Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 48st Vinsurfing-master köpes bästa pris *DELETED* *DELETED*
-
48st Vinsurfing-master köpes bästa pris *DELETED* *DELETED*
rillestark svarade 19 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 28 Svar
-
alu-rör i skarven? är inte det bara de gamla bicmasterna som hade det?
-
Kjellorix
Gäst21 februari, 2005 vid 16:24Inlägg raderat av Kjellorix
-
Kjell, Ni kan nog sova lugnt om ni går på med VS master i detta projekt..
Den dagen någon av vindrusfingmasterna i dessa konstruktioner havererar så har det mesta tänkbara i substitut-väg redan havererat tjugoarton gånger, skulle jag gissa..
För er som inte sett “quality check” testerna som finns på gunsails sidan så lägger jag upp denna bild..mer än 90 grader..och ingen mastficka som kontrollerar var och hur anspänningen fördelas..
Det Håller !
PS ingen AL på någon av de master jag har/ har tittat på. -
Japp. Det finns inget starkare än en VS-mast. Alu i skarven var längesen.
Denna böjning kan möjligtvis uppkomma i en rejäl spolning i en våg. Aldrig när man spänner upp en sketen gardin… -
Appropå Aluminium.. “Alutex” finns på vissa gun master..men då i bom-regionen ej i skarven..
större bild
[img]http://www.gunsails.se/img/04masts/STEP_11.JPG[/img] -
Alu-tex är bara en tunn beläggning på ytan som skyddar mot bom-slitage och UV-ljus.
-
Kjellorix
Gäst21 februari, 2005 vid 17:09Inlägg raderat av Kjellorix
-
Skarven består av ett innerrör av kolfiber som är inlaminerat i över- eller underdel. Så är det på alla master idag. Det kommer att hålla. Garanterat.
Svårare är kanske hur du ska konstruera infästningen/navet i skärmarna…
/Civ-ing beräkning, hållf =) -
Kjellorix
Gäst21 februari, 2005 vid 18:07Det blev “Loop Comp C65” Cobra och nu tillverkas en prototyp, Jag använde instick i mastfoten för dom masterna har betydligt tjockare gods “tåligare” än mina Fibersparmaster 90%,
så jag ritade om allt.
Tackar för alla tips -
Varför inte fräsa ur ett block AL, en “ruter”, med erfoderliga vinklar för att spänna ut duken, Sen gänga ur och fästa 4 pinbultar, med samma diam som man gängar mastfots “pin” på, en på varje sida..Gänga på mastfots pin. säkra med loctite etc.. Voila.
väger inte mer än kilot..och håller “Bofors” påfrestningar -
Ahh. Svetsade konstruktioner är lite lurigt, man värmepåverkar materialet och kvalitén på svetsen är viktigt. Men om det görs av en fackman så blir det nog bra, kanske med ett par plattjärn på var sida också. Och det behövs kanske inte alu-rör ända upp till bomfästet, blir onödig vikt. Masten är ju väldigt stark i sej. Ett instick som en vanlig förlängare räcker säkert, 25-30 cm.
-
Mina synpunkter som konstruktör:
Skarven på en modern tvådelad mast är betydligt starkare än masten i övrigt, förutsatt att den är ihopskjuten ordentligt. Så som jag fattat så är det väldigt ovanligt med brott i skarven. Om den vore gjord i stål eller aluminium skulle masten kunna brytas på grund av punktbelastning. Nu för tiden är den gjord i samma laminat och konstruktion som resten av masten, vilket innebär att allting böjer sig på samma sätt, utan punktbelastning.
Att sticka in masten i ett kraftigt alurör är inte en bra idé. Det kommer att bli en kraftig punktbelastning där röret slutar och det klarar ingen mast någon längre tid.
Bättre är en konstruktion som liknar mastförlängaren som sticks in i masten en 30-40 cm. I det här partiet är alla windsurfingmaster extraförstärkta. Masterna skulle kunna fixeras med kraftig tejp som är lätt att demontera, typ eltejp, fast bred.Jag hoppas att jag har förstått hur du vill ha det…
Frid.
/Richard
Logga in för att svara.