Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 5.7 400 mast

• oscar

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 13:02

Finns många som är sydda för detta t ex North Superstar, Voodoo och nya Ice men även Severne S-1.

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 13:13

De som är sydda för det är ju bäst (öh, såklart), men är man lätt finns nog fler segel som funkar bra eller till å med mycket bra med fyrmeters mast upp till en 5.7-5.8.

Ola H. har väl exempelvis kört någe Hot 5.9 med 400 RDM och typ jättemycket förlängning utan problem. Men under 70 bör man nog väga då, typ.

Annars tycker jag att det där med “en linje på en mast” är kalas!! och något som fler borde ta efter.

EN mast På!

• adde

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 13:19

Förutom årsmodell 05 så är Naish Boxer 5.8 sydda för 400 mast. Jag fick precis min 06:a och testade den med 430 mast (jag väger 80+) och jag kommer köra den på 430 och min sambo kör nog den på 400. Även 05:an fungerade på 400 om man är lite lättare. Jag har tom kört 5.4 på en styv 370! 3.8, 4.2, 4.7 och 5.4 på en 370 hade jag då laugh.gif

/adde

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 13:42

Svar till:

Annars tycker jag att det där med “en linje på en mast” är kalas!! och något som fler borde ta efter.

[/ QUOTE ]

Jo, visst är det “kalas” ur ekonomisk (surfarens iaf) och “färre prylar att släpa” på synvinkel.
    Men när man kollar på dom linjerna som säljs med “en mast till alla storlekar” argumentet så ser man tydligt att det just är ett sälj argument och inte ett argument för att få en bra rigg. Men helt ärligt, ok,dom stora seglena som ska riggas med mkt förlängning ser ju ibland ok ut, men när en 3,5a träs på en 400cm mast med en halv meter ut stick i toppen ser ju alla att det inte blir bra.

Näe tur att de fortfarande finns segelmakare som inte kompromissar bort prestanda och känsla för att få upp säljvolymerna. Så länge de finns båda sorters segel makare så kan ju vi alla bli nöjda!

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 13:55

Jag är ju helt för “mer ekomiskt” och “färre prylar att släpa på” synvinklar. Lite svag för sådana argument, medges.

Njäe, 3.5 på fyrmeters är väl inte superbra. Knappast bra alls, faktiskt.

Men 4.0 till runt 5.5 känns ju inte orimligt på en fyrmetersmast, eller hur? Det jag då och då småruttnar lite på är när det typ krävs tre master för tre segelstorlekar (370 för 4.1, 400 för 4.7 och 430 för 5.3). Dessvärre inte helt ovanligt, men lite overkill är det fanimej för 99% av alla surfers. Typ. (å nu raljerar jag lite såklart).

Att jag sedan på någe vis gillar att kunna rigga två segel samtidgt kan man ju välja att göra ändå om dollarsen räcker till.

• vinta_kestrel

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 14:59

Masse, jag körde faktiskt Hot Sail Psyclone 5.9 (2004) med 400 mast utan några som helst problem. Faktum är att det var en grym rigg – superlätt och ändå snärtig. Jag är 195cm och vägde då 88kg. Masten var en Gun Loop Comp 100 som vägde 1.5 kg av mig uppmätt vikt och hade en Liberty 50cm kolförlängare.
    Sålde masten och provade samma sak med en Gulftech RD60 som är ganska mjuk, men det funkade inte alls lika bra, så då blev det en Hot Rod 430 och Psyclone 5.0 ’05 istället som är en grym kombination.

så visst går det med kort mast och mer än 70 kg, om bara masten är styv nog. Och det är Gun(nar)s master. Nästan lite väl styva, men i detta fallet funkade det bra.

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:01

Ja, GUN var (är?) väl rätt kända för ovanligt styva master.

Klart det funkar! Men en fråga – 430 på 5.0, varför det när 400 funkade på 5.9?

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:01

400 på 5,3-4,2 fixar väl de flesta märkena. Men skräck exemplen är dom som lurar folk att en 3,7a blir ok på 400 mast för att lyckas kränga lite fler små segel är på gränsen till kriminella. Men det är kanske svårt att sälja nyare segel från 4,0 och ner och om kunden dessutom måste köpa en mast till för att köra det seglet ett fåtal ggr per år (om alls).

• voodoo

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:10

men tex North har gjort tex hela Superstar -05 linjen för att passa till en enda mast (400 mast) och numera också nya -06 Ice (400 mast) och Duke (430 mast)!

• dr-masse

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:17

Skräckexemplet håller jag helt med om, och även att folk inte köper segel mindre än typ fyrhalv om det innebär en ny mast också (och definitivt inte under fyrnoll om man inte ska hänge hela sommaren på Pozo eller nåt).

Och jo, de flesta märken fixar nog det. Men rekommenderat ser ofta annorlunda ut, dessvärre (är ju f-n inte alltid lätt att veta om den däringa 5.3an som har rek 430 mast faktiskt funkar bra på 400 om man inte testat själv).

Vi tar Pryde som exempel. Ska man shoppa upp sig på tre fräsiga Search 2006 i 4.2, 4.7 och 5.4 så är det tre master som rekommenderas (370, 400 och 430). Eller Simmer Icon (4.1, 4.7 och 5.4), Hot SO (4.2, 4.7, 5.3) eller Gaastra Poison (4.2, 4.7, 5.4) eller…, tre master där med.

Alltså, klart typ 4.2 funkar med 400, men lite väl är det att reka tre master för dessa tre storlekar. Tycker jag. Som är beredd att kompromissa lite, lite, lite om det innebär att jag får bra prestanda med färre prylar. Faktiskt.

Och de däringa som kör med en mast (400) över fler modeller verkar klara sig rätt bra i test och så. Jag tycker det är bra om det gör enklare för folk att välja rätt och att man inte behöver ett helt plockepinnset med master för att kunna surfa lite. Två, MAX tre, borde räcka för alla. En kort för småsegel och mycket vind, en mellan för lagom vind och eventuellt en lång för lättvind. Typ 400, 440 och 490 eller nåt.

Surfa På!

• surfslusken

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 15:21

Passa och fungera är inte riktigt samma sak i det här fallet. Hur många av Norths team seglare körde Superstaren enbart på 400 mast??

Hävdar fortfarande att “en masts” argumentet handlar mer om att kränga fler segel än att optimera riggen. MEN som sagts tidigere i tråden tycker vissa att det är kalas med en mast och då är det så för han/henne. Finns inga rätt eller fel i vad man föredrar/prioriterar. Men vi ska ta våra beslut på rätt grunder tycker jag. Först då kan man välja det man föredrar.

• vinta_kestrel

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 16:51

Ooops, typo: 5.9 ska det vara…

• surfpunk

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 19:14

Ingen som har en superstar 5.7a att sälja då,jag är intresserad isåfall!.

• rasmus_w

Medlem
    22 augusti, 2005 vid 22:08

Sen kan man väl också göra som dunken, som åkte på nån av sina “The search”-resor och bara tog med ett enda segel men fyra master av olika styvhet. I alla fall vad jag hört.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 5.7 400 mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.