Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 8 cm för lite nedhal på ett V8 8.5?
-
Glömde svara på din fråga Krullo. Din V8:a kommer att göra sig bra i de vindarna du berättar om. Bäst gör den sig dock från ca 8ms och uppåt, är iaf min uppfattning, det är då den börjar leverera och sätta fart. Det glädjer mig och övriga speedsverige att du tänker byta ut din carve mot en slalom, där naturligtvis V8:an gör sig betydligt bättre! Fram för mer sträckta ben och armar och stenhårda slörar
-
OK, kolla gärna vad din polare har för mast. Jag får väl ta o göra som Bjarke (och några andra) säger också, dvs rigga seglet och låta det ligga o töja sig. Intressant det där med att 05:orna har mindre buk än 04:orna. Blev faktiskt överraskad över att det inte var mer buk i seglet när jag riggade det.
Carven är verkligen en underbar bräda, men när folk runt omkring köper slalombrädor o cambersegel, så känns det inte lika snabbt med en Carve längre… Nu är min rygg iofs trasig, så jag skulle lika gärna kunna titta efter ett schysst schackspel el liknande… Men nästa år blir det sträckta ben o en jäkla massa knop!
-
En annan sak: Racesegel kan definitivt fås att plana tidigt, men då måste man pumpa. Fördelen med lite djupare buk är framförallt att man kan hända som en hösäck i bommen och låta sig “bogseras” upp i planing. Så fort man planar, även om vinden inte riktigt räcker, så brukar ett planare segel vara bättre, men som sagt, det kräver mer pumpande.
Logga in för att svara.