Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › AB+ brädorna?
-
AB+ brädorna?
Publicerad av Knatte på 17 augusti, 2004 vid 19:22Någon som har koll på Anders Bringdals AB+ brädor? Någon som har testat dessa?
Är det en storsäljare. Har aldrig sett någon sådan bräda live eller hört någon som har seglat en sådan. Är bara rent allmänt nyfiken ifall hans brädsatsning är en hitKnatte svarade 20 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Jag tror att märket haft en del knep å knåp med produktionen i Kina. Lite synd, en värdig konkurrent till Cobra fabriken i Thailand vore säkerligen bra.
Det har gjort att det varit lite lurigt att leverera i den takt man tänkt, intresset har det nog inte varit någe större fel på.
Men den som lär veta mest om detta i Svea är Jesper B på Hot i Sverige!
Hade ju annars varit helläckert om Hjälten (Bringdal är det i min lätt skruvade värld, ähum) lyckats med sina brädor!
Men jag tror dessvärre att AB+ för en ganska diskret tillvaro med lite sälj i länder som Japan, vissa delar av USA och i Frankrike. Typ.
Surfa På!
-
Här har du en AB vågbräda in action på Torö. Det är Jesper B som seglar. Konstigt att han inte svarat på ditt inlägg än förresten.
[img]http://www.junkshop.nu/gurra1978/Steffos/Bilder/DSC00119.JPG[/img] -
“Mag” kan du ju priv-messa. Han har kört AB+ senaste åren. Tror dock han har sålt den och kör Quatro nu…
-
Mag(nus) har kvar sin AB+, Quatron är hans “stora”.
Vi var för övrigt och hälsade på AB+ shaper Maurizio Ubaldi på Maui. Det är tydligt att märket inte direkt har världens starkaste “marknadsföringsavdelning”. Det har också varit en del problam med fabriken i Kina.
Dock, Mauricio verkar vara en av dem som har kommit längs när det gäller användningn av datorprogramvara i sin bräddesign. De program han använder kan göra betydligt mer avancerade saker än de som t ex Quatro använder. Vad viktigare är, vägen från datorfil till färdig bräda är betydligt mer “direkt” hos AB+. Speciellt så jobbar man hos Quatro fortfarande med fasta rockermallar i trä som man använder vid laminering. Det gör att man inte kan göra små justeringar i rockerlinjen utan att manuellt göra nya mallar (eller rättare sagt, även om skummet fräses ut med en ny rocker så kommer trämallen i slutändan bästämmam slutresultatet). Givetvis är det inget fel på Quatros rockerkurvor, men rent “designteoretiskt” kan de inte dra fördel av det som datorhjälpmedlen skulle kunna ge dem när det gäller utveckling av rockerkurvor. I AB+ maskin så gör man en ny rockermall till varje bräda, det är helt enkelt en del i konstruktionsarbetet. Samma maskin som står i Haiku på Maui finns sedan också i Kina och Mauizio kan bara skicka över filen och får brädan fräst och laminerad där. Troligen är det brädtillverkningsindustrins mest välutvecklade produktionsapparat (sånär som på attman i slutändan också måste lite på at de som laminerar gör et bra jobb).
Möjligen är det min sjukt teoretiska läggning, men personligen tror jag alla shapers skulle kunna lära sig mer om rockerkurvor om man jobbade mer med relevanta datorhjälpmedel. Som det är nu verkar faktiskt ingen riktigt veta vad det egentligen är som styr hur en rockerkurva påverkar brädans beteende (annat än i grova drag). Man jobbar i princip enbart med att i mycket små steg förfina existerande rockers. Det gör att det t ex är rätt lurigt att göra brädor kortare eller längre (eftersom detta på ett fundamentalt sätt påverkar rockerkurvan). Med ett bra datorhjälpmedel kan man få kvantitativa mått på vissa egenskaper hus rockerkurvan och jag tror att man genom att relatera brädans egenskaper till detta sätt att tänka på kurvan skulle kunna ta flera steg framåt i sin förståelse.
-
Tycker ditt resonemang håller Ola.
När jag diskuterar olika flöden med vår underlev och de gör flödessimuleringar åt oss och vår kund + vår samarbetspartner i Japan, är det livsviktigt att vi VERKLIGEN utgår ifrån exakt samma modell, det finns inget utrymme för “ungefärligheter.
Sen skall man ju ändå ha respekt för att flödessimuleringar är något av det svåraste som finns och med tanke på alla de olika betingelser som en vågbräda jobbar under, får man helt säkert bestämma sig för vissa Critical sitituation parameters , eftersom det vore dyrt för AB+ att köra det hela i superdatorer med simulering av ett helt vågheat.Men med tanke på de framsteg som gjorts de sista åren inom flödessimulering och att beräkningsprestandastanda/kr fördubblas vart 18:e månad, så tycker jag att det verkar mycket spännande med den ambitiösa attityd som AB+ gått in i det hela med.
Får också hoppas att de kör hårt med programvaran vid framtagande av nya slalombrädor (där är det ju lite mer fokus på minimerad friktion och lättare att se snabb pay-off på simuleringar).
