Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 6 veckor på Advance Kobra…………………….

• 6 veckor på Advance Kobra…………………….

Publicerad av anonym-anvandare på 4 juni, 2004 vid 10:18

Tjena…dags att ge en liten recension på mina helt ”objektiva” synpunkter på 2004´s hetaste nyhet från Advance–Kobra….

Till att börja med:

Advance är ett gammal välkänt märke inom skärmflygning och är kända för sin höga kvalitet. För cirka 2 år sen började en tanke födas hos Advance teamet i form av att skapa en inflatable kite som komplement till de redan existerande foil bridle-kiterna….

Nog med snacket, hur fungerar kiten då:

Personligen så e jag sjukt nöjd. Hänget i draken e helt otroligt! När man skotar in i ett hopp så känns det som att man aldrig skall landa. Advance har skapat fancy-ordet ’Repower’ som jag inte riktigt har fattat vad det betyder… men jag tror det har att göra med den sjuuuuuuka hängtiden! Kanske bör nämna att jag tidigare mest kört på G Arc’s från Peter Lynn, men då jag betämde mig för att byta till LEI testade jag de flesta märken och tror mig därför ha rätt bra koll på marknaden.

I luften:

Kiten är snabb! Inga problem att loopa någon av storlekarna. En del har dock klagat på att det är mycket drag på baklinorna…Visst jag kan hålla med om detta. Speciellt när man kör underriggad men när man kör överriggad så är det inget man tänker på… Iofs helt min personliga åsikt (jag väger 75 kg).

Vad mer…Kiten har ingen tendens att stalla överhuvudtaget. Dvs. att man kan köra max utskotat å ändå hooka ur och göra unhooked tricks…

Hmmm nog om fördelar eller… Glömde visst att kvaliteten på draken är mkt bra att den inte är världens mest lättkörda drake då man är underriggad…….men det är en annan femma då det drar på lite :-)…….

Själva bommen är klart skön men tyvärr släppte Advance en inte helt genomtestad depower-lösning! Slitaget var alldeles för häftigt och kiten kommer nu istället med nu en traditionell leash-lösning som är helt OK! Den kompletteras med det ursprungliga systemets funktion fast i helt ny design inom ett par veckor!

Hmm, ja det var väl allt å trots mina ”goda kontakter” med Advance (via Air Born) så har jag försökt ge en objektiv recension… Ställ gärna frågor om nån vill veta mer…

Sammanfattningsvis; rätt kite om du vill ha sjukt häng och som du med lätthet kan växa med och göra unhooked tricks….

/Freddan som nu bara vill ha mer vind….

zebulon svarade 20 år, 4 månader sedan 20 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • rambo_johnson

Medlem
    4 juni, 2004 vid 10:42

Tyckte kiten var sjuuuuuuuukt seg o slö (körde 13 tok riggad häromdan (9-13m/s)), och svårt att få höjd/lyft i hoppen pga av det. Inget att rekomendera för den som har problem med armbågar och muskelfästen, kiten styr i klass med en gammal RRD 2001.

• svan

Medlem
    4 juni, 2004 vid 10:52

Otippat svar, Rambo…

• pepa

Medlem
    4 juni, 2004 vid 10:57

Det är faktiskt vad de flesta jag känner har sagt med. Bra tryck men seeeeg.

• rambo_johnson

Medlem
    4 juni, 2004 vid 10:59

haha men den är fan slö juuuu, tro mig. slö slö slö. bra häng om man eftermycke om o men får upp kite där. nu har ja bara testat 13kvm iofs. dom mindre kitarna typ 5 och 7kvm är kanske lite bättre.

Men om man vill ha en trögstyrd kite med bra häng så köp kobran absolut, kvaliten o så ser bra ut.

• zebulon

Medlem
    4 juni, 2004 vid 11:23

Antar att smaken é som baken men skönt med riktigt objektiva rider comments, måste jag ändå säga grin.gif
    (Inte alldeles oväntat tycker de som redan har spons att deras märken är betydligt bättre!)

Så länge mina kunder är nöjda är jag nöjd… Man kan ju också fundera över det faktum att alla KOBRA som gjorts sålts slut omgående. Kanske vet syd-européerna nåt som inte EH-Rambo känner till… Fast man får väl ändå tacka för kvalitets-komplimangen!

/Jonas
    http://www.airborn.se

Ps. Så här skriver kite designern, Robert Graham, när jag frågade om kitens relativa prestanda:

The pressure on the bar will be a question of rider background and habit. I was almost certain that the rider you talked about was used to North kites from what you had said. It is strange as some people find our kite rather soft.

Technically there are many sides to this perception:

* The force to sheet in
    * The force to turn sheeted in
    * The force to turn sheeted
    * The reaction to a movement of the bar and
    * The progression of the force to induce a turn

I can also add the feedback you get from the kite while turning.

To satisfy every taste on all those points is very difficult so I wanted a kite that gave a lot of confidence in the air with a very progressive turn that did not create an extra boost at unexpected times and a constant feedback of were the kite is at any given time.

I am satisfied with the result. I feel the kite turns well in the upper wind range when there is not much tension in the opposite back line. Also, it’s quite easy to sheet in.

The only time I feel the kite is rather hard is in low wind, during transitions.

I know of one rider that is using a longer bar (58cm) with successful results. My goal was to reproduce the same turning characteristics with the same bar on every kite size. It is always possible to build in better turning but it will be at a cost, I am not going to go through the comparison with other brands and I know this kite will not appeal to everybody.

