Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 400 vs. 370mast?

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2009 vid 08:37

På samma tema: Jag har nyligen skaffat ett Vision 3.3 -08. Rekommenderad mast är 340, men den finns knappt i prislistorna. Nån som seglat ett så litet segel med 370-mast? Min magkänsla är att man antagligen behöver njurbälte för att inte skramla sönder helt med för styv mast i ett så litet segel.

• ola-h

Medlem
    11 maj, 2009 vid 08:55

3.3 med 370 är som 4.0 med 400, ungefär. Det funkar men är långt från idealt. Men jag antar att de flesta hankar sig fram med får långa master i sina småsegel och antagligen tycker att hård vind oftast är byig och svår och att brädan blir obalancerad med dessa segel.

Men en bra 3.5:a med en mjuk 340-mast är mint lika aktiv och skön som en 5.0:a och hårdvindsseglingen blir oerhört mycket mer harmonisk med en sådan kombination.

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2009 vid 09:46

Det ante mig. Jag lyckades aldrig få styrsel på mitt gamla crossover 4.5 och det misstänker jag berodde på att det blev lite för stumt i kombination med min 400-mast, fast seglet var sytt för 400. Seglingen kändes ungefär som att cykla på kullersten med racercykel. Mitt Icon 3.8, med 370 har jag hittills upplevt med fullt drag i nästan en minut men då kändes seglet skönt och lättkontrollerat.

• nikke

Medlem
    13 maj, 2009 vid 19:22
    dr Masse;545501 wrote:
    Ja, med 90 kg kan du nog ganska lugnt köra 400 i 4.2.

Jag väger 78, och tycker att 370 masten är en höjdare i 4.1, mjukare och klart bättre kontroll, men hade jag 12 kilo till under dräkten så skulle fördelarna nog inte vara lika stor. Framförallt i 4.7 tror jag till å med att du näppeligen bör välja 370, det kan bli för mjukt.

Tack så mycket för all hjälp alla vänliga surfare, det blir en 370 RDM till 4.2 och en 400 RDM till 4.7, det ska vara bäst enligt norths hemsida. Samtidigt säger ni att det ska vara det bästa så jag kör på det!

• nikke

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 11:50
    dr Masse;545670 wrote:
    Det är just Simmer Icon 4.1 som jag kör med 370. Det fungerar helt klart med 400, men efter att ha kört med 370 så måste jag citera Styret:

“Överriggad 4.1a gick från att vara hardcore till en skön kontrollerad upplevelse.”

Jag köpte som man ser tidigare i tråden 2 st RDM – master en 370 för 4.2 och en 400 för 4.7 till North EGO – 09. Det stod på hemsidan att det skulle vara de mest optimal masterna liksom tyckte ni det. Men såg nu på norths segelbagar att de rekommenderar att om man vill ha den bästa masterna till 4.2 och 4.7 ska man ha 370 till båda. Men det kan ju omöjligt stämma att man ska ha 370 till 4.7, ni förespråkade 400 och att 370 skulle bli förmjukt? Såg även att till EGO – 10 att de förespråkar 370 till både 4.2 0ch 4.7. Drygt när man har dålig koll själv och north skriver en sak på hemsidan och på prylarna en annan sak!

Anledningen att jag tjatar om dessa skitans master är att de kostar somsagt 6 papp styck så man vill ju inte precis köpa fel.

• nikke

Medlem
    15 augusti, 2009 vid 15:07

Jag har märkt att north har en förmåga att skriva fel lite här och där. Kan ju strula till det en del kan man ju lugnt säga. Lite tråkigt när de gör så bra grejor att en sån enkel sak kan sabba för en del och förmodligen få vissa surfare att bli less på north. Någon som har erfarenhet av att andra segelmärken skriver en sak på deras hemsida och så står det en annan sak på t.ex segelbagen?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 400 vs. 370mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.