Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › AB+ importör?
-
Maila mig på oscar@linsurf.com så kan jag förmedla frågor angående 2005orna direkt till Anders. Jag kan även skicka en .ppt med grafik och modeller.
-
asso vad har ni kommit fram till nu då, är dess brädor bra eller bara skit, Vill anförskaffa mig en första vågis är det nåt att satsa på eller ska jag köppa nåt beg
-
Alltså, jag tycker de verkar bra (utgår från att du frågar om de AB+ brädor Surfers Paradise och Skidsport säljer). Och nu till något att grunna på.
Har just kontrollvägt min AB+. Blev såpass förvånad att jag ställde en 5-liters dunk med spolarvätska på hushållsvågen för att kontrollera. Några mjölkpaket kontrollvägdes de med.
Min “från partiet de kom över” AB+ (54 bred vågis) väger med Core Contour-stroppar, utan fena…. 5.4 kg!
Vi pratar ju inte världens precisionsvåg här, men att vikten ligger en bra bit under 6 kilo kan jag garantera. Den var ju lättare än fem liter spolarvätska + en bok! 🙂
Det är inte tungt, tycker jag.
Om den sedan håller å så, ja det får väl tiden utvisa.
F-n, Koa, nu klev jag ner i prylträsket igen. Samma dag och allt. Hur oförbätterlig får man bli, egentligen?!?!
Surfa På!
-
Haha…där torska du i teoriträsket igen Masse. Men vi GILLAR dig hur mycket som helst ändå Vill ha mer fullständigt onödiga teorilektioner här på konfen av dig, jag bara njuter så mycket när jag läser dina texter.
Tror förresten att jag ska gå och väga mig själv nu och försöka dra en teoretisk slutsas av vad som hänt egentligen….kan det vara förstärkningar månne?
-
Låg vikt javisst. Det var ju ett av målen med AB+ att komma ner mot 5 kg. Vilket lyckades! MEN Just däri ligger tyvärr en del av problemet. Till de första brädorna användes lätta, kassa skum och kanske lite för lite förstärkning. Men framförallt ett för mjukt skum som ger med sig och brädans hållfasthet havererar. Detta gäller iofs de flesta lättare brädor. Det är helt enkelt svårt att få brädor under 5,5 kilo att hålla för omild behandling om de inte ska kosta skjortan. Till och med jag som är lätt har kört sönder flera “hållbara” vågbrädor.
Men jag är o andra sidan övertygad om att dessa brädor håller för normal behandling, speciellt nu sedan de fått ett lager väv till. Har de dessutom lagt väven ner runt kanten och inte bara på däcket eller botten så ger det en stor effekt.
Framåtloppmissar brukar sluta i bruten fot, knä eller bräda förr eller senare om du inte har grym teknik, oavsett brädfabrikat.
Men shapen är super och det är trots allt det viktigaste, det håller ju t o m Jesper, som för övrigt låter ovanligt bister, med om och han har ju kört länge på den shapen.
Så undvik dumma hopp, precis som med andra fina brädor och du kommer inte att bli besviken tror jag. Jag kommer köra min favorit AB+ en säsong till (om jag inte får pengar över till an mauiresa i år igen vill säga )
/Magnus -
Hej alla stokade,
Klart ni ska köra så det ryker med vad ni har. Jag ÄLSKAR Anders shaper. 2002or och andra. För övrigt är det han själv som står för shapingen. Det mesta görs ju på dator numera så bara men vet var man ska lägga det däringa V-t mm så kan man i princip shapa även om man har tummen i röven.Prylfanatismen tjänar bara alla snikna handlare på, känns helsjukt att tillhöra den skaran. Lät jag bister så var det pga av massa politiskt skit som pågår i världenas minsta lilla bransch, dvs businessdelen av vindsurfingen, som gör mig rätt trött ibland.
Vill dock varken dissa förstärkta brädor (med grym shape) som mycket väl kan vara värda sitt pris (vet inte ens vad SP och Bromma vill ha för dem), eller andra prylar. Vill dock betona att nyare AB+ är fan så mycket bättre konstruerade och har shape som är bättre lämpade för Sverigeförhålllanden. Dock – det mesta funkar, så det är bara att köra så det ryker med vad man har eller har råd med!
