Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › 60% fordonsskattehöjning
-
60% fordonsskattehöjning
Publicerad av anonym-anvandare på 19 december, 2005 vid 11:48Då var det dags igen!
60-procentig fordonsskattehöjning för lätta lastbilar och lätta bussar
Den 1 januari 2006 höjs fordonsskatten för lätta lastbilar och lätta bussar med 60 procent. Höjningen innebär att ägare till cirka 340 000 fordon måste göra en extra inbetalning av fordonsskatt under januari månad.Se vidare på http://www.vv.se/templates/Pressrelease____14526.aspx
ksb svarade 17 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
ja vad ska man säga, det är ju för jävligt att denna regering ska sätta ditt nya grupper hela tiden…
-
Förbannade K-K!! ska det vara helt omöjligt att köra diesel i detta land???????
“Anledningen till höjningen är att den skillnad mellan fordonsskatt för personbilar och lätta lastbilar/lätta bussar som finns idag på sikt ska utjämnas. Detta eftersom den inte är miljö-mässigt motiverad. Dessutom är förhoppningen att skattehöjningen ska begränsa det stora antalet omregistreringar av personbilar till lätta lastbilar.”
-
Man borde väl kunna komma runt det om man omreggar till husbil? Eller har jag helt fel?
Iofs har jag bensinare, men jag har ändå tänkt regga om!
-
Nä, har för mig att det är samma skatt för husbilar som för lätta lastbilar!
“Anledningen till höjningen är att den skillnad mellan fordonsskatt för personbilar och lätta lastbilar/lätta bussar som finns idag på sikt ska utjämnas”
detta kan ju Iof tolkas som att de tänkt sänka skatten för personbilar istället för att höja mer på lastbilarna så småning om!!??
-
Undrar om jag inte har hört att den höjningen ska kompensera för sänkningen på nya dieselbilar som har den nya miljöklassen! Ingen tröst iofs, men en förklaring.
-
Jeppepeppe wrote:Man borde väl kunna komma runt det om man omreggar till husbil? Eller har jag helt fel?
Iofs har jag bensinare, men jag har ändå tänkt regga om!
Vägtrafikskatten är densamma under förutsättning att husbilen är reggad som lätt LB (vilket nästan samtliga är) och vikten även är densamma. Summa summarum, om en husbil och en lastbil (upp till 3500kg totalvikt) väger lika mycket så är skatten densamma.
-
Ok, skiljer sig försäkringen åt? Varför ska man annars regga som husbil?
-
Poängen är att du då får ta bort lastskyddet. Jag gjorde det och det är väldans najs att kunna trava bakåt i bussen direkt ifrån förarplatsen. För privacyns skull har jag ändå byggt väggar bakom respektive stol men sen en vikbar dörr i mitten. Bra för att mörklägga på natten och slippa kalldraget från förarhytten när man behöver värme i skåpet.
-
MattaP wrote:detta kan ju Iof tolkas som att de tänkt sänka skatten för personbilar istället för att höja mer på lastbilarna så småning om!!??
Mmm och när har regeringen någonsin gjort något för att det ska bli billigare att äga och köra bil i det här landet???
-
Jeppepeppe wrote:Ok, skiljer sig försäkringen åt? Varför ska man annars regga som husbil?
Om man bygger en surfbuss/husbil så är det ingen dum ide att regga om den. Det finns anledningar varför den ska regbesiktigas, ventilation, kolla gasanslutningar och installationer samt man SLIPPER lyfta ur inredningen varje gång den ska besiktigas samt som JF skriver kan man ta bort lastförskjutningsskyddet.
En annan fördel är att om man vill köra bussen helförsäkrad så blir det billigare med en husbilsförsäkring. Jag tror jag betalar ca 2500-3000kr år på min Cheva, som vanlig lastbil tror jag den skulle kosta minst det tredubbla. -
getwet wrote:Det finns anledningar varför den ska regbesiktigas, ventilation, kolla gasanslutningar och installationer samt man SLIPPER lyfta ur inredningen varje gång den ska besiktigas samt som JF skriver kan man ta bort lastförskjutningsskyddet.
Måste man plocka ur allt ur skåpet innan besiktning? Man får väl besiktiga med saker i eller? Säg att man har en cementblandare i där bak, måste man plocka ur den åxå då??
-
MattaP wrote:Måste man plocka ur allt ur skåpet innan besiktning? Man får väl besiktiga med saker i eller? Säg att man har en cementblandare i där bak, måste man plocka ur den åxå då??
Du får nog göra skillnad på en cementblandare och bostadsinredning…..
-
varför då? om jag har en tältsäng å en diskbalja då? Vart går gränsen??
Nån som har erfarenhet av detta? Måste man ta ur inredningen?
-
Gränsen går troligtvis när besiktningsmannen ser att du byggt en fast inredning vars syfte luktar boende. Bunke och tältsäng hör inte till den kategorin. I övrigt är det nog dumt att ha rosa gardiner med blåa kaniner på också..:tongue:
-
getwet wrote:Om man bygger en surfbuss/husbil så är det ingen dum ide att regga om den. Det finns anledningar varför den ska regbesiktigas, ventilation, kolla gasanslutningar och installationer samt man SLIPPER lyfta ur inredningen varje gång den ska besiktigas samt som JF skriver kan man ta bort lastförskjutningsskyddet.
En annan fördel är att om man vill köra bussen helförsäkrad så blir det billigare med en husbilsförsäkring. Jag tror jag betalar ca 2500-3000kr år på min Cheva, som vanlig lastbil tror jag den skulle kosta minst det tredubbla.Låter som en bra anledning till att regga om! Om inte bara för att man är lite lat!
Vad kostar en omreggning egentligen?
Logga in för att svara.