Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 85l Quatro Quad testad
-
Seglade Quatro quad 2010 85l med Fire 4.7 och Smack 5.0. Skulle helt klart säga att båda funkar bra men att 5.0 + är något slags sweet-spot. Dvs 5.3 mer så än 4.7.
Dock är det där med segelstorlek och brädstorlek och dess relation rätt personligt. Att 85an skulle vara för lite för en lätt fin 5.7a håller jag dock INTE med om. Ska du köra ner till 4.0 coh väger 80kg kulle jag absolut INTE vilja ha en större än 85an. Då hatar jag ändå att köra stora segel på för små brädor.
/JB
-
En sak är säker. Jag lämnar min twin….för en Quatro Quad 85 🙂
-
OK nu ar det nar har bestamt mej for 75:an, vi har inte Quatro i landet sa vi bestaller ett gang sa maste skaffa alla pa en gang for dyrt med frakt annars.
Lars_K hur mycket vager du? Jesper verkar tycka sweet spot for 85:an mer var 5.0 5,3m vilket ar vad jag vill ha. Tycker nog att 85:an ar lite small 57cm flyter den bra och kanns den balancerad? i.e Kan man sta och vanta 80kg med 5.3m?
Kanns den saker carvande pa Mast hoga vagor och 5.3m? Kommer kanske att inskaffa ett latt 5.7m segel, kor just nu med Naish Force vilket har mycket bra power.
Temp 84:an lite bredare kanske snabar och mer kul i Cross on, hut skulle den funka i cross off float & ride mast hoga vagor? Jesper hur mycket vager du?
Jag lovar detta ar de sista fragorna, jag kommer att rapportera hur bradorna kanns. -
Jag väger 83 kg +/-5kg om jag bajsat eller ej. Jag körde mkt med Superfreak 5.5 på Maui och det var inga problem alls med 85 litaren. Men när jag fick 90 litaren uppskattade jag verkligen de fem extra litrarna. Och brädan var inte bredare och studsigare i full speed nerför en masthög våg.
En osäkerhet är ju med 95 litaren som kommer hur bred den blir. Blir den uppåt 60cm vetifan hur kul den är i snabba vågor. Men Keith kanske har fixat den biten också.
Tycker 75+85 ligger liite tätt i storlek, men som Jesper säjer inga problem om du max kör en lätt 5.7:a. Det är enorm range i plankorna helt klart. Beror också på hur bra teknik man har. De bästa står ju på 70 litare i nollvind och guppar ut med vatten upp till undersidan av pungen. Jag som är halvkass gillar ha lite volym helt klart. Särskilt när man ser monstervågor torna upp sej framför en och det är byig fesvind.
Men 75+85 blir säkert riktigt fint. Men kräver nog lite mer teknik en riktigt lätt och byig dag med 5.7 och stora vågor.
Jesper är nog lättare än jag och då kryper nog “sweetspot” uppåt lite. Iallafall kan han ta större segel på samma planka jämfört med mej. Och han lär väl vara en gud på guppasegling efter alla vinterresor till Maui. Jag kommer från pungvind westcoast och fick lära mej guppasegling den hårda vägen… -
Tänk på att Lars Ks 90:a var en custom som inte har den snabba rockern som productionsbrädorna har. Och sedan är det en liten annan sak att segla 5.3 full powered i cross on jämfört med lätt 5.3 och stora vågor på Maui. Jag skulle säg att volymen i sig blir mer märkbar i blåsiga förhållanden. Jag har dock inte seglat just dessa brädor.
Men lite sådär på gissning tror jag att om du kör (produktions) quad på båda brädorna så kan nog 75+85 vara bra. Så länge det inte är ren “flyta-segling” (när man står HELT) still ibland tror jag volymen räcker. Rör man sig bara det allra minsta så behöver man inte så mycket mer volym än man väger. Iofs är Quatros brädor rätt ranka i förhållande till volymen, dvs de känns inte så flytiga som volymen antyder. Men med två rätt tighta brädor får du bättre möjligheter att “rigga ned med brädan” som du skriver att du vill.
Kör du mycket stora vågor och lite vind så tycker jag rent generellt att en twin fin är svårslagen. Även om Keith säger att man skall gå upp i storlek även på Quaden så gäller det helt klart i ännu högra grad på en twin, dvs man kan kosta på sig både mer bredd och mer volym och man kör twin. En variant är ju att beställa custom om det nu ändå skal beställas och krånglas. En quad på ca 80 som nog är vad som bäst motsvarar din EVO 74 och sedan en twin eller kurvig quad på knappt 90.
