Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › AB eller ARX?
-
AB eller ARX?
Publicerad av mons på 10 januari, 2003 vid 09:56tjena har två alt. en AB 8,4 eller en ARX 11,5. båda för samma pris, viken kite är bäst?
jag har kört ett år ungefär, och räknar mad att behålla den ett tag.altså kunna bli duktig med den, och inte behöva byta igen om ett par månader.
lelle svarade 22 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Gå for AB’n da har du en kite du kan vokse lenge med! Bare sjekk at lamineringen (01 mod) er OK.
Har 2 selv og er råfornöyd.
-
Prestandan är ganska likvärdig, dock så skiljer sig vindregistret. AB 8,4 har ungefär samma register som ARX 9,5 för mig 10-15 medan 11,5 funkar bäst i 8-13. Är det 2002 så skiljer kvaliteten inte nämnvärt. Är det 2001 hade jag definitivt valt Naish dels för kvaliteten samt att Naishs bom är överlägset mycket bättre. Om du köper 2002 AB se till att du får den nya kolfiber bommen.
-
airblasten är sjukt mycke snababre än ARXen, och som sagt bättre vindregister du hoppar högre med en 8.4 än va du gör med en 11.5 eller en 9.5
-
det är 2002 modeller, och jag hade tänkt mig att använda den i vinregistret 7 och uppåt (flugviktare! 63 kg
)
-
Hoppar högre med AB? biforgar Hugo med en arx 9,5. Jag tycker du skall köpa 11,5 då den kommer att funka bättre i lättare vindar.
-
så om jag har fattat det rätt så tycker någon att man hoppar högre med AB och huber att man hoppar högre med ARX,
prestanda är likvärdigt
AB är snabbare, men ARX är lättare att köra.
hmm… ni gör det inte lätt för mig
När jag ändå är igång, är det någon annan kite som jag ska tänka över att kanske köpa istället som är lika bra/bättre för ungefär samma prisklass? (ca. 4000 +- lite)
-
Man hoppar nog lika högt med vilken som, beror 99% på åkaren. Som sagt får du carbon bommen till AB så är drakarna prismässigt likvärdiga om inte -800:- AB. Då du inte väger mer än 63 så lär nog 11,5 funka mellan 6-12 och ab något högre. Ta den som är snyggast
Lycka till -
11.5 kommer nog vara lite tuff för dig i början om du ska köra i 7+, jag kör med 9,5 mellan 6 och ca 12 m/s (70kg).
-
oj då, då kanske man ska satsa på en 9,5 istället. men motsvarar inte en 8,4 AB en 11,5 ARX?
Isåfall så borde även 8,4 AB vara för mycket.
Fast min freeair som jag kör med nu, som är 8,5m2 kan jag köra i mellan en 7-11(12) ungefär, får man inte bradare vindregister med 4-linor? eller…
-
AB 8,4 motsvarar snarare en arx 9,5 även om ytan är som en 11,5. Man skall inte stirra sig blind på kvm hit projicerad yta dit. Min x2 16 planar att antal sekundmeter senare än tex north 16, alla drakar är olika. Visst får du bredare register med 4-linors då du kan skota ut när det blåser på. Du kommer nog ha mest anv för 11,5 i en svensk sommar då vindarna oftare ligger mellan 5-10 än 10-15
-
men man vill ju gärna kunna köra i mer än 7+ det känns lite fattigt. vill gärna ut såfort isen har försvinnit, och så. men man ska kanske satsa på en AB ändå. hmmm..
så
ARX 9,5 ca. 8-13
ARX 11,5 ca. 5-9
AB 8,5 ca. 6-12stämmer detta ungefär tror ni för en flugviktare som mig?
de vindarsom jag helst skulle vilja kunna komma ut i är vindar från en 5-6 till en 12 ungefär. finns det ngn bra kitee som skulle passa mig då?
tack
-
5-6 -> 12, det är ju hela vindregistret när det blåser?!
-
Huber igen.
arx 9,5 8-13
11,5 6-11
ab 8,4 8-13
alltså 8,4 har egentligen högre vindregister än arx 9,5. Martin planade tidigare med arx 9,5 än vad Hugo gjorde med sin 8,4.
Logga in för att svara.