Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 6.0 och 7.5 eller 6.5 och 8.0
-
6.0 och 7.5 eller 6.5 och 8.0
Publicerad av alexa på 16 maj, 2003 vid 18:42Hej!
Vad ska jag välja till RRD Evolution 360 för segel i storlek?
SP rekomenderar 6.0 och 7.5 men Skidspor rekomenderar 6.5 och 8.0. Det blir min första bräda och jag har surfat väldig lite.zehlertz svarade 21 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Hej du
Jag började med ett Naish Edge 6.2 som i kombination med en 135 liters bräda gav mig mycket segling. Jag tyckter att det blev en bra balans mellan mycket tid på vattnet och storlek. Du vill nog inte ha för stort segel till en början för det blir knepigt att hantera, men det beror väl på hur stor du e också. SJälv väger jag 75 kilo så 6.2 funkade fint. Jag kan ju iallafall rekomendera ett freestylesegel vilket ger dig bra hanterbarhet och stryktålighet och låg vikt. Detta är jag övertygad om hjälpte mig första sommaren.Kör så ofta du kan, även när det inte är planingsväder så lär du dig snabbt. Jag var nog ute varannan dag min första sommar och övade…men det ger resultat. Lycka till!
HA det gott/Oscar
-
Ho Ho, är inne på min andra säsong. Seglar på en mistral radar 125 l 02a. Började med en 6,2 men insåg efter ett tag att jag behövde ett större. Investerade i en 7,5. Det kommer jag mycket långt på. Väger väl runt 80 kg.Allt går väl ut på att plana. Good luck.
-
Jag seglade min Fanatic X-ray (138 liter) med 11:0 utan problem. Den är endast rekommenderad för 9,0. Sålde formulabrädan efter det, tyckte den spelade ut sin roll. Vad jag vill säga är att du kan segla mer än det som är angivet så det spelar nog ingen större roll vad du tar.
-
Köp de större seglena så får du lättare att plana vilket gör att du lär dig grunderna(hängsele, stroppar och gipp) snabbare…det är ingen större skillnad i att hantera en 6.0:a jmf m en 6.5:a…
-
För 6.0 och 8.0 krävs två master eller en mast med förlängare… Kunde inte hitta 6.0 och 8.0 som kunde passa en och samma mast.
-
Jag började själv med en TigaFreeX281 (samma som Techno283) och en Diablo 8.2.
Jag trodde att det skulle bli för stort och att jag hade blivit “lurad” av affären.
Men icke jag fick mycket tid på vattnet och kunde utvecklats oerhört snabbt. Idag har jag också en slalom 6.6 med camber.Skall du bara välja ett segel, ta 8.
en som vet…
-
Då är det bättre att satsa på ett så stort segel som möjligt utan att behöva köpa 2master.
Antar att du tittat på en 460mast?
På den bör du kunna ta 7.5 lite beroende på vilken typ av segel.Alternativt ett 6,5 med variotop så att du kan köra det på en 490mast o samtidigt ta ett 8,0 eller större.
Fast då måste du ändå köpa en mindre mast när du sen vill köra 5,5 o mindre…
Logga in för att svara.