It’s furthermost strong-points are:

(1) Huge lift even in the lower wind rang and (2) lots of feed back, so one can do the usual tricks at much higher altitude in an exceptionally wide wind range. This has already convinced many VERY good riders to use our kites.

Hope this has helped understand the kite and brought some ideas!!!

• rambo_johnson

Medlem
    4 juni, 2004 vid 11:34

men ärligt tycker du inte dom är aningen sega? vad har du kört innan?

• zebulon

Medlem
    4 juni, 2004 vid 11:46

Eftersom jag är en fd foil-flygare är min egen uppfattning ganska subjektiv (och ointressant här. Klart jag gillar den)…

Får därför utgå från vad de som kör på dom (med tube-koll)säger för relativ prestanda. Och ett par stycken (mest de som kört Norh tidigare) har inte gillat den. Därav mitt förfrågan till Robert G. ovan…

Ser att även du hittat in till kiteforum.com. Alla utom Hugolito smirk.gif lovordar kiten!!!

/J

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2004 vid 11:56

Tjena Rambo mannen!

Jag köpte ju dina gamla fina X3:or, kvittot kan vi glömma jag har sålt dem vidare… istället kör jag numera på Kobrorna.
    Jag är supernöjd med Kobran som är mer förlåtande än X3 och jag upplever mer häng och lugnare landningar än X3. Att loopa kiten är inga som helst problem och det känns som det går lika fort som med X3:orna, vad jag vet är inte X3:orna kända för att vara trögstyrda.
    Jag vet att du tycker att X3:orna pajjar armbågar åxå, kan jag hålla med om, i Brasilien fick jag ont i armarna efter en 10dagars session, frågan är om det hade varit lindrigare med ngn annan drake….
    -I tisdags förra veckan hedrade jag Habo Ljung med ett besök på eftermiddagen, Patrikol, Lidde och några andra locals var där… vad jag hörde så var det ingen som ansåg att draken uppträdde sig konstigt, tvärtom… men det kanske de kan berätta själva om.

Vänligen

\Tommy

Airborn – TeamRider

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2004 vid 11:57

Ahaaa se där, foil, där har vi roten till allt ont

• rambo_johnson

Medlem
    4 juni, 2004 vid 12:08

Svar till:

Tjena Rambo mannen!

Jag köpte ju dina gamla fina X3:or, kvittot kan vi glömma jag har sålt dem vidare… istället kör jag numera på Kobrorna.
    Jag är supernöjd med Kobran som är mer förlåtande än X3 och jag upplever mer häng och lugnare landningar än X3. Att loopa kiten är inga som helst problem och det känns som det går lika fort som med X3:orna, vad jag vet är inte X3:orna kända för att vara trögstyrda.
    Jag vet att du tycker att X3:orna pajjar armbågar åxå, kan jag hålla med om, i Brasilien fick jag ont i armarna efter en 10dagars session, frågan är om det hade varit lindrigare med ngn annan drake….
    -I tisdags förra veckan hedrade jag Habo Ljung med ett besök på eftermiddagen, Patrikol, Lidde och några andra locals var där… vad jag hörde så var det ingen som ansåg att draken uppträdde sig konstigt, tvärtom… men det kanske de kan berätta själva om.

Vänligen

\Tommy

Airborn – TeamRider

[/ QUOTE ]

X3 14 var inte hälften så seg som den 13 jag testade men jag får väl testa lite igen om ni nu säger att dom är så snabba.

Att tillägga; X3an bleknar rätt snabbt i jämförelse med många 2004 kites.

• chrille

Medlem
    4 juni, 2004 vid 12:14

Ge mig en tur med kiten så ska jag se om det går att göra ordentliga F16, utan att bryta knäna dvs. Det är det ultimata snabbhetstestet…
    /Chrille

• rambo_johnson

Medlem
    4 juni, 2004 vid 12:18

haha, fan du kommer aldrig få runt härket med dina northsillamjölkar till armmuskler

• arnolderik

Medlem
    4 juni, 2004 vid 14:03

Gillar inte disskussionen här mad.gif !!! hur i helvete många ggr ska jag behöva säga att alla kites som görs idag duger gött åt oss alla. Visst det är ju bra att få synpunkter osv för den som ev ska köpa eller den som é en tunnis å får ont i armbågarna osv, men jag tror att denna disskussion endast gynnar tillverkare och generalagenter… Det lustiga är ju att alla som uttalar sig har bra dealer med importören eller är importörer själva… Släpp detta nu å ha kul istället för å tjafsa om vilket och vad som är bäst för vem.
    Konstigt att Christian Dittrich och han Mike the knife sällan uttalar sig trots att dom e bäst i Svedala… men dom är väl ute på vattnet å rippar medans vi sitter här å funderar över vilket märke som är bäst… smirk.gif smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2004 vid 14:17

Skulle inte vilja säga att det som står i denna tråd är något tjafs alls, utan mer ett uttryck för olika erfarenheter och åsikter! Det är precis sådana vettiga diskusioner som ett forum är tillför, delade erfarenheter samnt uttrycka sig etc… = )

• anonym-anvandare

Medlem
    4 juni, 2004 vid 14:17

Svar till:

Gillar inte disskussionen här mad.gif !!! hur i helvete många ggr ska jag behöva säga att alla kites som görs idag duger gött åt oss alla.

[/ QUOTE ]

fan stor skillnad på kites o kites, tror ärligt talat vem som helst här på formet hade känt stor skliinad mellan en North Rhino och en Advance kite.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 6 veckor på Advance Kobra…………………….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.