-
AB+ Shockwave TEST
AB+ Shockwave 72
230 cm lång, 52,5 bred
8,25″ fena
Dubbelkonkav med V och relativt rak rocker under stropparnaNu har jag provat Shockwave 72 några gånger och jag är riktigt nöjd med brädan!!!
Den passa perfekt hemma i Sverige i lite mindre, slöa och korta vågor. Hittills har jag kört med 5,0 under- och överriggad och den storleken passar brädan bra, även om jag tror att med 4,5 så släpper den loss rejält! Mindre brädor går ju ofta bäst med mindre segel. Den skulle nog kunna ta 5,3 också i nödfall i varje fall med mig som är lättviktig men jag vet inte om detta skulle göra att den planar tidigare. Brädan planar tidigt för sin storlek och är riktigt snabb tycker jag, i varje fall i jämförelse med många andra vågbrädor.
Shockwave ligger relativt lungt i vattnet vid körning rakt fram och i sväng vilket är bra när choppet ligger tätt som det ofta gör här hemma när det blåser på. Annars är det lätt att brädan tar över kontrollen från seglaren och inte tvärtom. Men den känns ändå ganska nervös och svängvillig, ligger lätt under foten. En bra kompromiss mellan båda egenskaperna i de förhållande jag testat i alla fall.
Hoppen funkar bra och jag har satt ett par bakåtloopar enklare än jag gjort på länge. Den korta nosen fastnar inte vid landningen som den kan göra ibland och svingvikten är liten så den roterar fint.
Den svänger också verkligen kvickt och ligger gött i bottensvängen med både bakfotstryck eller med tryck på framfoten. Och i cutbacken är den illsnabb tillbaks med nosen neråt och aerials går “relativt” enkelt (om jag vore bättre så gick det ännu enklare! ). Den behöver inget större utrymme för att ändra riktning 180 grader, troligen pga shapen, den korta längden och låga vikten.
Jag har ännu inte kört i vågor över 2 m eller i mer vind än 11-12 m/s men i lite större och snabbare vågor ser jag riktigt fram mot att köra järnet. Efter några goa surfpass i augusti är jag i alla fall mycket nöjd!
/Magnus
Logga in för att svara.