I morrn ska det bli 8 fot!
Aloha!
Jesper B
-
Så ja!
Nu känner vi igen dig igen, positiv. Fast det är klart har man 8 fot och shortsegling som väntar kan man väl inte vara annat än positiv.Ja, det är många tillverkare, småbolag och handlare som slåss om den lilla surfpengakakan!
/Magnus -
…konkurens föder ödmjukhet…
Vårat avlånga lilla lands windsurfing marknad mår bra av det.
-
Vi kan ju alltid hoppas att det är så. Det senaste året har ju sett några nya shopar/nätshopar födas. Men det verkar tufft att få nån snurr på det så jag undrar om konkurrensen ökar i längden?
/Magnus -
Skulle ju gärna vilja veta vilket skum det är i min AB+, men det känns ju lite småknepigt att ta reda på… ähum… (och när den ursprungligen är tillverkad, dock vet jag att det inte är någon av de allra första).
Skönt att se Jesper tillbaka i bekant humör! 8 fot lär göra honom ännu gladare!
Surfa På!
-
Jag tror vi vet vilket skum det är senare ivår när du satt dendäringa bakåten på Torö…….
Fan va jag längtar efter alla surfpolers nu!!!
-
Hi,
It is good to see the interets for my brand in Sweden.
I logged on to set the record straight.
First of all we have started up a company in Linkoping that will be bringing in the 2005 line of boards.The first are to arrive around end March/early April.
As Jesper said above I have stopped working with the shaper Maurizi Ubaldi and taken over this myself.Regarding the line, I have spent lots of time here on the water and in the factory to create the new boards. They range from Wave 2 lines Tidal and shock wave, XO( free ride) and Slalom.
I am working on a formula but will not relese it until the fall.
The new range has been on the water now in Japan and here in Maui for 2 months, and the response is killer.
I won my division in the Aloha Classic with the 90L tidal wave and the shock wave is very good, easy to control and very snappy.
I just got back a test in Japan where the new Slalom boards walked all over the new Fanatic Falcons!
In short, I am stoked with the performance of the 2005 line and I am happy to start up in Sweden again.Now to the boards that is in the SP and Bromma shop’s,
They are of the old design datind back to 2003. They where part of an over production in the factory. Also they where made with Chinese glassfiber (an inferior material compared to the U.S.material that we currently use).
I had some problems with breakage using that glass, I did a recall of the boards and had the factory add a layer of carbon to them and for the boards we sold like this in Japan we did not have any more problems.
However, due to the same graphics I had a hard time getting the Japanese customers to trust that the problem had been sorted out and we were unable to sell the excess stock.
I had tryed to sell the boards in a close out deal to a couple different companies. One of them was SP.
However, SP also got the possibility to buy straight from the factory without my involment and chose to do so.
From my side it helped me to get the old stock out of the factory so that I could focus on the new stuff and as I was not part of the deal I do not have anything to do with it.On the bad side, this is the reason why the boards are not sold with the fin or foot straps that was designed to be used with.
Some of you that have sailed the boards might have found out epesially on the wave boards that the right fin will make or break this board.
For your knowledge, the 87L goes with a 8.5 fin
the 78L with a 8.0
and the 74L with n 7.75 fin.Once I get my website up you can get the right fin from us as an aftermarket product.
Besides that the boards are good and even though they are around a KG heavier on my 2005 line they still are good. I finished 4th in the waves in Sylt the year before I put these shapes in production.I hope that this will answer some of your questions.
Excuse me for writing in english but my computer does not have the swedish letters.Happy sailing and if anybody have plans to come to Maui, I will be able to get you on the water with one of the new 2005 line wave boards to try.
All the best,
Anders -
kanske nåt satsa på,verkar ju som den håller för det mesta.finns dom att köpa i sverige.
-
Det var den inläggsförfattaren vi alla ville se 2005-brädorna låter grymma, hoppas att man får tillfälle att prova en!
Logga in för att svara.