Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 7.0 segel för freestyle????

Taggad: ,

• 7.0 segel för freestyle????

Publicerad av jox på 11 januari, 2004 vid 10:14

Undrar om någon kan ge mig för och nackdelar när det gäller att köra med största freestyle seglet på sin (freestyle) bräda? Det borde ju vara svårare att manövrera men å andra sidan ger det ju tidigare planing… Tycker ni att man istället ska sikta på ett mindre segel? Verkar inte finnas så många som säljer dessa heller…

anonym-anvandare svarade 20 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

Medlem
    11 januari, 2004 vid 11:01

Jag tycker det bara är fördelar med att ha ett stort freestylesegel. Jag kör ett Gaastra Echo 7.0 med 211 i bom. Varför stå på stranden och vänta på vind när man kan plana och träna ALLA trick man kan? Finns inga begränsningar med ett stort freestylesegel. Dock är det säkert lätt att skylla på seglet när man inte sätter tricken.

Självklart blir det roligare när det blåser mer och man kan slänga på 6.2an precis som det är roligare att köra vågis med 4.5 än 5.5 men alternativet är ju att stå och glo…

Tillägas bör väl att jag satsat på en 1.5 kg tung mast till mitt 7.0 samt en styv kolbom…

• robert

Medlem
    11 januari, 2004 vid 14:14

Jag har kört 6,7 som största segel ett tag, men har märkt att jag planar nästan lika tidigt med 5,7an(och det är ju så bra mycket roligare o köra med 5,7). Så jag kör inte större segel än det nuförtiden. Om det blåser så att man precis planar med 6,7an så är det ändå inte så kul o surfa tycker jag. Då kan man ju lika gärna träna på segeltrix med 5,7an som är bra mycket lättare o trixa med. Blåser det så det är bra tryck i 6,7an så funnkar även 5,7an. Det är så jag resonerar. Men jag funderar på att köpa en 6,2a för jag tror nog att det blir det mest optimala. Men det är vad jag tycker…

• peter-andersson

Medlem
    11 januari, 2004 vid 17:02

tjena,
    Jag hade förra säsongen echo 7.0 och 6.2. Visst är 6.2:an lättare att tricka med och man får ju lite bättre pop i prylarna, men jag tycker ändå inte att det var nån omöjlighet alls att spocka med 7.0, bara det att det gick lite långsamare.

håller helt med oscar att det är värt att skaffa sej en värstingmast att stoppa i det största seglet, gör riggen bra mycket lättare.

Har inte riktigt bestämt om jag ska ta en 7.0 eller 7.4 echo nu 04:a till största segel, har tre månader på isla margarita att plöjja igenom först, o dit tar jag 6.0 med mej som störst grin.gif

har förresten ett echo 6.2 -03 till salu.

• niklas_s

Medlem
    11 januari, 2004 vid 22:19

ja väger 60 kilo å körde innan 7.2 freestylesegel som störst, dock inte me varken fin mast eller bom, och de va faktiskt kul att ha i sommras å träna 360s å sånt me. men sen när ja skulle börja träna willyn å börja sätta den me 5.0an så känndes de som tråkit å träna samma trick me 7.2an bara de att man inte äns va nära å sätta den. om man e lite mer ihärdig än ja va så kan man självklart lära sig tricken me 7.2 också men. ja sålde 7.2an å köpte mej ett 2 år nyare 6.2 gaastra echo och va ja märkt är att ja planar säkert lika tidit me det seglet. å där sitter faktiskt willyn iblannd. tycker de va riktit stor skillnad i pop men inte så stor skillnad i planingsmöjligheter. tycker 6.2 e ett perfekt största segel om man inte väger så mycke.

• jox

Medlem
    20 januari, 2004 vid 16:10

Öhum… 2st tyckte inte och 2st tyckte att det verkar bra… Ska nog försöka få tag på en bra mast och ett stort segel. Bara det att jag inte har en så jävla stor plånbok.
    frown.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    14 februari, 2004 vid 12:25

tjek ut Escape DVD der kore de 7,0 freestyle.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 7.0 segel för freestyle????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.