Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › AB+ bräda gratis….
-
3 st stroppar väger ca 500g så utan stroppar är vikten 6.5 kg ganska normalt. Helt i nivå med Cobra-brädor.
Dock var nog dessa brädor från början tänkta att väga en bit under 6 kg så det extra lagret väv har såklart ökat vikten en del.
Säkert bra bräda med Bringdal shape. Dock inte den där “Ferrarin” på 5.2 kg man suktar efter =) -
ok, gott att höra att du e nöjd, och kanske e jag lite övertygad om att SP kanske inte e ute och försöker dra folk vid näsan 🙂
Men e det någon som vet varför de har dragit ett extra lager väv?
-
Så här skrev Bringdal i en konf-tråd för ca ett år sen:
“Now to the boards that is in the SP and Bromma shop’s,
They are of the old design datind back to 2003. They where part of an over production in the factory. Also they where made with Chinese glassfiber (an inferior material compared to the U.S.material that we currently use).
I had some problems with breakage using that glass, I did a recall of the boards and had the factory add a layer of carbon to them and for the boards we sold like this in Japan we did not have any more problems.
However, due to the same graphics I had a hard time getting the Japanese customers to trust that the problem had been sorted out and we were unable to sell the excess stock.
I had tryed to sell the boards in a close out deal to a couple different companies. One of them was SP.
However, SP also got the possibility to buy straight from the factory without my involment and chose to do so.
From my side it helped me to get the old stock out of the factory so that I could focus on the new stuff and as I was not part of the deal I do not have anything to do with it.On the bad side, this is the reason why the boards are not sold with the fin or foot straps that was designed to be used with.
Some of you that have sailed the boards might have found out epesially on the wave boards that the right fin will make or break this board.
For your knowledge, the 87L goes with a 8.5 fin
the 78L with a 8.0
and the 74L with n 7.75 fin.Once I get my website up you can get the right fin from us as an aftermarket product.
Besides that the boards are good and even though they are around a KG heavier on my 2005 line they still are good. I finished 4th in the waves in Sylt the year before I put these shapes in production.” -
Okej!
Finns det ett gäng som intresserade av att “åka 5,2 kgs Ferrari” som nån beskrev det här ovan så går det faktiskt att ordna.
Jag köpte (gjorde misstaget?) för 5 år sen Proof bräda på Gran Canaria, den väger 5,2 ink stroppar, på riktigt. Ställ era “Cobra brädor” på en riktig våg o se vad den visar. Och om ni tycker att 5,2 eller 6,5 kg inte kan göra stor skillnad så bör ni fortsätta leva med den övertygelsen o inte prova en lätt bräda, för när man väl gjort de är de svårt att vänja sej vid nåt annat.Jo, vart jag vill komma. Kom just hem från GC där jag var hos Proof nåra ggr och snackat med Orjan Jensen, fått kolla på tillverkning mm. (Köpte med en Rip-Line)Och jag är övertygad om att man kan få bra pris på brädor om man lägger en order på några stycken med lång leveranstid, helst under lågsäsong. (sep-mars) Visst lär dom bli nån spänn dyrare än att köpa en bräda i butik här, men om man sätter de i relation till vad man får så är de faktiskt riktigt billigt. Och inte nog med att man får en otroligt välbyggd, lätt och hållbar bräda. Dessutom får man den absolut senaste shapen, dvs inte nåt som redan är 1-1,5 gammal ( finns en tråd om det) och inte minst en design/färg som man gillar. Såg en tråd om de oxå, att vissa brädor är så fula men bra och viseversa. Varför nöja sej med det egentligen? Hur många av er skulle gå och beställa en ny bil som ni gillar om den bara fanns i en färg som ni tycker e ful som fan? Okej, om man köper en beg bil kanske pris/skick är viktigre, men köper man nytt till fullpris vill man fan välja både en klädsel och lack man gillar. Men köper man surfbräda, eller segel, så tar man tydligen de som finns. Så gick de till i bilbranschen på T-Fordens tid me, men de var ju ett tag sen.
Ähh… kolla in http://www.proofboard.com , jag förhandlar och samordnar gärna en beställning.
Logga in för att svara.