Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 52,86 knop med trimaran

  • rasmus_w

    Member
    10 oktober, 2008 at 17:06

    Jag är rätt skeptisk till bärplanen för att det sitter en väldigt lång hävstång mellan bärplan och bräda som gör segelhanteringen väldigt knepig. Det känns som man skulle behöva designa om dem rätt rejält, inte bara göra dem mindre, för att det ska gå fort.

  • jester

    Member
    10 oktober, 2008 at 17:45
    Haze;507136 wrote:
    Ja bägge är ju långsammare 😉

    Kunde inte låta bli när du lade upp den så….

    Ouch!

    Men än så länge har jag bara blivit frånkörd av drakar när jag lekt ubåt i TT… 🙂

  • kiters_se

    Member
    10 oktober, 2008 at 18:58

    @Jester 507218 wrote:

    Ouch!

    Men än så länge har jag bara blivit frånkörd av drakar när jag lekt ubåt i TT… 🙂

    Snart får jag min speedbräda och då kommer jag till TT så får vi raca…

    Personligen tror jag vindsurfare klarar lite större vågor än kitare.

    Men jag ska göra mitt bästa för att ge er en match 😉

    Vi syns på vattnet.

    Peter

  • jester

    Member
    10 oktober, 2008 at 20:12

    Bara du håller dig på minst 100m avstånd… Känns säkrast så..

  • kiters_se

    Member
    10 oktober, 2008 at 20:16

    @Jester 507256 wrote:

    Bara du håller dig på minst 100m avstånd… Känns säkrast så..

    Ovanför är det ok, eller?

    Peter

  • jester

    Member
    10 oktober, 2008 at 20:18

    Japp, kommer du för nära så siktar jag på gubben o gasar… 😀

  • nissex3m

    Member
    10 oktober, 2008 at 20:44

    Måste ju säga att styranordningen var häftig, mer racerbil än segelbåt…

  • p-malmkvist

    Member
    10 oktober, 2008 at 21:38
    Klang;507188 wrote:
    Låter som om att du skulle behöva ett litet reglersystem för att styra “vingarna” till optimalt läge… fälla dem allt eftersom farten ökar. Kanske kan man fixa detta mekaniskt då trycket ökar med farten…

    De bärplan jag funderat på och tänker bygga har inget gemensamt med de bärplan som används i ovanstående videos.. Har för mig att de bärplan som används i youtube-klippen var tänkt att användas vid stora havsvågor där man skulle kunna undvika choppen och på så sätt få bättre kontroll..

    Om man ska tillverka bärplan som ska lyfta perfekt vid 40 knop så är dessa jättelika konstruktioner bara att glömma..

    Fartresurser finns redan i windsurfingriggen(se windsurfingriggar på isjakter) men man måste bara lista ut hur man kan minska motsåndet från brädan…

  • haze

    Member
    11 oktober, 2008 at 17:33

    @Jester 507259 wrote:

    Japp, kommer du för nära så siktar jag på gubben o gasar… 😀

    Snälla gör det när jag kommer dit så får vi se vad som händer. 😉

    Är väl samma väjningsregler i TT som överallt annars eller? Bara en fråga…

  • p-malmkvist

    Member
    12 oktober, 2008 at 07:57
    Haze;507423 wrote:
    Snälla gör det när jag kommer dit så får vi se vad som händer. 😉

    Är väl samma väjningsregler i TT som överallt annars eller? Bara en fråga…

    Tror inte det är någe problem med dig.. Med 24,5 knop i avarage så är det väl som att väja för vilken stillastående farkost som hellst..:grin:
    Eller har du putsat rekordet i Tarifa till 24.7 knop kanske??

  • kinetic

    Member
    12 oktober, 2008 at 10:38

    Vad tror ni om en variant på twinfin-konceptet med 2 små (typ 15-20cm djup) något snedställda fenor så de skapar en slags bärplanseffekt….?

  • rasmus_w

    Member
    12 oktober, 2008 at 14:40

    Varför inte bara en variant på twinfin somgör det möjligt för oss att segla på lika grunt vatten som kitarna?

  • bjornen

    Member
    31 december, 2008 at 17:34

    @P Malmkvist 507284 wrote:

    De bärplan jag funderat på och tänker bygga har inget gemensamt med de bärplan som används i ovanstående videos.. Har för mig att de bärplan som används i youtube-klippen var tänkt att användas vid stora havsvågor där man skulle kunna undvika choppen och på så sätt få bättre kontroll..

    Om man ska tillverka bärplan som ska lyfta perfekt vid 40 knop så är dessa jättelika konstruktioner bara att glömma..

    Fartresurser finns redan i windsurfingriggen(se windsurfingriggar på isjakter) men man måste bara lista ut hur man kan minska motsåndet från brädan…

    Såg att det är fler som tänker testa bärplan på GPSSS
    fin1.jpg

    //Björn

Page 4 of 4

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing 52,86 knop med trimaran

You must be logged in to create new discussions.