Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 40.72 knop (2s) på Roxen idag!

• 40.72 knop (2s) på Roxen idag!

Publicerad av oaxen på 3 februari, 2007 vid 13:43

Så gött!

Perfekta förhållanden!

Synd bara att det va en isbräda man hade under fötterna. : )

Bra träning var det i alla fall. Nästa gång tar jag camberseglet istället för vågseglet.

glader svarade 15 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • fredrik-ygge

Medlem
    3 februari, 2007 vid 14:15

Coolt!

Sanslöst att det är sådan temperaturskillnad så att ni har bärande is. Själv tänkte jag åka ut på vattnet imorgon (i Göteborg).

• marden

Medlem
    3 februari, 2007 vid 15:26

själv var jag på drevan med grabben, tyvärr stämde vindprognosens 10-15m/s lika bra som på sommaren och levererade 0-4m/s och jag fick bara 23kn men solen sken och man slapp frysa.

ballt att man kan ligga och studera buk och tvist under färd i lungoro här ett kort i ca 15kn o 2-3m/s

vinden var alldedes lämplig för 6 åringen att lära sig i (gick nog lite fortare för han med sin lilla vikt)

hur gör man för att komentera under varje bild för sig ?

• oaxen

Medlem
    3 februari, 2007 vid 15:31

En vindsurfare lägger sig inte!

Testa isbräda, inget att montera och får plats i bakluckan!

Imorrn ska jag se om mina grabbar (9&11) gillar att segla isbräda.

• douglas-l

Medlem
    3 februari, 2007 vid 15:47

Jamen fy sat…. var kul det var!! Helt sjukt bra! Vilken is, perfekt vind, sol…mmmmm. Körde 6.2 duktigt överriggad i mellanåt men vad gjorde det..bara att ladda mer. Hyffsat nöjd med 32.0 knop på premiären. Man ville aldrig sluta men efter 4h började det kännas. Ska nog satsa på lite mer skydd till nästa gång..isen är hård i 30 knop aj aj..
    Kan bara rekomendera det här, så jäkl.. roligt.
    Det var ett och annat spontanvrål kan jag lova..
    /Douglas

ps. tack P för lånet av brädan!!

• oaxen

Medlem
    3 februari, 2007 vid 15:55

@fredrik.ygge 363351 wrote:

Coolt!

Sanslöst att det är sådan temperaturskillnad så att ni har bärande is. Själv tänkte jag åka ut på vattnet imorgon (i Göteborg).

Faktum är att fem mil bort, Varamon i Motala, roade sig kajtarna i vattnet(flytande form).

• fredrik-ygge

Medlem
    3 februari, 2007 vid 16:00

Det ser verkligen helt fantastiskt ut! Undrar om jag inte är lite avundsjuk på er som slipper stå och huttra med våtdräkten så här i februari.

• marden

Medlem
    3 februari, 2007 vid 17:01

@Oåxen 363365 wrote:

En vindsurfare lägger sig inte!

Testa isbräda, inget att montera och får plats i bakluckan!

Imorrn ska jag se om mina grabbar (9&11) gillar att segla isbräda.

jag ligger väldigt ofta när jag surfar också:)

har testat för ett par år sen men hade för dåliga tracks så det vobblade mest men sugen på att bygga en bättre isbräda

inte så mycket att montera på jakten heller 2 bultar o upp me riggen fick plats i barnvagen så det räckte att gå en gång till sjön idag.

• marden

Medlem
    10 mars, 2007 vid 19:31

idag var man också ute med jakten o stealth 7,0 på en mjuk sunkig våris men det blåste ganska bra med toppar på kanske 10m/s
    årets mål på 50kn får tyvärr stå kvar till nästa år men satte nytt pb 44kn i displayen vilket skrevs ner i datorn men det över 9s
    hoppas bara man nästa gång seglar på vatten om det nu inte blåser mer imorn

• fredrik-ygge

Medlem
    2 april, 2007 vid 13:08

På temat speed på fruset vatten (men betydligt mer off-topic) tog jag GPS-en med mig ut i pisten när jag var i Sälen förra veckan. Var spänd på att se hur fort det egentligen går på skidor för en vanlig hobbygubbe. Är nog ungefär lika bra / dålig på utförsåkning som på vindsurfing. Resultat:

Best Speed n°1 = 108.14km/h [58.39Knots] (60.1 meters in 2.0 sec.)
    Best Speed n°2 = 105.46km/h [56.95Knots] (58.6 meters in 2.0 sec.)

