Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Åårsmodel på segel
-
Jag hade ett Onshore 5,0 från 2000, gillade också att rigga det på 400 mast istället för dom rekommenderade 430. Planade väl lite senare då men seglet kändes skönare.
Nedhalet är som sagt var bara att dra som bara f-n. Även för lättvind. Trimma med uthalet.
-
Svenne;428835 wrote:Se till att du inte drar för mycket uthal också.
Då blir det plattare än plattast 🙂
-
Okej… Blev nyfiken och provriggade onshore 5.0 seglet idag med både 400 och 430 masten.
400 masten är en power x z-wave 55% kol
430 Gun loop 75%När jag riggade med 400 masten med 0 variotop var jag tvungen att ha hela 27 (!) cm förlängning, då luf är 419 så är ju det inte såå exakt. Även då var det lite för spänt vid den översta rutan och det var inte mycket löst akterlik där…
430 masten, 7-8 cm variotop och minimal förlängning, 5 cm (windsurfing.se förlängare). då drog jag max och fick då kvar 2-3 cm vilket jag anser är okej. Då såg seglet bra ut. Drog en massa nedhal och hade t.om sönder handtaget man kan hjälpa till att dra ned med… :(. Den andra lattan från toppen gick då runt utan problem. vilket den inte gjort med 400 masten.
Kunde ju inte provsegla men som det såg ut gillade seglet 430 masten betydligt bättre…
Aja, vet inte varför jag skrev det här men ni som funderar på att köpa seglet så fungerar det ypperligt med 430 som som rec 🙂
Logga in för att svara.