-
Ola H.;608859 wrote:En variant är ju att beställa custom om det nu ändå skal beställas och krånglas. En quad på ca 80 som nog är vad som bäst motsvarar din EVO 74 och sedan en twin eller kurvig quad på knappt 90.
Ja, bra idé. Beställ 2st custom quads istället, så kan du föra en dialog med Keith om exakt rätt combo för dej. Blir nog inte mkt dyrare än prod och du kan få ROCKER på brädorna (prod quaddarna är spikraka från framstroppen och bak). Min 90 liters custom med rejäl rocker svänger BRA mkt bättre och tajtare än 85L prodproton. Har haft 2 helball sessions i sidvind+midjehöga vågor nyligen hemma i Åsa. Plankan svänger svintajt och driver på bra även i smått skit utan att köra fast. Trodde inte det var möjligt att göra så tajta cutbacks utan att tappa fart! Och planing har jag inte haft några direkta problem med. Dock är den klart mer nervös och långsammare rakt fram. Inte lika “hal” i vattnet. Men det är ju som väntat med mer rocker.
-
Tror Lars Ks resonemang är rätt i det mesta, utom att jag är en gud på guppasegling. Viss hat jag några timmar mer i Maui-lättvind-fetvågor än Lars, men det finns ju rätt mycket mer gudomlighet på den fronten i en och anna local. Hur som helst så tycker jag 85an är rejält flytig och jag är 78kg +- 0,01. Vette 17 varför mitt bajs inte påverkar lika mycket som Larsas. Tror tempo är roligare i stökig cross-on men skulle ändå vilja rekommendera 4-feningarna som allroundvågis om det då och då bjuds på riktiga sideshoreförhållanden. De kommer föresten till Sverige just idag! Sticker ni till O’hana så finns kläm och demobräda från och med närsomhelst. /JB
-
Lars_K;608892 wrote:Ja, bra idé. Beställ 2st custom quads istället, så kan du föra en dialog med Keith om exakt rätt combo för dej. Blir nog inte mkt dyrare än prod och du kan få ROCKER på brädorna (prod quaddarna är spikraka från framstroppen och bak). Min 90 liters custom med rejäl rocker svänger BRA mkt bättre och tajtare än 85L prodproton. Har haft 2 helball sessions i sidvind+midjehöga vågor nyligen hemma i Åsa. Plankan svänger svintajt och driver på bra även i smått skit utan att köra fast. Trodde inte det var möjligt att göra så tajta cutbacks utan att tappa fart! Och planing har jag inte haft några direkta problem med. Dock är den klart mer nervös och långsammare rakt fram. Inte lika “hal” i vattnet. Men det är ju som väntat med mer rocker.
Nu snackar vi… men då tycker jag att det är vettigare att beställa tre stycken, eller fyra – minst! /JB
-
Tack for asikterna!
Ola jag kor ET 74 vilket ar en valdigt kul brada men det ar dax att byta nu, jag tycker in 4.0 logo/mast cross on side shore att ET ar for stor och studsig nar man “take the drop” sarkilt om det ar lite choppy on the face, men det ar nog sa med de flesta bradorna. Men Quatro Quad 75 borde ligga fint i de forhallanden. ET 74 funkar bra med 5.3m ocksa men nar det ar gusty cross off da ar det trevligt med mer volym och ibland i cross on ocksa.
Custom later bra men jag kommer nog att halla mej till production brador.
95:an tror jag ar 59cm bred, lite for bred kanske men och andra sidan ar 85:an 57cm lite nara 75:an. Tempo ar ju 58.3cm bred. Ola tror du inte att Starboard ET 74 vilket har ganska rak rocker och flat deck har samma flyt/balance some Quatro Quad 75 som ocksa har snabb rack rocker och flat deck och samma bred?
Jag windsurf i Nya Zealand, vag seglar mest med 4.0 och 4.5m reser till Taranaki for wave classic och nationals 2 kanske 3 ganger per ar dar ar det mast cross off and Mast hoga 5.3m -5.7m vader. -
Teknik, tror Ni om man tar en 75:a Quad och en 84 Twin att man far svart att anpassa tekniken nar man byter mellan Quad och Twin? Eller kanske det bara ar en fordel att man for variation pa vagen vilket ger en mer mojligheter och mer kul och da utvecklas man kanske fortare! Jag gillar Twin concepted men man ar ju nyfiken pa Quad..
