Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › AB+ brädor
-
AB+ brädor
Publicerad av jmb på 15 februari, 2005 vid 12:20Tjena!
Vad är er åsikt om AB+ brädorna (främst våg)? Positivt? Negativt?
MVH
Janonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Se tidigare tråd
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=278286&page=14&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
Där diskuteras det en hel del om AB+
-
Jag har en Wave 70 som jag är otroligt nöjd med och som jag haft sedan sommaren 2003. Den är snabb, lättkontrollerad, svänger otroligt, fin till vågridning och planar upp tidigt. Den är klar favorit bland de brädor jag kört upp till 5,0 segel!
Har inte haft några kvalitetsproblem förutom lite dingar som alla brädor får efter kontakt med granit och korallrev.
Jag kan klart rekommendera AB+. De tidigare versionernas kvalitetsproblem är säkert lösta i och med att de byggs på Dropsfabriken numera.
Shaperna ligger långt framme och det är en go känsla att köra en svenskdesignad bräda!!!
/Magnus -
Dropsfabriken? Är det inte (JinLi eller vad de heter) i Kina fortfarande (som i och för sig också bygger brädor till Drops)?
-
Jo Ola,
det kan nog vara , jag har ev blandat ihop fabriksbegreppen. Det väsentliga är i alla fall att Drops bygger där också (trots AB-kvalitetsproblemen tidigare som iofs inte hade med fabriken att göra utan Kina-materialen)och Drops har shysst kvalitet och finish vad jag vet. Känns tryggt att veta för nya kunder!
/Magnus -
dom nya linjerna verkar grymma.
och om det som skrivs om nya tillverkningsprocessen stämmer så lär det bli bra. minst! -
Hoppas man kan testa en på Maui. Anders skrev ju att det inte skulle vara några problem. Dessutom är man ju gammal Limpan-räv så bräker man på med lite härlig Östgötska så fattar han ju att man gått den hårda skolan på Roxen och kan dä här mä surfing dö…..
-
Jag kör på dem varje dag. Igår i midjehög skit och idag i episkt 1,5 mast. Fantastiska shaper (både Tidal och Shockwave). Håller dessutom bättre än min näsa!?
/Jesper B
(PS: Det är snarare så att Drops börjat tillverka i AB+-fabriken)
-
Gött Jeppe!
Och nu tutar traden i ser det ut som!Hur går Shockwave i Mauivågor? Vilken vågstorlek har du kört och vilka brädstorlekar har du kört?
Vilken är skillnaden på Tidal mot tidigare modeller?
/Magnus -
Hmmm…. har Fiberspar missat att skydda/regga varumärket “Tidal Wave” i surf sammanhang. Kör inte nån hårvårds produkt tillverkare me “Shock Wave”?
Alltså inte för att jag har nån direkt koll på hårstyling prylar o sånt men tycker jag känner igen de bara
-
Schockwaven har jag bara seglat i småvågor men den är snappig som fasen och sitter i när jag kör (dvs ganska långsamt jämfört med alla riktiga rippers. I går var dock anders teamseglare pio ute med 72 liters i 1,5 mast med en hel del vindchopp på hookipa – han rippade järnet. Bör funka perfekt för allt hemma i Svedala och lite till.
Tidal waven är lite bredare i häcken och har rätt annorlunda bottenshape än den du (Mag) har. Snappigare, dock ej som schockwaven, än din men har kanske inte riktigt lika utpräglat “skär”, dvs den sitter kanske inte riktigt lika mycket som ett smack ner för en choppig mast+ våg. Den sitter dock tillräckligt, våra gamla AB+ är närmanst omänskliga i sin “skär”..
Jag har endast seglat 80 liters tidal och 82 liters chock. Båda svänger betydligt mer och bättre änn literna antyder. Rent flytmässigt känns chocken betydligt större än två liter större än tidaln. Beror endast på rockern enligt anders.
Vi har föresten fantastisk superduperseglen sedan ett par dar! Levi Siver dominerar rejält på hookipa nu när det är size. Han laddar hårdare på 1,5 mast en vad vi någonsin kommer göra på 1,5 meter. Dessutom med en style och kontroll som ingen annan!
/Jesper B
-
Härlig rapport Jeppe!
Rippa järnet, enligt prognoserna ser det ut som att förhållanderna har kommit igång ordentligt för Er på Maui och att det bara fortsätter…
NV swellet ska ligga kvar så långt dom ser och traden stadig…Härligt!
Njut av livet!!!Aloha
Calle N
-
Tack för den rapporten!
Klarar Shock72:an 1,5 mast så räcker den nog till för mig!Hur stor är teamseglaren viktmässigt och vilken stil kör han med?
Det känns som om Shock82 blir lite stor för mig som lättvindsvågbräda, eller vad tror du? Känns bättre med en Tidal 75 då tror jag.
Rippa järnet Jeppe!
/Magnus -
Tror 82an är 55.5, dvs en halv cm smalare än tidal 80 liters. Känns dock inte smal på något sätt. Betydligt tjockare i kanterna gör att den snarast känns lite bredare. Pio, tror jag han heter den lille teamseglaren, är i andra ändan av mänskligheten jämfört med Anders. Dvs kort och liten. Stil? Han rippar järnet!
Segling: Jodå det är konstant över mast i seten sedan rätt många dagar och traden är finfin. Idag var det BRA bit över mast. Körde Koau i lättvind med bukig 5.3 SO (la av när det började tuta i framåt sen eftermiddag). Körde på säkerhet, dvs kickenjibade mycket och gick tidigt på vågorna – cruisade helt enkelt i rejält stort – helt fantastiskt!
/Jesper B
-
Inte ett öga torrt!
Alooooha! Det är ju Aloha Friday; då är det time för Hula showen i Kaahumanu…
Njut av livet, ni lyckostar som är där!
Calle N
Logga in för att svara.