Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 5,8 – 4,7 ett stort steg!
-
5,8 – 4,7 ett stort steg!
Publicerad av anonym-anvandare på 14 januari, 2005 vid 21:15Fan jag har fått förskräckliga problem. Jag har nämligen lyckats pajja min 5,2 a. Och steget mellan 4,7 och 5,8 känns lite väl stort. Men å anrasidan använde jag min 5,2 väldigt sällan när jag hade den. så är det fullt nödvändigt med ett segel i mellan och isåfall vad ska man ha för storlek på det?
johansson svarade 19 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
JOHN_j_RAMBOO
Gäst14 januari, 2005 vid 21:29jag kör med 4.0, 5.25 och 6.0
..mitt 4.5 e kaputt just nu.
Här on da westcoast har jag aldrig känt att jag behövt 4.5an, o när jag hade det blev de använt 3ggr..2/3 pajjade det det
4.0, 5.3 o 6.0 har jag använt flitigt..även ett 3.3 hade använts ett antal ggr om jag haft ett
Vet inte om jag tycker det är så nödvändigt, beror väll lite på hur finkännslig man är.. det känner du bäst själv när du surfar under en tid..vilket segel du saknar/har i “onödan”
-
Beror nog lite på hur/vad du kör…
När jag mest körde plattvatten så funka glappet 4,7-5,3-6,3 utan problem. Nu när jag försöker mig på vågsegling så känns glappet 5,3-6,3 för stort. Iof så är 6,3 lite för stort, även för min stor-vågis.
Jag skulle vilja ha ett 5,6-5,9 nånstans, men sen är jag lite prylbög också!/Fjant
-
Jag kommer köra 5.7 — 4.6 och jag tror det kommer funka perfekt. Mina segel tål dock en hel del vind så det ska nog inte vara några problem.
Bara du lär dig rigga seglen rätt, så dom funkar både i lite och mycket vind ska du nog fixa det gap med. -
Du är egentligen i en rätt bra situation eftersom du ju bara kan köra vidare med de segel du har och efterhand utvärdera om du tycker dig behöva en mellanstorlek (som då rimligen borde bli 5.2-5.3). Är du på väg ut på en resa så kanske det kan vara en mer akut fråga, men då beror svaret på vart du ska. På de flesta ställen går det dessutom att hitta beggade segel till bra priser.
Det jag skulle säga är att 4.7 till 5.8 ÄR ett stort hopp. För plattvatten, B&J, och mer hoppinriktad vågsegling kan det funkar rätt OK om seglen är bra, du har bra master till osv (dvs bägge riggarna har ett stort vindregister). Det kommer dock finnas många dagar då det blir grymt svårt att välja segel och du kommer tvingas rigga om eller segel väldigt felriggad. Fördelen med fler segel är just att kunna välja storlek så att man klarar en del förändringar i vindstyrkan utan att behöva rigga om.
För vågridning så tycker jag glappet är för stort. De flesta är lite mer noga med hur mycket drag de har i prylarna när de rider vågor. En annan sak som talar för att komplettera med en 5.3:a är att jag har känslan av att det rätt ofta blåser just för den segelstorleken. Men det beror förstås på vad du väger mm.
-
Jag har skaffat 4,7 o 5,8(instinct,duke) och räknar med att det räcker,men det tar ett tag att rigga rätt.
Logga in för att svara.