-
85l Quatro Quad testad
Tja då har vinden tagit Maui i sitt grepp och jag har provat den större av Quatros två prodouktionsfyrfeningar.
Fes ut för tre dagar sen på Kuau i supersuperlätt trade. Var inte ute i en knapp timme och ägnade minst en kvart åt att försöka vattenstarta. Var bara Jake och jag ute och jag var grymmeglad för att det var smått. Helt enkelt för lite vind för mig. Brädan flöt dock som en kork, jag blev till och med lite orolig för att den skulle vara för stor för mig då det knökar på lite mer. Skönt med en rejäl plattform dock i superlätt och ström.
I förrgår kom Konavinden. Var väldigt mycket offshore utmed hela north-shore men lite mindre ju längre mot Hookipa hållet man kom. Jag körde Lanes/Hookipa i 3-4 timmar. Superjobbigt med den byiga frånlandsvinden. Som mest ok planingsvind, som minst absolut vindstilla. Jag var helt slut redan innan jag stack ut då jag surftade Hookipa 3 timmar samma morgon (Konan kom lite mer och lite tidigare än prognostiserart, skulle egentligen inte varit här ordentligt förrän igår, nu var det som sagt en dag tidigare). Hur som helst funkade min segling extremt dåligt, i synnerhet första timmen var jag stel, stressad och oharmonisk i koppen, trillade i slag och gippar misstimade vågorna, osv. Efter nån timme släppte det lite och gick bättre, sen blev jag helt slut men fortsatte som vanligt ett bra tag (jag är inte den där logiska planerade typen som tar pauser och håller på).
Förutom att det var byigt (Konan nådde precis fram till Hookipa) var det rejäl off-shore. Jag seglade 5.0 vilket nog var den vanligaste storleken. Vågorna var åt det mindre hållet med ca gubbe i normalsetten men det kom ett och annat klart större, kanske upp åt loggo. Om vinden var strulig så var vågorna desto vackrare – sjukt fint!
Det var otroligt skönt med volymen när jag stod och klantade mig i strömmen. Normalt hade jag varit på min 77liters twin och då hade jag fått kämpa ännu mycket mer. Dessutom var quadden såååå mycket snabbare i planing. Min normala Hookipastil är att mörsa ut och ta höjd även då det går att falla av lite och plana iväg. Med quadden kunde jag utan vidare ta mer höjd och hålla högre speed än diverse Dimond Head-fostrade rippers (Josh Stone) halvproffs (Pascall) eller vågvärldsmästare (Fransisco). Jag lovar att det inte var min förtjänst utan helt och hållet brädans.
När det är förhållandevis litet och mycket off-shore är Lanes/Hookipa extra knepigt för att man måsta plocka vågorna så pass långt in. Lite mer size kan man få fart på vägen längre ut där det även är lite mer vind. Nu var det inte helt ovanligt att man blev stående helt still när vågorna väl började branta till sig och även då var det grymt skönt med lite volym och snabb planing. Nu borde väl brädan vara stel som en pinne med tanke på fart och volym?
Första vändan ut seglade jag långt ut in i ordentlig vind och la av en lång utdragen fullfartsgipp. Jag drog ut gippen lite med flit på ren läns för att se hur mycket “drive” brädan har (brukar alltid göra så med nya brädor), brädan höll upp speeden genom hela svängen löjligt fint. Mycket bättre än min gamla AB+ singlefin som var rekord-“drivig” i detta läge. Nästa vända ut gjorde jag tvärt om, dvs forcerade den igenom gippen så snävt som möjligt. I det läget vägrar många brädor, även betydligt mindre att samarbeta och skär ner i kanten och liksom välter. Inte den minsta tendens till det utan svängde runt nästan lika tvärt som min böjdaste och minsta twin (nja nu överdriver jag nog lite för den twinnen är helt sjukt svänging i snäva forcerade svängar). So far enbart positivt: Quadden håller fart, nästan accelererar i udragna gippar och svänger snävt när man vill det!
På vågen: OK, återigen, jag seglade som en kratta. Och, det berodde till 100% på mig, helt i ofas och slut i kroppen – och knoppen. Mycket handlar i dessa förhållanden om att segla lungt och metodiskt, dra ut sista svängen och gipppen ut ordentligt för att komma nedanför vågorna och sedan gippa på rätt våg. Jag gjorde rätt mycket tvärt om och blev stående mellan vågorna i strömmen i noll vind, trillade, gippade på mellanseten, mm. Nog med brasklappar – vill bara poängtera att det var jag och inte brädans fel. Mer en tre timmar segling innebar dock att jag fick en djävla massa vågor.
Brädan känders otroligt trygg. Hade inga överraskande nycker. Inte alls seg och tråkig men inte heller extrem eller krävande. Det mest kännetecknande var nog som i den första gippen – fart/drive. Ingen som helst tendens att släppa ner för vågen eller i botten, där kändes den bara snabb och trygg. Fattar inte riktigt hur en så pass knubbig bräda kan hålla så fint. Känns mer som en old school utdragen tunn single fin än en fet rund shape. Samtidigt gick det både tjustera “re-adjust” svängen mycket mer än på en single och vrida runt den snävt på toppen som en twin. Fick trycka riktigt hårt (hårdare än på mina twins) för att få den att släppa helt i topsvängen.
Nu var förhållanden i stort sett motsatsen till vanliga svenskförhållanden. Dvs extremt rena fina vågor, extremt lätt vind och extremt off-shore. MEN samtidigt var det hyfsat smått och just kombinationen av tidig planing, hålla farten och möjligheten till vridande tvärsvängar borde vara grymt bra i hemmaförhållanden. Det man kan undra är väl hur den går i stökigare choppigare vatten? Funderar på att dra ut på övre Kanaha eller Camp One där det är just stökigt och bökigt. Min gissning är att den kommer gå som tåget där också.
So far: Det känns verkligen som Keith & Co/Quatro har lyckats igen. De utvecklade den moderna twinnen och har nu ett mer än väl fungerande fyrfenskoncept. Den bräda jag kört på är en pre-productionsbräda och som alltid från Cobrafabriken är de lite tyngre än de senare serierna. Trots det kändes den inte alls trist och seg, med ett halvt kilo mindre lär den kännas ännu mer som en raket!
Ska se om jag kan få fram någon slags bild på den och vi får se om jag offrar en lanes-session för att prova den i stökigare förhållanden.
Nu ska jag rigga 4.7an (2010 Fire ÄR ett mästerverk) eller 5.0an (SMACK!!) och provsegla mina nya blåa shorts (med en massa toningar, palmer och blommor på a la 1981). Solen skiner, friska vindar, 24 grader i vattnet och svallet är på väg upp – livet på en pinne.
Aloha!
JB
Logga in för att svara.