Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 6.2 eller 6.7
-
jo ditt medelande går att tolka på två sätt.
men det är nog ändå att gå lite för långt att häva ur sej nått sånt, som sagt brädor ofta har rekomendationer, alltsom oftast går det att selga med större grejer men det är inte lika ofta man vinner nått på det. -
Ja och RimboRobban tillhör ju den duktiga skaran som planar grymt tidigt, när jag seglade 6,7 så kör Robert oftast 5,7 med bra pop på brädan, TT är ju ganska stor så den kommer igång tidigt.
Mycket som spelar in…vikten på seglaren, storlek på bräda, teknik mm -
Svar till:
5.7 och 6.2 är ju att slänga pengarna i sjön. Ska du ha 6.2 som störst kan du lika gärna gå ner till 5.3 direkt.
Personligen skulle jag aldrig byta min 7.0 mot nåt mindre (här i sverige..).
Planar man inte tidigare med 6.7 än 5.7 måste jag ifrågasätta om man är en duktig seglare. OK att en duktig seglare kan komma igång grymt tidigt med en 5,7 men tänk då hur tidigt han planar med 6.7……
[/ QUOTE ]
Ja ni är ju lite tröga, både dude och styret (SKÄÄÄMT för er två som verkar ha lite svårt med svenskan..).
Börjar förstå varför en del företag förbjuder de anställda att kommunicera via email, JO skriven text tolkas lätt fel!
Styret:
“nja nu är du nog ute på djupt vatten om du bröjar hävda att folk är dåliga seglare, har du sett robban. han är rätt långt över medel om jag säjer så. “– Jag har INTE skrivit att den där Robban (vem han nu är?) är en dålig seglare. Det enda som SKULLE kunna ha med Robban att göra i det jag skrev är väl “OK att en duktig seglare kan komma igång grymt tidigt med en 5,7 men tänk då hur tidigt han planar med 6.7” dvs om nu inte “styret” planar med 7.0 då Robban planar med 5.7, VEM är då den sämre seglare??? Svar : inte Robban iallafall….
Robban verkar ju trivas med sitt 5.7 i en viss vindstyrka men han måste ju plana med 6.7 i en ännu lägre vindstyrka, eller hur? Planar han inte tidigare så har han nog för liten fena till 6.7an..
Dude:
“…ja Oscar jag skulle också vilja säga du är ute på djupt vatten. Om du som han kör på en 58 cm bred bräda och väger runt de mindre 68 kilona så tror jag det är fullt möjligt att plana upp lika snabbt med ett 5.7 som ett 6.7. “– Ja HAN kan plana lika tidigt med 5.7 som JAG men 6.7 men inte lika tidgt som han själv med 6.7
Styret:
” varför tror du det finns segelrekomendationer på brädorna?”– Och var nämner jag brädors rekommenderade segelstorlek? ÄÄH ingenstans, men en 6.7 planar tidigare än en 5.7, förutsatt att bräda klarar 6.7, vilket en skate på 96 liter gör utan problem. Har själv seglat på en sådan och ägt en skate av samma årsmodell…..
För att dude och styret inte ska få underkänt i svenska så får jag väl förtydliga mig lite:
JO, förutsatt att brädan klarar 6.7 och seglaren är den samme så planar man i en lägre vindstyrka med 6.7 än 5,7. Vill man däremot ha 6.2 som största rekommenderar jag att gå ner till 5.3 eller 5.4 som nästa segel.
Jag som väger 90kg har blivit omseglad av seglare med 5.7 när jag själv seglat 7.0 PÅ GRUND AV att killen/tjejen med 5.7 vägt ca 20-30 kg mindre än mig.
Förstår ni bättre nu eller ska jag slå en signal och förklara…
-
Håller med Oscar. När man planar beror lika mycket på brädan. En mindre bräda, säg runt 85 liter, planar inte tidigare med 6.7 än 5.7 eftersom brädan inte klarar 6.7:ans vikt (går djupt i vattnet) och fenan inte klarar sidtrycket etc..
Men en bräda på 110 liter, längre fena och större bredd planar mkt tidigare med 6.7 än 5.7. Bombis. -
Men om man nu har en 113 l fs och ett 7,8 freeride som ett lättvindsalternativ vad är då lämpligt freestyle segel nedåt.
hade tänkt mig 7,0-6,7 och 5,7-6,0 freestyle segel men dessa hamnar då väldigt nära varandra, eller?
ngt tips? -
tack oscar. nu förstår jag mycket bättre. om alla dina inlägg hade vart såhär tydliga så hade vi helt sluppit pajkastandet vi har pysslat med.
det resonemanget godtar jag helt. trots att ditt svar typ är helt felriktat isåfall och man kan börja fundera på vem som har underkänt i svenska.
och ja… jag kan nog gott läggas i facket dålig. vilket jag aldrig har stuckit under stol med. så om det känns bättre för dej att du får kalla mej dålig så fortsätt för guds skull med det.
hell jag kan inte komma ifrån pajkastandet.
-
Tycker det räcker med ett 6.3 isåfall. Är en perfekt storlek för freestyle i 7-9 m/s.