Twin i cross off rena vagor nar det inte blaser fult os the kan det var mer playful med en Twin som Ola sager… sa lange som Twin har tillrackligt sakerhet/grip i bottom turnen. -
tveka inte nu ligger de hemma och bara väntar, 75 och 85 Quad.
Jag fudnderade både en och två gånger men (trots +2kg, runt 82 +-2) så kändes 75+85 som given. Lite också som du nämner att ställa om sig hela tiden, sedan är det några som testat quatros quads (dock ej produktion vad jag hört) som twin i idealiska förhållanden och var grymt nöjda.
i alla fall nu ligger de och väntar på lite vågor
-
Fan va grymt Per! Tror 75+85 blir perfekt för dej. Här på västkusten lär du aldrig behöva mer än 85 liter, det blir ju aldrig vågor under 10m/s (5.3 vind). Och 75:an funkar säkert fint i pungvind 3.7 Vilsehärad.
Väntar på läge att testa min 90L med mina 16cm twinfenor. Kanske läge om brädan börjar kännas stor. JP:s quad lär gå fint att köra som twin. Varför skulle inte en Quatro gå lika bra på twins? Frågan är om man vinner nåt på det bara om man gillar grepp o driv… Kontroll möjligtvis. Och mer slide i toppsvängen kanske. Värt ett test iaf. -
lite julafton helt enkelt, rille!!! med Endy från Ohana som tomte (vet ni att de kör hemleverens med tillhörande surf snack…)
Nej du kan nog ha rätt varför plocka av de små, men som ola beskrivit det finns det fördelar i vissa förhållanden så kan vara kul att prova.
/Per -
NZswe;609002 wrote:Tack for asikterna!
Ola jag kor ET 74 vilket ar en valdigt kul brada men det ar dax att byta nu, jag tycker in 4.0 logo/mast cross on side shore att ET ar for stor och studsig nar man “take the drop” sarkilt om det ar lite choppy on the face, men det ar nog sa med de flesta bradorna. Men Quatro Quad 75 borde ligga fint i de forhallanden. ET 74 funkar bra med 5.3m ocksa men nar det ar gusty cross off da ar det trevligt med mer volym och ibland i cross on ocksa.
Custom later bra men jag kommer nog att halla mej till production brador.
95:an tror jag ar 59cm bred, lite for bred kanske men och andra sidan ar 85:an 57cm lite nara 75:an. Tempo ar ju 58.3cm bred. Ola tror du inte att Starboard ET 74 vilket har ganska rak rocker och flat deck har samma flyt/balance some Quatro Quad 75 som ocksa har snabb rack rocker och flat deck och samma bred?
Jag windsurf i Nya Zealand, vag seglar mest med 4.0 och 4.5m reser till Taranaki for wave classic och nationals 2 kanske 3 ganger per ar dar ar det mast cross off and Mast hoga 5.3m -5.7m vader.Då låter det ju som en perfekt ide att ta en bräda på “varje sida” om ET74:an. Helt klart kommer QQ75 i praktiken vara en mindre bräda som klarar de stora/hårda dagarna bättre än ET74, och 85:an är en lite större bräda än ET74. Och som du säger, produktionsquadarna är ju rätt mycket plattare över däcket än de flesta Quatros, så 85:an borde blir tillräckligt stor och 75:an inte allt för liten.
Däremot skulle jag tro rockerkurvorna är rätt olika mellan ET och Quatro Quad. Quatros snabba rockers är ofta rätt raka bak, vilket jag vill minna gäller quaden med. Men Starboard ET-rocker, är snarare rak på mitten men kurvigare bak. Men detta är detaljer och hänger ihop med brädornas olika shaper som helhet.
-
Grattis Per_M till familje tillskottet! Harligt att hora att forlossning gick bra och att bade Pappa och Qauden’s ar glada.
Jag kommer nog att vandra samma vag…eller kanske Tempo 84 istallet for QQ85..bara for variationen som ar alltid kul.
Vi var ute och paddlade forra helgen hittade en perfect vag bara 1 /1/2 timme fran dar jag bor. Paddlar en 9.8 Extremist, ar det populart i svearike med SUP?
Logga in för att svara.