Roger W lär ju vara hyffsat nöjd med sin AB+slalom i alla fall.. -
All kredit för dina “djupa” beskrivningar av bräddesign…
Har inte kollat detta så noggrant, men hittade en sida om just den designern som du tidigare nämnde
Fabriken verkar ha ett antal stora och tunga kunder förutom AB+, NP-bommar, Drops,Naish fenor ……-
mats
-
Tja AB+, vad ska man säga. Det absolut ballaste mest nytänkande totalkoncpetet jag hört talas om de sista 5-10 åren vad gäller brädtillverkning är en del av historien. Rejäla misstag och dålig organisation den andra sidan av myntet.
Det positiva: Mourizio, Bringdal och några till ville bland annat: 1) Minimera skillnaden mellan custombrädor och produktionsbrädor genom exakt samma shaper och produktionsteknologi. 2) Superlätta brädor av finaste material. 3) konkurrera med cobrafabriken. 4) korta ledet mellan slutkunden och tillverkaren (dvs att kunden betalade för brädan i stället för massa mellanled i distributionen).
Eftersom jag själv föredrar en bra custombräda framför en bra produktionsbräda och tycker det är himlans synd att flertalet allt duktigare svenska vindsurfare inte har möjlighet att skaffa sig en bra custombräda (åtminstone inte utan en hel del strul) blev jag helt såld på AB+konceptet. Det blev ännu bättre av att Mourizios ABplus-shaper var det skönaste jag stått på jämfört med mina andra favoritcustomshapers brädor. AB+ har både bett i bottom-turn och känns surfiga uppe på facet. Svår kombination!!
Negativt: 1) AB+ lovade leveranser till både europa och US i maj 2002. Första kontaniern kom till Italien sent september. Många missnöjda som beställt till sommaren 2002. Samtliga brädor i första kontainern till US och Europa var behäftade med fel. Det visade sig at frigoliten inte hade samma strukturella styrka som den som de använt på Maui. Epoxin var inte heller lika stark mm. Omkring var tredje bräda gick tvärs av ganska omgående. En djäkla massa strul för distributörer/agenter och ännu missnöjdare kunder. 3) Dålig hantering av problemen: Istället för att dra tillbaka alla brädor tills man fixat kvaliten, sålde man ut de första leveranserna. Detta innebar att varje felaktig bräda fick hanteras individuellt. Jobbigt för alla involverade inklusive mig och mina kunder. 4) Obefintlig organisation, säljstöd och mafö. Min deal med AB+ ändrades varje gång jag hade kontakt med dem – blev till slut ohållbart och jag drog mig ur.
De sista brädorna jag fick från AB+ håller dock perfekt, och shaperna på vågbrädorna är helt fantastiska. Det verkar som man lyckats få till produktionen vad gäller kvalitet – idag gör man bland annat “custom edition” åt Drops vilka enligt rykte håller riktigt fint. Däremot har man inte stålar kvar för att göra AB+ till något stort märke. Idag är det så vitt jag vet enbart ett lokalt mauifabrikat (har dock ingen koll på Japan). Mouritzio forstätter shapa superballa brädor med ABpluslogga åt de som beställer (fråmst på Maui) och får han order på fler än fem likadana tryker han ut dom i Jinlifabriken i Kina i stället för fd Norhshorefabriken på Maui.
Jag kör på mina AB+ tills dom är slut (inte ännu). Sedan tänker jag beställa nya custombrädor från den shaper som jag då tycker gör det som jag vill ha bäst. Idag skulle det vara av Mouritzio eller kanske Sean Ordonetz. Sedan kan man välja vilken fabrik man vill ska laminera den. De som laminerar bäst (starkast/lättast) på Maui idag är enlig min mening G-max. Men det kan ändras…
Vill ni ha en AB+, ring Umbaldi Mauritzio på Maui, tel: 1-808-575 7332
Jesper B
Synd att en så himlans rätt satsning falerade på några om än grova så rätt onödiga misstag.
-
Jag är oooootroligt nöjd med min AB+ vågbräda. Specialbeställde en 70 liters av Anders med rätt hållbarhet att hålla för mina platta landningar och stenstrandseglingsdagar. Det finns olika skumdensiteter och laminat att välja när man beställer. Den går kanon i såväl Apelvikens mushonshore som Hookipa, ju bättre förhållanden desto bättre går den! Jag får hålla i mig för att hänga med, otroligt loose. Den planar tidigt, är snabb, loose men ligger ändå suveränt gött fast i bottensvängen.
Jag kommer köra AB+ min tills den delaminerar och sedan starkt överväga att testa en ny AB+/M. Ubaldi-shape. Jag provade hans senaste shape i våras på maui och den var också skön, men jag ville ha en större bräda så det blev en Quatrocustom istället.
Som sagt hoppas även jag att de reder ut affärerna i företaget och glädjer fler seglare med kanonbrädor. Och som flera påpekar; en custombräda är något helt annat än en produktionsbräda!!!
Imorgon ska AB+:en ut på vattnet!
Magnus -
Knatte
Gäst18 augusti, 2004 vid 16:48Tackar för alla svar
Jag var nyfiken varför det har varit så tyst om AB+ brädorna. Jag vet att det var lite löst prat i Surfers Paradise butiken i vintras att de ev. skulle börja sälja dessa.
Det stod en AB+ bräda i butiken och de svarade att de funderade börja med dessa
Sedan har jag inte hört något mer..
Logga in för att svara.