Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 88 liter vågis, 100 kg man, i Stockholm?
-
88 liter vågis, 100 kg man, i Stockholm?
anonym-anvandare svarade 22 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 21 Svar
-
Nu vill jag också köpa fisk. Väger också 90+ och har alltid problem med höjdtagning när det inte blåser ordentligt. Bra höjdtagning pratas det för lite om när det gäller vågbrädor. I de flesta fall är väl bättre höjdtagning = skönare segling och mer vågridning (man slipper stå och pressa höjd halva seglingstiden). Är fiskbrädor extremt bra på detta eller finns det andra vågbrädor som också tar höjd bra?
-
Jag har en 233 vågis av egen design med tre fenor (3x14cm, monterade som en vågsurfingbräda). Den har också mycket V, men mycket kort rockerkurva med riktigt mycket tailkick och extremt runda kanter. Bredden är 51 och OFO 32, så det är inte alls extremt. Den planar hyfsat tidigt men är egentligen mycket långsam. Dock tar det sjukt bra höjd. Efter segling på normala brädor känns det nästan konstigt hur bra höjd denna brädan tar. En mer modern och snabbare variant av denna design vore väldigt kul att prova.
-
Väger själv strax under dessi-tonnet och har en 90 liters vågbräda, Tiga 267. Den funkar bra dom få gånger den har varit i större vågor, för mig innebär detta ~3 m, men kräver en del för att komma igång och plana när vinden är lite klen, och känns stor när det brallar i över 15 m/s. För egen del funderar jag på en bräda för mindre vågor, upp till 1.5 m och svagare vindar 8-11 m/s som kanske är ca. 95-100 liter, men framförallt bredare, kanske en 58-60 cm istället för Tigans 56 cm.
Jag har oxså slutat att jämnföra vikt/liter förhållanden med folk som är mkt lättare än jag. När jag låg runt 85 pannor kunde man lägga på en halvkvadrat
och plana liknande med lättare folk, men i och med att man pressar ned en så mycket större bräda nu när man är tyngre än vad räkorna gör, så krävs det mycket mer av vinden för att plana upp brädan, vilket gör att man kanske behöver en kvadrat extra i segel om man jämnför med någon som har samma vikt/volym förhållanden. Eftersom du säger att du är nybörjare på vågsegling skulle jag rekommendera något med vågkaraktär som har ca 58-60 cm bredd och ca 95 liter, så slipper du brottas med onödigt stora segel.En som kämpar för att få ned vikten
-
Prova fishen, du blir inte besviken…JAG LOVAR!!!
/en som inte längre kämpar med vikten!
/97 kilo Staffan S-45
-
Hej har inte riktigt hängt med i snacket men 100 pannor då ska man tänka sig för!!!!!!!!
Du tänker dig ha den som en mindre vågis. Jag håller med Ola H d.v.s. det blir en liten vågis för dig.
Kontentan är att du är nybörjare i vågor och tänker skaffa dig en liten vågis. Det kanske går?
Ha det! -
Ta en titt på inlägget under ditt RRD Cult-55 01:a.
En utav de mest allrounda brädorna som gjorts.
Jag hade en i fjol som jag seglade 4,2 -6,0 med utan någr problem, själv väger jag 94kg.Hittar du en sån för 6-7000:-
köp den direkt. Mvh. Chris
Logga in för att svara.