Kör 7.8:an med freeridefena och sätt på freestylefena och kör 6.3.
Neråt är det 5.3 och vågis som gäller, 5.3 funkar väl iofs hyfsat på 113 litarn också. En 5.3:a kör man från 9-12 m/s. Tycker inte linjen 5.3-6.3-7.8 är nåt problem med trimmöjligheterna i moderna segel. Men det är ju bara min åsikt iofs…
Själv kör jag 4.0-4.5-5.3-6.3-7.1 och är nöjd. -
Skönt att det var avklarat, hehe. Borde skrivit så tydligt från början, så jag tar på mig det hela. Men ibland så blir inte det man skriver ner så självklart för andra därav parallellen med företag…
Styret! Jag kallar dig inte dålig, missade en där, var mest riktigt som ett skämt, hoppas du tog det så. Jag har läst många av dina inlägg och förstått att du inte surfat så länge, så jag är bara glad att hjälpa till om det är nåt. Håller själv i surfkurser i vår klubb men kallar mig långt ifrån fantom för det.
Det ENDA jag är bra på är att plana tidigt, då jag är SÅÅÅ J*VLA SURFKÅÅÅT så jag sticker ut så fort jag anar den minsta vindpust och så har jag ju kört lite formulatävlingar så pumpa kan jag….fast kondisen sviker efter ett tag.
Men va f*n konfen är ju som roligast när man får kasta lite paj, eller hur!?!
Syns på Haga i sommar va? Då får du plana om mina 90 kg och peka finger.. ..
-
jäjä. drar till dalarna imorrnbitti och har inte tillgång till dator så det känns bra tt inte komma tillbaka till tusen arga mess när man dyker in nästa gång då.
ja vafan skulle vi göra utan pajkastningen?
(som en hint så kan jag säja att jag kommer igång tidigt med mitt 7.0 och 110 liters freestyle jag med så ett och annat finger kan dyka upp då
nu ska jag slagga så man orkar köra milen som krävs imorrn.
-
Verkar som att det är lite delade mennigar. Men jag tror att jag kommer köra på 5.7.6.7,känns lite stabilare.
-
Oscar, våra delade meningar kanske mer beror på hur olika mycket vi väger mer än något annat. Jag väger ungefär tjugo kilo mindre. Din preferens av större segel har, antar jag, en hel del att göra med att det inte skulle bli mycket planingstid i Sverige utan ett sjunolla.
I argumentationen håller jag med dig Oscar om att, visst skulle vem som helst plana tidigare med ett 6.7:a givet en större fena eller bräda. Men att rekommendera någon att köra större segelstorlek bara för att om du också fixar en större fena och eller större bräda så kommer du plana tidigare är lite av ett dåligt råd. Det skulle till och med kunna klassas som ett billigt försäljartrick. Eller vad säger du?
Hela grejen är ju den att:
– Hur stora prylar ska vi skaffa oss för att plana lite tidigare och i hur lite vind är det kul att surfa?Visst är det tungt med stora prylar och det är svårt att göra något spektakulärt över huvud taget med dem, men i mindre vind har man längre tid på sig att reagera och testa nya rörelser … och jag tänker mest på freestyle och fart då.
Niklas
-
Om du läser mina inlägg EN GÅNG TILL, så ser du att jag inte rekommenderat nåt annat än att om han väljer 6.2 så ska han gå ner till 5.3 som nästa.
OCH att jag personligen inte skulle välja bort min 7.0….
Så var god sluta påstå att jag rekommenderat saker som jag inte gjort om jag får be…
-
Men Dude, ska man lyssna på dej, som köper en 88 l och en 93 l bräda och typ 7 segel mellan 6,2 och 4,4, då är man ju inte dålig på att slänga pengarna i sjön.
-
Kul det här med respons på vilka prylar man har
Vågbrädan på 88l var just för mest vågridning och freestylen på 93l mest för plattvatten. Segellinjen delas med flickvännen.
Vågridning har det inte blivit så mycket av här runt Stockholm så vågisen har fått gå. Bara genom att en vågis ligger lägre i vattnet tror jag gör att den behöver en liten storlek större i samma vind än freestylen. Och därför hade jag tänkt kunna byta ner till vågisen när jag vart lite överriggad på freestylen och på så sätt slippa rigga ner. Men i praktiken har det inte alls vart så. Man vill antingen köra freestyle eller våg och är man över- eller underriggad så riggar man om helt enkelt.
Som det är nu, gillar jag de tunna kanterna på JP-freestyle-93:an för mina lätta sjutti kilo och jag skulle gärna vilja ha en vågis på runt 78 liter med tunna kanter, snabb acceleration och som ger bättre feedback från de sega vågorna vi har i svenska vatten.
Mitt aktuella dilemmat är detsamma som för Eriksson, robert, poppo och TLJ. Hur stort segel ska man köra för att få tidig planing men ändå kunna leka utan att det blir tungt och trist?
Jag undrar, poppo, vilka master har du kört på dina 6.4 och 6.7? Har masten haft stor betydelse för hur det här “störstaseglet” känns?
Niklas
Log in to reply.