Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 40 knop nästa år?

• getwet

Medlem
    11 januari, 2006 vid 20:44
    globalrider wrote:
    Speed rekordet kommer under nästa år att tas över av kitesurfing.
    Redan nu finns det amatörer som toppar på 44knop med kite och medel 42knop på 500m …

bara så ni vet 😉

Och…..!

Ärligt talat, tror jag inte! Aerodynamiken är fortfarande för dålig men om några år kanske när grejerna utvecklats mer.
    Sen kan man väl diskutera om kite verkligen är segling…påminner mer om drakflygning tycker jag. Och brallorna utanpå våtdräkten måste sänka farten rejält.

• jester

Medlem
    11 januari, 2006 vid 21:55
    getwet wrote:
    Och…..!

Ärligt talat, tror jag inte! Aerodynamiken är fortfarande för dålig men om några år kanske när grejerna utvecklats mer.
    Sen kan man väl diskutera om kite verkligen är segling…påminner mer om drakflygning tycker jag. Och brallorna utanpå våtdräkten måste sänka farten rejält.

Kite har potential. Men det finns amatörer inom windsurfing som toppar 44 knop oxå. Så det kommer bli ett spännande race. Sedan tror jag att det är lättare att köra 500 meter med jämn hastighet på en bräda jmf med kite. Och sedan är det det där med brallorna utanför dräkten. Minst ett par knop redan där… 😉

• getwet

Medlem
    12 januari, 2006 vid 09:01

Vi kan väl utmana svenska kiteare på samma premisser som vi kör mot varandra, godkända repor på Svenskt vatten så får vi se när säsongen är slut. Kanske skulle lägga in en blänkare på kiteforumet angående en utmaning.

• globalrider

Medlem
    12 januari, 2006 vid 10:34
    getwet wrote:
    Vi kan väl utmana svenska kiteare på samma premisser som vi kör mot varandra, godkända repor på Svenskt vatten så får vi se när säsongen är slut. Kanske skulle lägga in en blänkare på kiteforumet angående en utmaning.

I sverige kommer nog speed domineras ett tag till av windsurfare. Vad jag vet finns det ingen kitare som satsar på speed i sverige för tillfället. (man måste bygga en specialbräda som är långsmal och sen krävs det en hel del träning och naturligtvis ett bra ställe att lära sig på…)

däremot så känns det som att dagens nya kites med deras plattare ving profil har stor potential att slå rekord. Man använder ju också en mycket liten bräda vilket borde ge mindre friktion än vindsurfingbrädor?… seglet är cirka 10-15m upp i luften vilket också borde vara en fördel…

här är inlägget ifrån världens numera snabbaste kitesurfare: (källa: kiteforum.com)

“For those who have been following my quest to ‘unoffically’ break to the world speed record… today it happened.

Details are as follows:

Best 500 meter average: 44.81 knots (3.02 knots faster than WR)
    Max speed (1 second interval) = 48.599 knots
    Max speed (2 second interval) = 47.099 knots

(From GPS-Results)

The average of my 5 best 500m runs was 42.91knots. I convincingly beat the world record on 4 out of my 7 runs. As you can see this is a very convincing margin.

This was my first session on my prototype speed board, and in only 22-28 knots of wind. It was high tide at Sandy Point (less than ideal) but the angle was good. I was fastest running at about 125 degrees.

Local speed-sailor Andrew Daff was there as a witness. He actually downloaded my tracks to his computer first, and ran through 4 different programs to verify. Files are available on request. (Andrew is currently 14th on a sailboard according to http://www.gps-speedsurfing.com).

I was almost in pitch black darkness on my last run. Going over 45 knots in the dark being hit by blowing sand is a freaky experience. I was sailing in about 2 inches of water only about 50cm from the sand bank at times.

I am sure I can go quite a bit faster, and now have my sights set on the outright sailing record. I am convinced that this is possible with a kite. I am here for two weeks, and will get video and photos of my next runs.

I was using a 9m Cabrinha Crossbow. This PROVES once and for all the speed and control offered by the Bow concept.

Thanks to Boogie from Custom Carbon Composites (C3) for the awesome board and fin! (Assymmetrical directional).

http://www.c3.co.nz

I’ll be putting together a full story on this, hopefully with a faster time achieved in the next few weeks and photos.

I only hope an official WSSRC event can be organised for Sandy Point so I can have a shot at making this official! Some sponsorship would be nice as having a stab at the official outright sailing record is going to require hard work and logistics.

Cheers

David Trewern”

• calle

Medlem
    13 januari, 2006 vid 13:56

Jag håller med dig Micke, vad har drakflygning med segling att göra?
    / Calle

• globalrider

Medlem
    16 januari, 2006 vid 10:39
    Calle wrote:
    Jag håller med dig Micke, vad har drakflygning med segling att göra?
    / Calle

Och har man segelbåt så tycker man säkert att vindsurfing verkligen inte har nåt med segling att göra… allt är relativt 😉

• stang

Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:31

Jag har segelbåt och tycker defenetivt att jag seglar med både ws brädan och båten! 🙂

• jester

Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:56
    Stang wrote:
    Jag har segelbåt och tycker defenetivt att jag seglar med både ws brädan och båten! 🙂

Och naturligtvis tar man med brädan på segelbåten, så man kan köra lite fort om vinden friskar i lite

• stang

Medlem
    16 januari, 2006 vid 14:03
    Jester wrote:
    Och naturligtvis tar man med brädan på segelbåten, så man kan köra lite fort om vinden friskar i lite

Mja just den detaljen är lite lurigt med min båt, den är lite för lite nför det.

Kort från en nice sommardag! 🙂

• jester

Medlem
    16 januari, 2006 vid 14:34
    Stang wrote:
    Mja just den detaljen är lite lurigt med min båt, den är lite för lite nför det.

Ser trevligt ut. Men det är väl bara o hänga brädan på svaj efter båten? 😉

• stang

Medlem
    16 januari, 2006 vid 14:58

@Jester]Ser trevligt ut. Men det är väl bara o hänga brädan på svaj efter båten? )[/QUOTE wrote:

Ahh att jag inte tänkt på det! Hehehe 🙂

• jester

Medlem
    16 januari, 2006 vid 15:51
    Stang wrote:
    Ahh att jag inte tänkt på det! Hehehe 🙂

Mast o segel surrar du fast i masten. Bommen vet jag inte var man gör av, iofs… 😀

• the_novice

Medlem
    16 januari, 2006 vid 17:41

Dem flesta brädor saknar väl dragögla i fören nu för tiden?
    Annat var det ju 80 talet då alla verkade släpade på minst en fyrameters bräda efter båten…

• jester

Medlem
    16 januari, 2006 vid 19:14
    The_Novice wrote:
    Dem flesta brädor saknar väl dragögla i fören nu för tiden?
    Annat var det ju 80 talet då alla verkade släpade på minst en fyrameters bräda efter båten…

Ett bra lim löser det mesta… 😉

• globalrider

Medlem
    17 januari, 2006 vid 10:50
    Stang wrote:

En kitebräda får nog plats 😀

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 40 knop nästa år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.