Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Abstinensen stillad..

• Abstinensen stillad..

Publicerad av sunkan_ på 8 april, 2003 vid 19:41

Nu är abstinensen stillad, men det hade sitt pris..

Min premiär var nog inte riktigt lika lyckad som en del andras.. Men nu är den gjord iaf. wink.gif

För dem som är nyfikna så tänkte jag berätta lite hur jag upplevde det och även ställa en fråga till dem mer erfarna..

Eftersom jag är nybörjare (iaf. på moderna bräda) så har ju vintern gått till att läsa på så mycket som möjligt om segelteknik och annat som hör till.
    Detta har resulterat i lite högre bom hängseletampar längre bak och 2 stroppar där bak har blivigt till 1 i mitten (så man får lite självförtroende tänkte jag).

Jag har gått och suktat nu alla fina dagar då det blåst som attan och varit sjysst, varmt väder på kvällarna.. Nu blåste det äntligen lite mindre så jag kunde ge mig ut med mitt 8.0 segel.. Så jag tänkte att fan skit i om det är kallt om du inte sticker ut nu dröjer det säkert länge tills nästa tillfälle kommer (det lär bli tvärtom förstås eftersom jag verkligen tog mig i kragen och stack ut). Så jag plockade ihop prylarna, lastade bilen och åkte ner till sjön här närmast. Det är en ganska så liten och långsmal sjö så jag kände mig ganska så trygg mot att ge mig utåt kusten till.
    Väl nere så riggade jag seglet och började kränga på mig våtdräkt, våtskor, sele, flytväst, huva och ett par nyinköpta våtvantar. När jag gick ner i vattnet så var jag helt inställd på att frysa, men till min förvåning så var det inte det minsta kallt. Våtskorna köpte jag i höstas och jag måste säga att dem funkar klockrent för mig inte det minsta kallt om fossingarna.

Det var lite frånlandsvind i viken där jag gick i men tittade man på vågorna på sjön så blåste det sidvind, men ack så fel det var.. det var ren frånlandsvind och det jobbiga var att jag i stundens hetta (och med huva) inte märkte att jag gick ut på en ren slör, vilket jag absolut inte ville göra då mitt största gissel är att ta bra höjd. Bland det första som händer är att jag ser att jag kör över ett vass strå, som lägger sig runt fenan såklart! då tänkte jag direkt att nu är det kört nu blir jag tvungen att hoppa i för att ta bort den. Jag typ hoppade och skuttade och pumpade om vart annat för att hoppas att den skulle lossna men det gjorde den inte, istället så när jag hakade i selen upptäckte jag att det var mycket svårare att haka ur än det var med mina förra inställningar, vilket resulterade i att jag ramlade i vattnet. Det gjorde väl inte så mycket då jag ändå behövde ta bort det jävla vass strået! Ok, upphalning och så iväg igen, nu jävlar ska det planas, men icke när jag hakar i igen så tappar jag balansen och faller i ytterligare en gång.. Så då var jag ju på det klara med att jag måste flytta fram hängseletamparna en bit för balansen kändes inte så sjysst. Men då jag skulle ta mig tillbaka så upptäcker jag att jag har slörat hela vägen istället för att ha kört halv-vind, så det blev ju genast mycket jobbigt att ta sig in och utan att använda selen dessutom. Så det blev lite tepåse och slutade med 20 meter simtur in i viken.

Sista gången jag drog upp seglet kändes det som att jag inte skulle orka dra upp det en gång till så då blev man ju lite skitnödig.. Jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt med våtvantarna (NP med hål i handen) fick ju kramp i armarna direkt typ.

Som tur är så frös jag inte någonstans förutom om händerna då, som jag doppade regelbundet i det iskalla vattnet!

Frågan jag har är om det finns något bra tips för hur man får loss något som lagt sig runt fenan utan att hoppa i vattnet och fixa det?

När jag var i land så tog jag av fenan från brädan och stod och fixade lite med hängseletamparna så jag förhoppningsvis klarar mig bättre nästa gång. En riktig läskig grej var att det var is på hela seglet och när jag skulle ställa in tampen på andra sidan så flippade jag seglet och då buken bytte sida var det som om man hade krossat en glasruta, isen flög i tusen småbitar överallt.. kändes som att monofilmen hade gått sönder, men det verkar vara lungt.. hjärtat slog några extra slag just då iaf. wink.gif

Det visade sig vara asjobbigt att plocka isär grejorna det mesta var fastfruset överallt och jag kan inte rekommendera någon att vindsurfa när lufttemperaturen är under 0 grader.

Puh, jobbigt att skriva så mycket.. händerna är fortfarande lite stela och tjocka..

Hoppas någon tyckte det var kul att läsa och att det finns något tips för att hålla fenan ren från skit.

