Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 8 cm för lite nedhal på ett V8 8.5?
-
8 cm för lite nedhal på ett V8 8.5?
Publicerad av krullo på 5 augusti, 2005 vid 10:25Riggade och testade mitt nya NP V8 8.5 2005 i måndags. Första camberseglet sedan mitt allra första segel för några år sedan. Luffen skall vara 520 +/- 1 cm och rek. mast är 490. Med förlängaren på 30 cm och fullt nedhalat såg seglet väldigt konstigt ut. Det släppte ner till fjärde lattan. På vattnet var seglet skönt, men det kändes inte så stort som 8.5. Gick upp och på riggdäcket fanns en rutinerad fransman (tack för tipsen) som sa att jag hade alldeles för mycket nedhal. Vi släppte tills han tyckte det såg ut och då var det 8-10 cm för lite nedhal, jämfört med specen. På vattnet kändes seglet bra och gav tidigare planing och var inte topptungt. Även om ett nytt segel töjer sig lite efter ett tag, verkar det skumt att man skall ha så mycket för lite nedhal tycker jag. Någon som har någon synpunkt? Min mast är en Simmer SC10 100 % 2005, förresten.
rasmus_w svarade 19 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
maila pieter bijl på NP han svarade snabbt när jag hade liknande frågor om mina RS segel.
-
Tjena Janne. OK, tack för tipset. Vad sa han om dina RS, då? Hörde något om att luffspecarna hade varit fel på vissa RS.
-
Är inte något generellt fel på V8 2005 iaf. Jag drar mitt mer eller mindre exakt enligt spec, och det ser kanonfint ut. Men 8 cm? V8 kräver ganska mycket kraft i nedhalet för att det skall fungera, och om jag drar 8 cm för lite på mitt är det stor risk att cambrarna ploppar av…
Har du bilder på seglet med resp trim?
-
Hi Jan
The measures on the sail are mostly pretty close to reality.
That the sails use a lot of down-haul is fact. The head of the sails
are pretty twisted, some times maybe even looking to twisted.
For the 5.8 I know that there is about 2 cm to much luff length written
on the sail. But please note that all the sails have the max settings
on the sail, there for it would be possible to use the sail with maybe
1 or 2 cm less than max.For me the sails seem to go pretty fast with quit a lot of down-haul.
Regards Pieter Bijl
NPDC
THE DIFFERENCE
On Jul 28, 2005, at 11:11 AM, Sundin Jan wrote:> Hej Pieter
>
> I am a happy owner of a 7.8 and a 5.8. I think the printed downhaul
> settings
> are way too much.The 7.8 for ex are base 16 luff max 505cm shall i
> really
> downhaul this much? i have used the sails 5-6 times really great
> sails!!
>
> Best regards
>
> Jan Sundin Sweden
> -
Känns som att vitsen med den sista kvadratmetern går helt förlorad om man drar ned så mycket. Jag fick betydligt tidigare planing med mindre nedhal. Jester, hur stort V8 har du? Nej, mitt sista försök att trimma seglet resulterade i ett ryggskott, så någon bild kommer jag inte ha på ett tag tyvärr.
Kan Simmer-masten vara för mjuk i toppen, månne?
-
Jag kör en 7.5:a
Iofs med en 490-mast istället för 460 som rekommendreas (luffen är 491 på seglet).
Dock kör jag en SC10 på mitt RS4, och det drar jag oxå enligt spec, och det funkar kanonbra.
Men tycker fortfarande att du skall försöka dra enligt spec, då seglet är byggt för detta. Och jag har oxå svårt att dra mitt V8 för hand (och då är jag stor och ganska stark), men då kan jag rekommendera Norts XT-förlängare, eller en nedhalsvev.
Men fixa en bild på seglet som du riggar det nu, så kan vi ju titta på det.
-
“Efter flera års testande släpper nu Streamlined två modeller av RDM-master. Produktnamnet Cross-Over har valts med tanke på att de är framtagna för att vara en sk crossover till segel som egentligen är designade för standardmaster. Superstarka och superlätta i 98 %-ig prepreg kolfiber. De görs i en flex-topmodell som är styvare i botten och med mycket flex i toppen, lik de RDM-master som finns på marknaden idag. Denna mast passar bäst till våra Simmersegel.
Den andra modellen som kallas stiff-top har samma botten som den första modellen fast som namnet antyder en styvare topp detta för att ge masten en mer konstant kurva. Denna mast passar bäst till våra Neil Prydesegel.”
Ovanstående hämtat från SPs sida med Steamlinemaster… Verkar som Simmermaster är flexigare i toppen än NP.
-
Mm, det där har jag också läst och försökt ta upp med SP, men de säger att Simmer o NP skall ha samma böjkurvor. Låter ju annars som en rimlig förklaring till att det blir för mycket flex i toppen. Att Simmer är mjukare i toppen, alltså.
-
Tjena Krullo!
Tidigare planing är naturligtvis roligt, men det är nog inte riktigt det din V8 är till för. V8:orna har för varje år som gått liknat mer o mer ett riktigt race segel och 2005:orna är oerhört lika RS seglen. Och vad ska man då få ut av ett sådant segel….? Hög fart och höjdtagning är målet med seglen, tidig planing kommer i andra hand, det finns andra segel till det som lämpar sig bättre med sämre fartresurser som resultat.
