Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 8.5 med eller utan chambers?

• 8.5 med eller utan chambers?

Publicerad av the_novice på 28 maj, 2003 vid 11:13

Funderar på att skaffa nytt segel på ca 8.5 för att, just det, kunna segla lite oftare. Frågan är om det bör vara med eller utan chambers?
    Om jag fattat rätt så är chambers segel i den här storleken designade för att användas främst vid höga vind styrkor?
    Då skulle det allltså vara bättre med ett freeride segel utan chambers?
    Och andra sidan så ger ju chambers bra profil och kraft utan att vinden fyller seglet ordentligt, vad skall man välja? confused.gif

gurra1978 svarade 21 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • lars_k

Medlem
    28 maj, 2003 vid 11:46

Nja, cambers är egentligen ett sätt att kontrollera buken i seglet. En stabil buk ger mindre vandring av tryckcentrum vid olika vindstyrkor. Idag har i princip bara avancerade race-segel cambers, för formula främst. Cambers ger också möjlighet att ha extremt djup buk i seglet vilket ger bra bottendrag för tidig planing. Men…
    Cambersegel är svåra att hantera i t.ex gipp när seglet ska snäppas över. För att inte tala om vattenstart där camber-luffen kan fyllas med vatten. Seglet blir totalt sett också tyngre.
    Idag finns mkt bra camberlösa segel för freeride och freestyle. Prestandan ligger ej heller långt efter cambersegel. Jag skulle säga välj camberlöst om du inte ska köra formula. Mer lätthanterligt, bra prestanda och billigare.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2003 vid 11:51

J
    Det är på gränsen men med tanke på att många tillverkare har minskat år från år sina största camberfria segel till strax över 8kvm så hade jag nog gått för cambers. De måste ju veta vad som säljs och fungerar. Och tro mig, nyare segel är inte krångliga att rigga. Endast nedriggning är lite bökigare. Rena race kanske du skall akta dig för.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2003 vid 12:02

Nej, de är inte svårare att gippa med. Ett litet ryck med bakhanden så vips…
    På moderna cambersegel är mastfickan betydligt smalare än på äldre, och hur ofta vattenstartar man med 8,5 och uppåt.

Ett exempel: N.P V8 är inget formula och verkar vara ruskigt populärt på n.p. konfen.

N.P. själva rekommenderar tom cambers i dessa storlekar.

• zehlertz

Medlem
    28 maj, 2003 vid 12:22

det beror ju lite på vilken typ av segling du är ute efter. Mitt cambrade 8,0 *4 cambers* är fruktansvärt tungt jämfört med nya utan cambers, men jag planar väldigt tidigt och det är ett grymt stabilt o snabbt segel.

Vill du däremot leka lite mer, och kanske inte är ute efter så vråltidig planing så borde du titta på ocambrat.

jag tycker mitt segel är väldigt stabilt, du har liksom alltid rätt bula på seglet…men en väldigt stor nackdel när jag är ute o “lallar runt o tränar olika flippar med seglet, då känns det klumpigt o tungt.
    Men som sagt, det är svårslaget då jag ligger o speedar o jipparna sitter ändå, bara o knycka till så flippar det runt.

8,0:an är ett NP dragster

• lars_k

Medlem
    28 maj, 2003 vid 12:49

OK. kollade inte inlägget tillräckligt noga….8.5 är jäkligt stort (i min värld…). Då krävs kanske cambers för att det ska bli stabilt nog.

• zehlertz

Medlem
    28 maj, 2003 vid 12:52

ja det e en grym känsla när det är så stabilt, det vanliga suset från vinden hörs knappt…du seglar riktigt snabbt men ändå så totalt avslappnat…

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2003 vid 14:59

Jag tycker helt klart att du skall ta camber fasst inte race
    segel, Man får ett större register i seglett.Större segel
    utan camber kan vara jobbigare att rigga för att masst
    fickan blir som en kondom.

• levieux

Medlem
    28 maj, 2003 vid 15:13

Helt klart skall du ha camber för en 8.5
    Jag har själv en Diablo 8.2 (camberlös) och ångrar att jag inte tog en V8 istället.
    Dagens cambersegel är lätta och enkla. Bara fördelar.

Gaastra GTX
    NP V8 eller Spirit
    North Match Race eller R-Type
    Gun Raptor

• getwet

Medlem
    28 maj, 2003 vid 15:15

Lite bekymmer här, du talar inte om vilken bräda du har och i vilken typ av vatten du seglar. Men en sak kan jag iaf säga, precis som någon tidigare påpekade så är NP V8 ett mycket bra alternativ om man vill ha både stabilitet och bottendrag men ändå inte det tokräjsiga i seglet med allt i problem som det innebär. Andra tillverkare har säkerligen något liknande till en kanske billigare penning….

• gurra1978

Medlem
    28 maj, 2003 vid 17:13

Jag kör Simmer Zero Seven 9,0 utan camber. Det fungerar hur bra som helst. Jag hade tidigare Neilpryde RS-1 11,0 med camber såklart. Jobbigt att rigga, fungerade aldrig klockrent (berodde nog på mig). Jag är oerhört nöjd med mitt camberfria segel,lättriggat, lättseglat. Att man ska ha camber på stora segel (jag anser inte 9,0 vara stort) är bara bra om man ska race/formula. Ska du bara köra freeride och leka, kör utan cambers.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 8.5 med eller utan chambers?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.