Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 496 på 460 mast
-
496 på 460 mast
Publicerad av sunken på 16 mars, 2005 vid 18:17gudda
ser över mina grunkor och är lite sugen på ett större segel. Gaastra matrix 8.0 har en luff på 496cm. Är det möjlit att med hjälp av en 40cm förlängare köra på 460 mast, eller är det bara att bita i något surt och köpa en 490 mast?sunken svarade 19 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Har du redan det seglet eller är det ett tänkt köp?
Annars så kan det ju vara bättre att köpa ett annat segel i storleksklassen som ska riggas på 460 mast så slipper man ha en mast till endast ett segel. -
Jag har inte köpt något än. Lite därför jag ställer frågan. Jag förstår ju att det inte är optimalt att köra 460mast på 496. Men så länge det håller så är det OK med mig. Jag är fortfarande rätt kass.
-
Detta har varit på tapeten förr..
Kontentan då var väll att segel funkar med underdimentionerade master..
Riggarna gör sig aningens mjukare.
460 ligger på 25imcs jämte 490ins 29.brallar det i så släpper seglet topp trycket snabbare..
Är man lite lättare och inte så säker på VS så tror jag banne mig att det kanske tillochmed är önskvärt att ha en 460 i detta läge..(inget anti-socialt beteende om jag har fel, tack. )
håller gör det….utan tvekan.Testa !
-
Ska du köpa nytt är det ju bara att välja ett segel med kortare luff, tex challanger fluido. Kanske blir billigare än beggat + mast, dessutom mindre prylar (om nu det är bra eller dåligt =)
-
Jag är inte överdrivet kunnig på mastfronten, får hoppas att någon av mastexperterna svarar. Men riggen blir snabbare överriggad och inte lika harmonisk med fel mast, det kan eller till och med troligen blir så att din 8,0a planar senare än en 7,5a med rätt mast. Så jag skulle helt klart köpa en rigg som riggas på din 460 mast, blir billigare, bättre och mindre att släpa på.
-
Nåja. Brittiska windsurf skrev lite om det i testet av 6.0:or i senaste numret. De hade kommit underfund med att vissa segel gåt att trimma genom att variera mastlängden. Med en lång, styv mast blir buken djupare och akterliket tajtare, medan en kortare, mjukare mast ger ett planare segel med mer twist. Lång mast för lättvind och kort för hårdvind alltså.
Däremot var det inget man kunde ta för givet. Vissa av seglen i testet gick att trimma på det viset, andra blev bara fel när man bytte mastlängd.
-
Hum, jag skulle tro att det är lättare på mindre segel. Men på större segel så bör de bli svårare eftersom de lättare borde blir ostabila.
-
Jepp! det går säkert! blir ju säkert lite mjukare och inte lika rejsigt, men det funkar säkert. Har du en styv 460 mast funkar det säkert. Annars kolla på andra segel med kortare luff. Har haft samma tanke att köpa ett Matrix 8.0 eftersom det nog skulle passa mig lite bättre, seglet har ju fått bra kritik i tester osv. Har dock ett Arrows Tforce-1 8.0 som riggas på 460 mast (luff 487!!!) vilket är rätt nimmt. Tre master e nog!vill inte ha 490 oxå Det är dock ett full camber segel med allt vad det innebär (svårriggat). det är ett jävla drag i det men svårt att pumpa till planing det blir mer att ligga och vänta på en vindby och falla av lite- sen e man i gång. Släng ut en fråga på gaastras forum annars och kolla vad de säger!
-
Jag kör ett NP Soul 7,4 från -01 med luff 4,96 och rekomenderad mast 4,90 på en äldre (-94-95 nånstans) UP racing 4,65 som vid lite efterforskning och tydning av mycket sliten etikett visat sig ha IMCS 28 med en vikt på 1,8 kg och 60% kol, vilket ju ligger rätt nära en tretusenkronors ny mast. Enda felet är att den inte är delbar utan man får ha den på taket vid transport. Seglet funkar mycket bra med denna mast. Jag har också testat med en annan gammal mast helt i glasfiber och därför ganska tung och det funkar ok med den också men blir lite segare på grund av viktökningen. Det jag ville komma till var att det verkar som att äldre master verkar vara styvare vid kortare längd än dagens master.
Ett tips kan därför vara att köpa seglet ock testa på den 4,60 mast du redan har. Om inte seglet funkar bra på den köpa en äldre begagnad racingmast för nästan inga pengar alls.
-
Simmer zero-5 8,0 SKA riggas på 460 mast. (Iaf det som jag har, några år gammalt)
Har iof inte kommit riktigt överrens med det seglet än, verkar som det behöver mer ned&uthal än angivet!
-
Jag kör ett Gaastra GTX 7.0 på en 4.30 mast fast det skall egentligen vara 4.60. Vill minnas att luffen är 4.66. Tycker det funkar fint. Blir ju som sagt lite mjukare men för mig som väger 73 kg är det inga problem. Är man lite tyngre kanske det funkar sämre. Lycka till!
-
Ja kör med challenger fluido 8.3 på en 460 mast och det e topp! seglet är sytt för en 460 mast och man slipper jobbiga cambers.
-
Tack för alla råd och synpunkter. Jag provar nog med 460. Så länge inget går sönder så är jag glad!
Logga in för att svara.