Seglet ska tvista ned till 3-4 våden, fullt naturligt beroende på hur mycket det blåser. Är den inte riggad med tillräckligt nedhal kan man inte utnyttja seglets potential som det är tänkt. Jag poängterar igen, nya v8:an är ett race och mycket potent speed segel som ska seglas hårt, likt vilket RS som helst, vilket betyder mycket i nedhal.Att ditt segel kändes skönt att segla med är ett bra betyg, vilket tyder på att det var rätt i nedhal. Att det sedan inte kändes som en 8.5 betyder också att det var rätt…..en 8.5:a V8 är ett litet segel jämfört med hur det var förr. Kolla in formula killarna eller dom som kör speed så ska du se att det diffar ca 2kvm på deras segel och resten av freerajdarna. Så din 8.5:a kan jämföras med ca 6.5kvm vanligt segel.
I vilka vindar hade du tänkt segla med din V8?
-
Svar till:
Mm, det där har jag också läst och försökt ta upp med SP, men de säger att Simmer o NP skall ha samma böjkurvor. Låter ju annars som en rimlig förklaring till att det blir för mycket flex i toppen. Att Simmer är mjukare i toppen, alltså.
[/ QUOTE ]
Öhhh… Texten handlade ju om Streamline-masterna??
Alltså står det inget på SPs hemsida om att Simmer-masterna skall vara mjuka i toppen!
-
Mitt NP rs racing 9.0 m2 skall ha nedhal 513 och uthal 253.
Nedhalet är det inga problem med men uthalet går bara att dra till 248 cm.Och då får jag ta i för att dra uthalet. Konstigt ? Masten är en x7 490. -
Getwet: Tack för infon. Jag tänker ha mitt 8.5 som största segel och hoppades att gå igång lite tidigare än med mitt tidigare segel, som var ett Naish Noa V 8.0 (utan cambers). Plana i typ 6 m/s med Starboard Carve 131 som jag nog kommer byta mot en slalombräda. Antar att jag när det blåser lite alltså får ha några cm för lite nedhal för att få lättvindsfördelarna och sedan dra ner av bara f-n när det pungar på. Även om ett V8 8.5 tål lika mycket vind som ett 6.5 utan cambers, måste man väl ändå gå igång tidigare med 8.5:an de dagar då det bara blåser 6-7 m/s?
Jester: Det jag menade var att om en Streamline-mast görs mjukare i toppen för att passa Simmer-seglen, så borde det ju vara så att Simmers egna master också är lite mjukare i toppen. Logiskt, eller?
-
Svar till:
Tjena Krullo!
Tidigare planing är naturligtvis roligt, men det är nog inte riktigt det din V8 är till för.[/ QUOTE ]
Jo. Det är i alla fall va NP alltid har haft i bakhuvudet när dom byggat sine V8or. På NP’s side (Archive, V8 05, Design objective står de :’The V8 must have a huge wind range and the best low end of the whole Neil Pryde collection.’ Altså, V8’an borde ha et hyfsat bottendrag, annars är det nåt fel.
Dette är dock i sett i relation til andra moderne segel. Gåmla (GÅMLA, i.e. pre 95, typ) har ochså tungt bottendrag med mycket profil och veldig lite ventilation/twist i seglet. Jämnført med ett gammalt racesegel är det altså inte säkert at din V8 har mer drag änn en liknande eller kanske även en halmeter mindre segel. Därimot kan du holda nera en ny V8 mycket mycket längre änn nåt gåmmalt segel av liknande storlek.
V8 05 behövar lång tid (typ, rigga och lämna nåt dygn, dynka gärna med ett apr hinkar vatten) for att stretcha til seg. Sen, vist är NP topmastar dyra, fast med såne segel (V8, RS5 etc.) som inet heller är billiga fattar jag inte varfor man inte köper den tiltänkte masten. Vist går det at sgla etc., fast totalen blir kanskje endå inte lika snabb/tidlig startande/stor ange som fx en rea-V8 från 04, som sen lämnar pengar åover til kanskej at byta til sig originale masten.
-
Krullo: Logiskt, om det nu hade varit så att Simmer-masten är specialtillverkad för just simmer-seglen. Men om jag inte minns helt fel, så är det samma mast som Powerex, och den används av många olika segeltillverkare.
Ang trimmet: sluta tänka centimeter! +-5 mm kan man trimma ett segel… Min erfarenhet är att alltid dra ungefär lika mycket oavsett vind. Om du vill komma upp på planing, får man väl pumpa en extra gång, eller så. För när du väl kommit upp på planing är det ingen nackdel med perfekt nedhal (men däremot nackdel med för lite nedhal…)
-
Med en snabb titt på årets V8:or kontra tidigare årsmodeller ser man med blotta ögat att något hänt….racelooken är övertygande och den djupa buken för att få tidig planing är borta…..Jag kan själv se skillnaden på min 2004 (10.6) kontra kompisarnas 2005:or.
NP:s text kanske idag syftar på att bottendraget är bättre än RS5……vem vet?Och till dig Krullo, efter ditt inlägg tog jag kontakt med ytterligare en bekant som har en 05 8.5, precis som du, han upplever samma problem…… Nu vet inte jag vilken mast han har men ska ta reda på det, kanske lösningen ligger där….eller!!!!!?? Hmmmmm felmärkt…två med samma size och samma problem, förvånande var att han också pratade om ca 8cm……..
Logga in för att svara.