Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 5 meter extra linor, bra för?

• 5 meter extra linor, bra för?

Publicerad av grodanboll på 19 juli, 2010 vid 13:00

Har en 14 kvm Royal Era kite. Linorna är 20 meter, men det går att förlänga dom till 25 meter med extra linor. Frågan är, vad blir skillnaden? Kan man kita i lägre vind eller vad är vitsen?

jonase svarade 14 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • hakanh

Medlem
    19 juli, 2010 vid 14:10

Ja du kommer förmodligen få lite bättre low-end i kiten om du förlänger linorna. Vad som sker när du har längre linor är att du får större vindfönster. Kiten kommer därför också kännas långsammare med längre linor då det blir längre avstånd för den att flyga från en sida av vindfönstret till en annan.

20 meter linor är ganska kort medan 25 meter kan anses vara mer standard och jag tycker personligen att 25 meter är en ”lättare linlängd” att åka på. Blir lättare att tima hopp och tja ja det mesta blir lättare 😉 (enligt min egna mening då).

Folk som typiskt gillar korta linor brukar vara de som kör vågor som gärna vill kunna flytta kiten så snabbt som möjligt genom vindfönstret.

Detta va mina små synpunkter och det finns nog en hel del som vet beydligt mer om linlängder än mig. Men hoppas svaret hjälpte litta!

/H

• grodanboll

Medlem
    20 juli, 2010 vid 06:17

Tackar! Ska dra till Falsterbo och testa idag 🙂

• jonase

Medlem
    20 juli, 2010 vid 08:48

kör flexifoil atom och det är som natt och dag mellan 20 och 25, mycket mer tryck i 25, men bra när man e överigad att bara byta bom och inte pumpa nytt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 5 meter extra linor, bra för?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.