Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 7.0 freestyle är det kul?

• el_duderino

Medlem
    29 december, 2006 vid 19:48

sluta använda stora segel för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan
    det är bara att pumpa lite sen är man igång!
    Tror man på planing så planar man, tror man inte så planar man inte! 🙂

• wind-lover

Medlem
    29 december, 2006 vid 19:51

@El_Duderino 356520 wrote:

sluta använda stora segel för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan
    det är bara att pumpa lite sen är man igång!
    Tror man på planing så planar man, tror man inte så planar man inte! 🙂

helt sant, jag brukar köra 4.7 när andra kör BIG!! hehe och jag tror på det!!!:wink: det brukar faktiskt gå riktigt gött

• kelso

Medlem
    31 december, 2006 vid 08:22

Stora segel suger.. Har 5.7 som störst nu.. Ska man köra freestyle e det kasst med stora segel

• wind-lover

Medlem
    31 december, 2006 vid 08:38

det blir klumpigt…

• calle_b

Medlem
    31 december, 2006 vid 12:37

Största 5.3. Men det är bara dumt egentligen…

GOTT NYTT ÅR

• emil_h

Medlem
    31 december, 2006 vid 12:42

Du kan säkert sätta lite vulcanos och annat smått men det är nog mest klumpigt. Jag har 6,5 som största och det är lite klumpigt faktist…men man kan ha jäkligt kul ändå.

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 10:40

Även jag som är fullständigt värdelös på freestyle har insett detta. Skulle inte ha större än 6.2/6.4 å då mest för lättvindslek och enklare grejor på sköna sommardagar. Allt annat blir 5.7, som är mitt största segel för freestyle (eller, som i mitt fall, segelsnurr och brädbad).

Kliver upp från 5.7 till fullcammad 7.6 och slalomgrejor, säger väl månne en del…

Funderar rätt mycke på en XD 6.0 eller 6.4 till våren, mmmm…

• ola-h

Medlem
    2 januari, 2007 vid 10:59

Jag kan stämma in i Masses kör och proklamera att även jag är fullständigt värdelös på freestyle. Jag har dock freestyleprylar som jag seglar runt på ibland. Jag håller med de flesta ovan om att runt 6 kvadrat (beroende på segeltypen) känns mest komfortabelt på freestyebrädan. Är man tyngre och måste plana tidigt (tävling mm) så kanske man måste köra större freestyleprylar. Sedan har jag sedan i sommras även ett slalomkit och för mig är det för närvarande betydligt roligare att bränna omkring på den när det är tveksamma vindar. I förhållanden som ger kanske 10 minuters strövis planing på en timmas segling med freestyle och 6.3 (alt tung och seg 7.0-freestyle med lite mer planing) så är det planing hela tiden med 100l slalom och 7.0/7.5.

Fast någon annan kanske säger att varför sunkplana med slalom i de vindarna när man kan ha riktig tokpower i 12.5 och formula, så det hela kommer väl ned till att det handlar om vilken sorts segling man själv tycker är kul. Kanske kommer jag tröttna på slalomprylarna och hamna tillbaka på freestyle så småningom…

• calle

Medlem
    2 januari, 2007 vid 11:35

Dr Masse, du kan få låna mitt XD 6.4 om du vill ut och provåka lite i dom för närvarande ljumma vårvindar som råder.
    Skicka ett PM om du vill låna.
    MVH Calle

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 7.0 freestyle är det kul?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.