Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 4,2 eller 4,5

• 4,2 eller 4,5

Publicerad av anonym-anvandare på 24 augusti, 2005 vid 18:30

Funderar på att skaffa ett nytt vågsegel i samma linje och årsmodell som jag redan har.
    Har 5,7 & 5,0 och funderar nu på 4,5 eller 4,2
    Detta kommer att bli mitt minsta segel, jag väger 85.
    Vad rekommenderar ni? 4,2 lr 4,5

ola-h svarade 19 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • culing

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 18:38

Jag har haft precis samma dilemma.
    Provade först hoppet från 5,0-4,2, det funkade, men det blev att man ofta körde omkring överriggad med 5,0:an för att 4,2:an inte skulle räckt till.
    Hoppet som jag har nu 5,0-4,5 funkar betydligt bättre och så hållar jag 4,5 ganske länge ändå, det har inte blivit för stort ännu.

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 18:41

Jag har haft 4,5 som minsta segel ett bra tag, jag kör dock hopp från 5,3 och tycker det är kanon. Jag väger förmodligen lite mer än ni gör (90 kg). Har varit överrigad i svarige några ggr med 4,5 men det är så sällan att jag tycker att det kvittar.

• culing

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 18:46

Tror att 5,3- 4,5 funkar bättre än 5,0-4,2, skilnaden blir u större ju mindre slena blir. Väger 85-90 beroende på tillgång på mat.

• xhib

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 19:03

Jag kör 5.0 och 4.1 och det funkar, men kan ändå inte rekommendera det. Är lite för stor skillnad.
    Kommer att skaffa 5.3 och 4.5 när jag byter nästa gång.

• lars_k

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 19:06

Jag känner flera lite tyngre seglare som kör 5.7-5.0-4.2. Verkar vara en OK budget-linje om man vill täcka in så mkt som möjligt med bara 3 segel. Du kommer antagligen att få mer användning av en 4.5 istf en 4.2 men kommer samtidigt att vara överriggad de riktiga pangdagarna…
    Själv kör jag 5.3-4.5-4.0 som känns bra men jag väger också bara 75 kg. Brorsan på 80 kg köpte nyss en 5.4-4.7-4.0 linje med motiveringen att han vill ha ett 4.0 som minsta för pangdagarna och kommer att vara perfekt riggad normaldagarna på antingen 5.4 eller 4.7. Ska bli kul att se om det funkar hehe. wink.gif
    Din 5.7-5.0-4.2 linje skulle kunna funka på samma sätt. tongue.gif

• ola-h

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 19:51

Svårt val. De flesta argumenten är täckta av tidigare postare och som du ser finns det för och nackdelar med båda valen. För att slänga på en liten twist på det hela skulle jag säga att det beror lite på vilka segel du kör och vilka master du har och möjligen tänker köpa. Förhoppningsvis har du en 4m mast (eller kommer köpa en). Däremot är det min gissning att du kanske inte är så sugen att lägga stålar på en 370-mast. Om detta är ettkorrekt antagande och den 4.2:a du har siktat in dig på har 370 som första rekomenderade mast (dvs i praktiken har luff på mindre än 4m) så skulle jag istället köra 4.5. Rätt många vågsegel går från 400 till 370-mast just mellan 4.5 och 4.2, faktiskt och jag tror rätt många 4.2:or funkar bäst på 370-master även för en seglare i 85-kilosklassen.

Jag har hört en hel del vittnesmål från seglare som tycker de inte direkt kan hålla ett mindre segeel på för lång mast längre än de kan hålla storleken större på korrekt mast. Dessutom blir hela känslan i seglet sunkig med för lång mast.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 4,2 eller 4,5

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.