Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 5,0 för stort för en junior 14år 50-60kg?

• 5,0 för stort för en junior 14år 50-60kg?

Publicerad av danne_an på 7 mars, 2010 vid 21:36

Dax för min kusin o prova på vindsurfing och ta över ena brädan!
    Är 5,0 för stort för en junior 14år 50-60kg?
    Eller bör man försöka hitta något mindre? Har en 400 mast som minsta mast o kan kanske tänka mig o köpa ett mindre segel till den. Vill ju att han ska ha bra förutsättningar för o kunna lära sig men är inte intresserad av o köpa en mindre mast. Kan detta funka eller är en junior rigg enda alternativet kanske?
    Någon som har några bra förslag.

mr-creamcheese svarade 15 år sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • bicless

Medlem
    7 mars, 2010 vid 22:00

Jag tror det funkar fint. Visst blir det lite träning för armarna men han får nog upp den utan problem men orkar kanske inte hålla på jättelänga första gångerna. Skall du använda dina vågsegel? En grej att tänka på är att vågsegel har rätt kass buk och trim för en nybörjare så bästa är att ha ett nybörjarsegel som är designat helt annorlunda. Jag tror annars jag har nån lätt beggad barn/skol rigg liggande kring 3-4 kvm, skicka ett meddelande om du är intresserad.

• christian

Medlem
    8 mars, 2010 vid 09:56
    danne_an;600771 wrote:
    Dax för min kusin o prova på vindsurfing och ta över ena brädan!
    Är 5,0 för stort för en junior 14år 50-60kg?
    Eller bör man försöka hitta något mindre? Har en 400 mast som minsta mast o kan kanske tänka mig o köpa ett mindre segel till den. Vill ju att han ska ha bra förutsättningar för o kunna lära sig men är inte intresserad av o köpa en mindre mast. Kan detta funka eller är en junior rigg enda alternativet kanske?
    Någon som har några bra förslag.

Hej
    Min erfarenhet är att det underlättar att ha så litet segel som möjligt under själva nybörjardelen. (2,5-3,5). Därefter måste man öka segelytan om man vill öka farten/kraften.
    Har du tänkt släpa med dig kusinen ut när det blåser ok för dig är nog 5,0 för stort. Våra Juniorer i den viktklassen har nog 4,2 som optimalt segel (baserat på normaldag i Torhamn på 10m/s).
    Vi kommer att köra surfskola hela sommaren och har komplett segelpark från 0,8-6,2. Du är välkommen ut med kusinen om du vill prova ut vad som passar honom bäst.

• joakim-nilsson

Medlem
    8 mars, 2010 vid 12:34

Hej
    När jag började surfa vägde jag ca 40 kilo och då körde jag med ett 4.5 kvadratmeters segel. Så han skulle nog klara av ett 5.0 segel bra. Man brukar ju inte surfa i ”stormvindar” när man är nybörjare. Om han sedan vill segla i starkare vindar så får du köpa ett mindre segel till honom.

• mr-creamcheese

Medlem
    8 mars, 2010 vid 17:23

Mitt första egna segel som jag köpte min andra säsong var 5.7 simmer crossover, funkar aldeles utmärkt, väger 55. Hade visserligen hyrt en del innan, mstadels 4.5-5.0.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 5,0 för stort för en junior 14år 50-60kg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.