Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › 52,86 knop med trimaran
-
Jag är rätt skeptisk till bärplanen för att det sitter en väldigt lång hävstång mellan bärplan och bräda som gör segelhanteringen väldigt knepig. Det känns som man skulle behöva designa om dem rätt rejält, inte bara göra dem mindre, för att det ska gå fort.
-
Haze;507136 wrote:Ja bägge är ju långsammare 😉
Kunde inte låta bli när du lade upp den så….
Ouch!
Men än så länge har jag bara blivit frånkörd av drakar när jag lekt ubåt i TT… 🙂
-
@Jester 507218 wrote:
Ouch!
Men än så länge har jag bara blivit frånkörd av drakar när jag lekt ubåt i TT… 🙂
Snart får jag min speedbräda och då kommer jag till TT så får vi raca…
Personligen tror jag vindsurfare klarar lite större vågor än kitare.
Men jag ska göra mitt bästa för att ge er en match 😉
Vi syns på vattnet.
Peter
-
Bara du håller dig på minst 100m avstånd… Känns säkrast så..
-
Måste ju säga att styranordningen var häftig, mer racerbil än segelbåt…
-
Klang;507188 wrote:Låter som om att du skulle behöva ett litet reglersystem för att styra “vingarna” till optimalt läge… fälla dem allt eftersom farten ökar. Kanske kan man fixa detta mekaniskt då trycket ökar med farten…
De bärplan jag funderat på och tänker bygga har inget gemensamt med de bärplan som används i ovanstående videos.. Har för mig att de bärplan som används i youtube-klippen var tänkt att användas vid stora havsvågor där man skulle kunna undvika choppen och på så sätt få bättre kontroll..
Om man ska tillverka bärplan som ska lyfta perfekt vid 40 knop så är dessa jättelika konstruktioner bara att glömma..
Fartresurser finns redan i windsurfingriggen(se windsurfingriggar på isjakter) men man måste bara lista ut hur man kan minska motsåndet från brädan…
-
Haze;507423 wrote:Snälla gör det när jag kommer dit så får vi se vad som händer. 😉
Är väl samma väjningsregler i TT som överallt annars eller? Bara en fråga…
Tror inte det är någe problem med dig.. Med 24,5 knop i avarage så är det väl som att väja för vilken stillastående farkost som hellst..:grin:
Eller har du putsat rekordet i Tarifa till 24.7 knop kanske?? -
Vad tror ni om en variant på twinfin-konceptet med 2 små (typ 15-20cm djup) något snedställda fenor så de skapar en slags bärplanseffekt….?
-
Varför inte bara en variant på twinfin somgör det möjligt för oss att segla på lika grunt vatten som kitarna?
-
@P Malmkvist 507284 wrote:
De bärplan jag funderat på och tänker bygga har inget gemensamt med de bärplan som används i ovanstående videos.. Har för mig att de bärplan som används i youtube-klippen var tänkt att användas vid stora havsvågor där man skulle kunna undvika choppen och på så sätt få bättre kontroll..
Om man ska tillverka bärplan som ska lyfta perfekt vid 40 knop så är dessa jättelika konstruktioner bara att glömma..
Fartresurser finns redan i windsurfingriggen(se windsurfingriggar på isjakter) men man måste bara lista ut hur man kan minska motsåndet från brädan…
Såg att det är fler som tänker testa bärplan på GPSSS
//Björn
Log in to reply.