min gissning är att dom färgas lite av vad tillverkarna påstår sig ha förbättrat
-
Aldrig kul när ens absoluta favoritsegel blir dissat. Min Fire 4.7 är hur skönt som helst, massa power och allt utom topptungt. Visst är jag partisk med tanke på distributionsrollen, men även när jag jämför med andra HSM-segel är Fire 4.7 en given favorit. Konstigt säger jag. /JB
-
Konstigt med Fire-resultatet. Jag tror att något var konstigt med masten. De skriver själva att det kändes mjuk och om något så är ju en Hot Rod relativt styv. De egenskaper som de beskriver hos seglet påminner också starkt om vad som händer med en för “mittmjuk” mast.
-
I testerna brukar man ju annars laborera med master för att få fram dom bästa egenskaperna i ett segel. Som vanligt så är den egna upplevelsen av utrustningen nr 1.
-
Ola H.;675735 wrote:Konstigt med Fire-resultatet. Jag tror att något var konstigt med masten. De skriver själva att det kändes mjuk och om något så är ju en Hot Rod relativt styv. De egenskaper som de beskriver hos seglet påminner också starkt om vad som händer med en för “mittmjuk” mast.
Jo hotrodden är ju grymt snärtigt, precis som Fire – perfect match. Tycker deras beskrivning av seglet som vekt och topptungt är precis motsatsen till hur det känns. Kan hålla med om att det inte är så trimbart, dvs det har ett bra sätt att trimmas som inte heller är svårt att hitta. Däremot är det ju extremt neutralt i händerna, tål massor med vind och har värsta turbosnärten. Möjligen möjligen kan de ha gått helt fel på riggningen eftersom hotsegel generellt ska riggas med lattornas framkant rejält mycket längre bak i förhållande till masten än de flesta andra märkena. Dvs även om de experimenterade med riggningen men hade flera cm för lite nedhal, då blir seglet precis som de beskriver – men såna plantor kan de väl inte vara?
Känner för att kontakta dem och fråga. Fasen jag har aldrig brytt mig om tester, men Fire är ju ett rätt hyllat segel, även i tidigare tester, och 4.7an är i mitt tycke det absolut bästa i serien så nått galet är det med detta test.
/JB
-
Är det Hot på Maui eller den engelske distributören som skickat segel/mast. Någon skulle kanske kolla av exakt det seglet/masten för att se om något är tokigt.
-
Men Jesper, när du säger grymt snärtig, jämför du då med en annan mast i ditt fire eller jämfört med tex simmer mast i ett simmer segel? Många variabler som påverkar den upplevda snärtigheten….
-
Jag har ju bytt från Hot till Simmer och kan intyga att Fire är snärtigt även i en lite vidare jämförelse (rätt riggat och med rätt mast, HotRods Kilwellmast i mitt fall som för övrigt verkar extremt lik Simmers rdm 10 i böj och styvhet).
Jag har dock Fire med lite mjukare mast ett par ggr och det var verkligen inget vidare. I alla fall de tidigare upplagorna av Hots Nuevo tycker jag var lite för mjuk (vet inte om detta ändrat sig senare). Det påverkar i princip alla aspekter av Fire negativt. Sämre drag, sämre stabilitet, sämre manöverförmåga, sämre balans och en konstig känsla av att seglets topp liksom lever sitt eget liv och känns väldigt tung infinner sig.
-
Tester har jag slutat förlita mig på. Har tex ägt två st brädor som dessa har testat.
http://www.windsurfing-test.de/I vissa av bedömningarna kan jag säga att jag tycker det helt motsatta.
De har förövrigt ett test på just fire om det är av intresse. Det är dock 2011 års modell.Ibland har jag läst test på samma bräda både i tyska surf och en engelsk tidning där de på vissa punkter tycker tvärt emot varandra.
Det bästa är att testa grejer själv om man kan. Tyvärr inte alltid det lättaste.
Logga in för att svara.