Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 45 cm förlängare
-
45 cm förlängare
Publicerad av hasselgren på 27 september, 2005 vid 07:24om man har ett 4.7 som har rekommenderad mast 400 och luff 412 och istället kör 370 mast och förlänger 42 cm… funkar det eller??? Allt är neil pryde så på det sättet borde det ju funka. /andreas
hasselgren svarade 19 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Du kommer troligen att behöva förlänga lite mer än 42 med den mjukare masten. Om det kommer fungera eller inte beror på mer exakt vilket segel det är, vilken mast det är och vad du väger.
/adde
-
Alltså, klart det funkar. Frågan är bara hur pass bra, det kommer nog att bli mjukt och du kommer att behöva förlänga mer än 42 eftersom masten kommer att böja sig lite extra.
Ut å testa säger jag! Går det risigt så är det bara att handla en 400-mast. Är du relativt lätt kan det gå bra, tung så kommer det nog inte att funka. Dock är det rätt säkert att seglet funkar bättre med en medioker 400-mast än med en kanonfin 370-mast. Tror även att du inte skall ha sådär superhöga förväntningar, men går det så går det. Jag tror att det kan bli lite väl mjukt och att seglet kommer att ha ett klart smalare vindregister, men det är ju omöjligt att veta utan att ha testat så jag säger – testa! som sagt.
Tänkt på två saker – se till att tillräckligt av förlängaren sticker in i masten, och att bommen fortfarande hamnar där masten är förstärkt i bomdelen.
Ola H. har ju förlängt med sådana där mått i typ 5.9 och fått det att funka (400 mast i det fallet, tror jag nog).
Testa På!
-
ok tack för hjälpen! masten är en x3 och seglet är ett NP Search 4.7, 02. och jag är lätt 60 kilo typ. men jag fattar att det inte är optimalt men man försöker ju alltid hitta smidiga lösningar för att inte behöva ha för mycket prylar… mvh andreas
-
Att du är så lätt gör att det helt klart är värt att testa. Search är ett segel mer rätt bra drag i, så faktiskt kan en mjukare mast vara till viss fördel för en lättare person. Search är gjort för tungviktare (över typ 85 pannor), så testa.
-
Search har väl inte någon jättemastkurva heller, så det borde kunna fungera rätt hyffsat. Å andra sidan är väl NPs 370 IMCS 16?
/adde
-
ok jag ska tänka över det hela. alla grejer är inte inhandlade än så jag får jämföra lite prylar på köp och sälj avdelningen här och sen bestämma mig. Jag ska alltså köpa en beg. vågsegel linje efter att precis köpt min första vågbräda, en 2003 rrd cult 69 liter. tack igen för all hjälp det är ju grymt bra att få i såna här frågor!
/andreas
Logga in för att svara.