Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen 60% fordonsskattehöjning

• 60% fordonsskattehöjning

Publicerad av anonym-anvandare på 19 december, 2005 vid 11:48

Då var det dags igen! mad.gif

60-procentig fordonsskattehöjning för lätta lastbilar och lätta bussar
    Den 1 januari 2006 höjs fordonsskatten för lätta lastbilar och lätta bussar med 60 procent. Höjningen innebär att ägare till cirka 340 000 fordon måste göra en extra inbetalning av fordonsskatt under januari månad.

Se vidare på http://www.vv.se/templates/Pressrelease____14526.aspx

ksb svarade 17 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • preppie

Medlem
    26 december, 2005 vid 17:56

ja vad ska man säga, det är ju för jävligt att denna regering ska sätta ditt nya grupper hela tiden…

• mattap

Medlem
    5 januari, 2006 vid 11:43

Förbannade K-K!! ska det vara helt omöjligt att köra diesel i detta land???????

“Anledningen till höjningen är att den skillnad mellan fordonsskatt för personbilar och lätta lastbilar/lätta bussar som finns idag på sikt ska utjämnas. Detta eftersom den inte är miljö-mässigt motiverad. Dessutom är förhoppningen att skattehöjningen ska begränsa det stora antalet omregistreringar av personbilar till lätta lastbilar.”

• jeppepeppe

Medlem
    5 januari, 2006 vid 11:58

Man borde väl kunna komma runt det om man omreggar till husbil? Eller har jag helt fel?

Iofs har jag bensinare, men jag har ändå tänkt regga om!

• mattap

Medlem
    5 januari, 2006 vid 12:29

Nä, har för mig att det är samma skatt för husbilar som för lätta lastbilar!

“Anledningen till höjningen är att den skillnad mellan fordonsskatt för personbilar och lätta lastbilar/lätta bussar som finns idag på sikt ska utjämnas”

detta kan ju Iof tolkas som att de tänkt sänka skatten för personbilar istället för att höja mer på lastbilarna så småning om!!??

• jeppepeppe

Medlem
    5 januari, 2006 vid 16:18

Undrar om jag inte har hört att den höjningen ska kompensera för sänkningen på nya dieselbilar som har den nya miljöklassen! Ingen tröst iofs, men en förklaring.

• getwet

Medlem
    5 januari, 2006 vid 18:06
    Jeppepeppe wrote:
    Man borde väl kunna komma runt det om man omreggar till husbil? Eller har jag helt fel?

Iofs har jag bensinare, men jag har ändå tänkt regga om!

Vägtrafikskatten är densamma under förutsättning att husbilen är reggad som lätt LB (vilket nästan samtliga är) och vikten även är densamma. Summa summarum, om en husbil och en lastbil (upp till 3500kg totalvikt) väger lika mycket så är skatten densamma.

• jeppepeppe

Medlem
    6 januari, 2006 vid 10:49

Ok, skiljer sig försäkringen åt? Varför ska man annars regga som husbil?

• judo-freddan

Medlem
    7 januari, 2006 vid 23:47

Poängen är att du då får ta bort lastskyddet. Jag gjorde det och det är väldans najs att kunna trava bakåt i bussen direkt ifrån förarplatsen. För privacyns skull har jag ändå byggt väggar bakom respektive stol men sen en vikbar dörr i mitten. Bra för att mörklägga på natten och slippa kalldraget från förarhytten när man behöver värme i skåpet.

• swe-496

Medlem
    8 januari, 2006 vid 18:12
    MattaP wrote:
    detta kan ju Iof tolkas som att de tänkt sänka skatten för personbilar istället för att höja mer på lastbilarna så småning om!!??

Mmm och när har regeringen någonsin gjort något för att det ska bli billigare att äga och köra bil i det här landet???

• getwet

Medlem
    9 januari, 2006 vid 06:44
    Jeppepeppe wrote:
    Ok, skiljer sig försäkringen åt? Varför ska man annars regga som husbil?

Om man bygger en surfbuss/husbil så är det ingen dum ide att regga om den. Det finns anledningar varför den ska regbesiktigas, ventilation, kolla gasanslutningar och installationer samt man SLIPPER lyfta ur inredningen varje gång den ska besiktigas samt som JF skriver kan man ta bort lastförskjutningsskyddet.
    En annan fördel är att om man vill köra bussen helförsäkrad så blir det billigare med en husbilsförsäkring. Jag tror jag betalar ca 2500-3000kr år på min Cheva, som vanlig lastbil tror jag den skulle kosta minst det tredubbla.

• mattap

Medlem
    9 januari, 2006 vid 07:54
    getwet wrote:
    Det finns anledningar varför den ska regbesiktigas, ventilation, kolla gasanslutningar och installationer samt man SLIPPER lyfta ur inredningen varje gång den ska besiktigas samt som JF skriver kan man ta bort lastförskjutningsskyddet.

Måste man plocka ur allt ur skåpet innan besiktning? Man får väl besiktiga med saker i eller? Säg att man har en cementblandare i där bak, måste man plocka ur den åxå då??

• getwet

Medlem
    9 januari, 2006 vid 19:27
    MattaP wrote:
    Måste man plocka ur allt ur skåpet innan besiktning? Man får väl besiktiga med saker i eller? Säg att man har en cementblandare i där bak, måste man plocka ur den åxå då??

Du får nog göra skillnad på en cementblandare och bostadsinredning…..

• mattap

Medlem
    9 januari, 2006 vid 19:55

varför då? om jag har en tältsäng å en diskbalja då? Vart går gränsen??

Nån som har erfarenhet av detta? Måste man ta ur inredningen?

• judo-freddan

Medlem
    9 januari, 2006 vid 20:46

Gränsen går troligtvis när besiktningsmannen ser att du byggt en fast inredning vars syfte luktar boende. Bunke och tältsäng hör inte till den kategorin. I övrigt är det nog dumt att ha rosa gardiner med blåa kaniner på också..:tongue:

• jeppepeppe

Medlem
    9 januari, 2006 vid 21:04
    getwet wrote:
    Om man bygger en surfbuss/husbil så är det ingen dum ide att regga om den. Det finns anledningar varför den ska regbesiktigas, ventilation, kolla gasanslutningar och installationer samt man SLIPPER lyfta ur inredningen varje gång den ska besiktigas samt som JF skriver kan man ta bort lastförskjutningsskyddet.
    En annan fördel är att om man vill köra bussen helförsäkrad så blir det billigare med en husbilsförsäkring. Jag tror jag betalar ca 2500-3000kr år på min Cheva, som vanlig lastbil tror jag den skulle kosta minst det tredubbla.

Låter som en bra anledning till att regga om! Om inte bara för att man är lite lat!

Vad kostar en omreggning egentligen?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen 60% fordonsskattehöjning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.