Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 40 cm förlängning på ett 7m2 freestylesegel???

• 40 cm förlängning på ett 7m2 freestylesegel???

Publicerad av knutte på 29 april, 2003 vid 19:57

Jag ska sälja ett av mina två ungefär likadana Freestylesegel och spara det andra. Jag tänkte använda samma mast, en ART Joystick 4.60 till seglet som är ett YES Freestyle från 2002 som ska ha 5 meters mast. Enligt Paddy på Surfersworkshop som jag köpte seglet av så ska det vara så men jag tycker att det känns risky med så lång förlängare?? Är jag feg eller??? Jag skulle rent spontant vilja ha en 4.80 mast…
    /Knutte

knutte svarade 21 år, 12 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oscar

Medlem
    29 april, 2003 vid 20:32

Du är feg. wink.gif Inga problem med så lång förlängning. Har kört 37 cm förlängning på mitt North 6.9 i 2 år utan problem, vad skulle kunna hända menar du?

• knutte

Medlem
    29 april, 2003 vid 21:02

Jag vill helst ha ordentlig skarv mellan mast och förlängare, dvs en 60 cm förlängare om den ska vara i 40 cm läget. Egentligen borde det inte spela någon roll eftersom nästan all anliggning sker i skarven och det är mest kraft i mastens längdriktning… Jag tycker att det ser läskigt ut att köra med 40 cm förlängning om stumpen man stoppar in i masten är lika lång som petter-niklas efter ett kallt bad…
    😕

• ola-h

Medlem
    30 april, 2003 vid 06:44

Givetvis måste förlängaren vara tillräckligt lång. Många masttillverkare rekomenderar 5-6″, dvs 12.2-15cm fritt översatt, som minimalt istick i masten. Dessutom kan det, på vissa master och om du kör bommen lågt, bli problem med att bommen hamnar under förstärkningsområdet på masten.

Dock, funkar bomhöjden och du har en bra förlängare som går en bit över 40cm så är det inga som helst problem. Flera segeltillverkare rekomenderar dryga 40cm förlängning för att de helt enkelt vill kunna använda en kortare och därmed mjukare mast av vissa skäl.

Själv kör jag 400-mast till min 5.9:a. Ca 45cm förlängning.

• knutte

Medlem
    30 april, 2003 vid 07:55

Alright…det får bli så. Jag vänjer mig…
    Tack för era kunniga svar!
    smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 40 cm förlängning på ett 7m2 freestylesegel???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.