/Sunkan

anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • ola_p

Medlem
    8 april, 2003 vid 19:56

tackar för kul läsning!! laugh.gif

Engammal regel är ju att man inte skall ändra på ngt som fungerar… Iaf inte unbder sånna omständigheter… tongue.gif att man sen är obotlig och alltid skall mecka ändå e ju en annan femma… wink.gif

• sunkan_

Medlem
    8 april, 2003 vid 19:59

Jobbar man med datasystem och pillar med Linux på fritiden kan man inte bli mycket annat än en ”tweak” galning wink.gif obotlig är bara förnamnet.. men det brukar ge resultat till slut.. man lär sig så länge man lever antar jag. 1 stropp där bak kändes fett mycket enklare att komma i så det ska jag ha kvar..

• getwet

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:17

Öland Haga Park blir det på sensommaren enerverande jobbigt med allt sjögräs som ideligen fastnar i fenan under förutsättning att man inte använder sig av en sjögräsfena.
    Men för mig är det inget alternativ………här ska det raceas, punkt slut. Har då efter ett par tusen sjögrässtrån mad.gif lärt mig att det effektivaste är att stanna upp (skota ut) och låt brädan stå still men ändå ha så pass mycket tryck i riggen så du inte trillar. Låt nu aktern sjunka ned en aning samtidigt som du håller balansen med riggen(hjälp till med kroppstyngden om det behövs för att få ned aktern), här går det faktikt att ”backa” en liten aning om du behöver genom att trycka upp seglet mot vinden, väldigt lite förstås, då kommer garanterat strået att släppa. Men oftast räcker det med att stanna (ska stå still) upp låta aktern sjunka en bit för att sedan skota hem igen utan gräs….förhoppningsvis wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:18

Det var kul läsning. Visar vilket jävla slit det är att lära sig! Funderar själv på att trotsa kylan men nu är jag lite tveksam…

• sunkan_

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:20

Sjysst tips, det ska jag definitivt testa nästa gång jag råkar ut för detta irriterande problem.. (det var andra gången det hände nu). Man kan ju liksom inte bara acceptera att man ska behöva hoppa i vattnet för ett jävla vass-strå eller lite sjögräs wink.gif

• getwet

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:23

Ramlar man i gippen kan man ju alltid skylla på att det satt ett strå där………. cool.gif

• sunkan_

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:28

Alltså att släpa runt med ett 8.0 segel när det blåser en del utan att använda sele är som att gå på gym ungefär (iaf. för mig).

Men det var inte särskilt mycket kylan som var problemet.. det blev ju det eftersom jag blev så trött och ramlade gång på gång, men jag sticker nog ut igen när vinden är lagom (hoppas selen funkar bättre då).. bara det är minst 2 grader plus i luften så inte prylarna fryser fast när man skall rigga ner.. det var skit-jobbigt tyckte jag..

Så på med sjyssta våt-kläder och använd lagom stor utrustning så du inte blir trött direkt (om du inte redan är kompis med hängselen förstås)

Det ska vara lite utmaning att lära sig något, det är då det känns så jävla najs när allt klaffar sen..

/Sunkan

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:37

Visst, det är utmaningen som driver mej nu, seglingen är inte så njutbar särskilt ofta ännu.

Jag är väl sådär kompis med selen…lite iaf…nästa steg är annars stropparna som verkar sitta så jäkla långt bak på min astrorock. Sen har jag tänkt o försöka hålla mej på långgrunda stränder eller iaf ställen där man går i fr stranden och pålandsvind:) Att hitta de långgrunda spotsen tror jag kan va en stor genväg…

• anonym-anvandare

Medlem
    8 april, 2003 vid 20:52

Tokrolig läsning!
    Kände igen mig järnet med det där att inte orka få upp seglet på slutet.

Var ute för några helger sedan och det blåste ju djävel, lite förmycket för min förmåga insåg jag efteråt frown.gif

Hade kört nåra gånger fram å tebaka å krampen blev värre å värre. Orkade inte dra upp seglet utan försökte vattenstarta nån timme med toktrötta armar innan jagh insåg att jag inte skulle kunna segla in. tackade min lyckliga stärna att det var så pass grunt så jag kunde gå in plus att det blåste pålands vind!

en varning! surfa fan inte för långt ut om det blåser frånlands vind i dessa dagar. Även om man är proffs så kan grejjor pajja och det är nog inte speciellt skoj att driva till havs i temperaturer kring 0 grader!

/Mats

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2003 vid 07:16

Bästa sättet att få bort skräp på fenan torde väl vara Willy skipper!!?? wink.gif

För mig brukar det räcka att chop hoppa lite så släpper det mesta.

Det jag brukar göra när det är under nollan och man skall rigga ner är helt enkelt att kapa linorna, istället för att riskera ytterligare förfrysning.

Det brukar vara värt trettio spänn för att slippa få
    ”nagel sprängning”.

Men du har helt rätt attityd, man kan ju inte banga bara för att det är lite svalt. cool.gif

Keep it up!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Abstinensen stillad..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.