På den här nivån har det dock inget med teknik att göra utan bara hur länge man vill köra rakt fram i svart pist. Körde med mina storslalomskidor från 1982. La av mig GPS-en efter två åk i ren självbevarelsedrift. Skulle jag försöka börja sätta rekord på allvar skulle det ta en ände med förskräckelse…

• marden

Medlem
    2 april, 2007 vid 13:42

det har jag också tänkt göra nån gång fast gångerna man står i en pist blir färre o färre

men en imponerande fart du fick där ygge, trodde nog inte man som skulle nå 100km/h på slalomskidor fast man är utan självbevarelsedrift

• fredrik-ygge

Medlem
    2 april, 2007 vid 14:05

Jag var också förvånad över resultatet och är nog egentligen fortfarande lite småskeptisk till om det är rätt. Blev lätt chockad när det stod över 100 km/h på displayen. Hade väntat mig runt 70 sådär. GPS-display och GPSar stämmer dock väl överens och ingenting ser konstigt ut, så jag börjar tro att det nog stämmer. Testade också att stå på bra i storslalom i svart pist och det gick över 80. Är väldigt förvånad över det också.

Jag har stor självbevarelsedrift och försäkrar att det var hur lugnt som helst. Fladdrade fint i kläderna när jag reste mig bara! Vem som helst med nyvallade skidor som vågar stå på mer än 500m (vilket var ungefär så långt jag körde) i svart pist kommer att slå min hastighet.

Edit: Det var helt folktomt i backen när jag körde och jag hade kompis på utkik över sista krönet. Se till att ha det den som vill köra fortare! Vet exempel på katastrofala påkörningar!

• Knatte

Gäst
    2 april, 2007 vid 16:59

Kan nog stämma med drygt 100 km/h om allt är optimalt. Men hur funkar det med GPS i ett 3-dim perspektiv ?? Du åker ju framåt/neråt på samma gång??

Jag testade lite lätt med GPS för 3 sedan i Hemsedal och toppade ca 85-86 km/h med korta slalomskidor. Hade jag haft lite längre och stabilare skidor borde jag kapat 10-15 km till kanske? Nu var det lite snabbare friåkning i pisten och inte störtlopp som gällde. 70 knutar gjorde man ganska lätt, sedan bidde det lite svårare att öka tempot, utan att vara lite våghalsig 🙂

• fredrik-ygge

Medlem
    2 april, 2007 vid 17:48

@Knatte 374028 wrote:

Men hur funkar det med GPS i ett 3-dim perspektiv ?? Du åker ju framåt/neråt på samma gång??

Jag funderade också mycket på det eftersom hastigheten var högre än väntat. Tänkte för en stund märkliga tankar om att jag fick hastigheten “plus fallhastigheten” och annat nonsens och att det skulle förklara för hög hastighet, men den verkar mäta korrekt i 3 dimensioner. I gpx-filerna sparas lat, long och elevation. GPS-ar tar uppenbarligen även hänsyn till elevation. Imponerande program det där.

• douglas-l

Medlem
    2 april, 2007 vid 20:10

@fredrik.ygge 373973 wrote:

På temat speed på fruset vatten (men betydligt mer off-topic) tog jag GPS-en med mig ut i pisten när jag var i Sälen förra veckan. Var spänd på att se hur fort det egentligen går på skidor för en vanlig hobbygubbe. Är nog ungefär lika bra / dålig på utförsåkning som på vindsurfing. Resultat:

Best Speed n°1 = 108.14km/h [58.39Knots] (60.1 meters in 2.0 sec.)
    Best Speed n°2 = 105.46km/h [56.95Knots] (58.6 meters in 2.0 sec.)

Tja Fredrik!
    Lyckades spöa dig med 3 km/h i Cham förra veckan 🙂 Körde facet på Grand Montes, nypistat och fint tidig morgon. Hade nog kunnat pressa lite till med andra lagg.
    //Douglas

• fredrik-ygge

Medlem
    3 april, 2007 vid 05:42

@2fast4u 374091 wrote:

Tja Fredrik!
    Lyckades spöa dig med 3 km/h i Cham förra veckan 🙂 Körde facet på Grand Montes, nypistat och fint tidig morgon. Hade nog kunnat pressa lite till med andra lagg.
    //Douglas

Coolt!

Ajaj, då är death-racet igång. Nästa år… Då står jag på 300m till … Vänta bara …

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 40.72 knop (2s) på Roxen idag!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.