Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Absurda regeler för bagage vid flygresa!

• Absurda regeler för bagage vid flygresa!

Publicerad av telekiter på 18 oktober, 2010 vid 14:59

Jaha, tänkte bara skriva om min upplevelse vid senaste resan till Hurgada. Vi var tre pers med var sin “golfbag” som packning. Jag checkade in först, “golfbagen” vägde 30 kg. Ok tänkte/visste jag det blir 300 pix för sportbagaget, men nej nej, skidor och golfutrustning får endast väga 15 kg/bag !! Bitchen vid incheckningen skulle va “snäll” och jag fick packa om och skicka två “sportbagage” och ändå bara bet. för golfbagen (nu en kite lättare). Det var reglerna enligt henne…..hennes argument var att man måste tänka på de stackare som ska kasta upp tunga saker på bagagebanden (men en vanlig resväska får ju väga max 30 kg men jag får förståss betala för övervikt var ett argument hon inte ville kännas vid…..)

Polare nr 1 då, kom samtidigt till incheckningen men en annan kassa. Herren i kassan tog en snabb titt på “golfbagen” utan att väga. 300 pix gå till bagageinlämningen för specialbagage bara. klart.

Polare nr 2 då, kom till incheckning, samtidigt som oss andra vid en tredje kassa. Herren vid incheckning tittade på “golfbagen” och tog INGET betalt.

Usch.

/Urban.

joddas svarade 13 år, 4 månader sedan 29 Medlemmar · 56 Svar
  • 56 Svar
  • tobbelindholm

Medlem
    18 oktober, 2010 vid 15:21

var det sas du flög med?

• hydrolift

Medlem
    18 oktober, 2010 vid 15:41

Låter i och för sig inte absurt tycker jag. Att det kostar ca 250-300 spänn enkel väg för golfbag och att den endast får väga 15 kg är inget nytt. Oftast får man med sig några kilo extra men så mycket som 15 kg extra låter lite väl optimistiskt. Att dina polare kom undan får väl ses som goodwill från incheckningspersonalens sida.

• mjersen

Medlem
    18 oktober, 2010 vid 19:44

spelar man dum i huvet så slipper man betala.. och om man inte lyckas med det i första steget så skiter man bara i att betala för oddsize (som man brukar betala i en annan kassa innan man lämnar den i oddsize) sen spelar man bara dum efter det med. 100% på HLs resor.

• sourra

Medlem
    18 oktober, 2010 vid 19:57

Det brukar vara SAS incheckningsfolk och har man tur så går de ifrån sina regler. Jag köra som regel alltid ett vindsurfkit eftersom det får väga 30 kg och är billigare per kg.

• farbrorfraz

Medlem
    18 oktober, 2010 vid 19:59

Man kan komma långt med att spela dum… Jag spelade smart, trodde jag, och betalade 300 för “golfbag” till Porto. Funkade finfint, väskan fick 3 dagars semester i barcelona och blev 3 t-shirts och en quickdry-handduk lättare.. najs! Var dum nog att inte sätta hänglås eller buntband i dragkedjan på väskan.

Den vägde 50kg, men det var inga problem för damen på kastrup.

• pepa

Medlem
    18 oktober, 2010 vid 20:16

Det är självklart att man ska tänka på sina medmänniskor, i detta fallet de som packar flygplanen. Jag har 3-4 vänner som arbetar med detta på sas och vill inte tänka på hur deras kroppar skulle må om man inte hade regler att gå efter, eller om alla vid incheckningsdisken såg mellan fingrarna. 30 kilo måste man enligt svensk arbetslag egentligen vara två personer för att bära, att så inte alltid sker i verkligheten är en annan sak. Innan någon tror att jag bara är vek kanske jag ska inflika att jag arbetat som ställningsmontör i sju år där man lyfter mellan 2-5 ton stål om dagen.

• cedd

Medlem
    18 oktober, 2010 vid 21:08

Förutom att skydda de som bär bagage så e det väl ganska naturligt att det kostar extra. Att gå tillbaka till det system som var för en massa år sedan där allting alltid ingick (2x20kg oasvsett storlek, fri seating, mat på flyget etc. etc.) och en massa andra förmåner men i gengäld fick man alltid betala rövarpriser även om du inte checkade in något och flighten endast var någon timme, det är inget som jag är intresserad av.
    Nu finns det lågpris flyg och du åker till många städer i Europa för under 1000 SEK ToR om du bara är ute i tid och inte ska ha med dig en massa prylar.
    Kort sagt “yield management” som konsument var ute i god tid och betala för de tjänster du vill ha.
    Ovan avser ju reguljärflyg.

Vad det gäller charter som jag antar att du åkte (Hurgarha brukar vara det) så e det väl bara att läsa vilka regler respektive bolag tillämpar. Å ni får skratta er lyckliga att en fick åka grattis och en fick rabatt.

Lika frustrerande det är att pröjsa lika frustrerande är att det att få åka tidigare till flygplatsen för att ta höjd i tid vid incheckningen. För att det alltid är ett gäng (framförallt när man åker charter eller med Ryan Air) som ska packa om för att komma ner i vikt totalt eller inte har koll på hur det funkar.

Tro mig jag hade gärna åkt all inclusive till lågpris flyg priser, problemet är väl bara att världen sällan funkar så.
    (golf bag tricket har funkat för mig också, men läser man reglerna innantill så framgår det att vissa har mer restriktioner som vikt och eller/antal klubbor etc.)

• sourra

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 07:44

Att döma av rubriken så trodde jag verkligen att det var nåt som var hutlöst men det här är ju standardproceduren. Nåt som däremot var absurt var när jag fick betala €75 för 2 kg övervikt när jag skulle flyga hem från Portugal med TAP. €15/kg som betalas i fem-kilosintervall är bara sjukt när det rör sig om en väska i 20kg-klassen.

Kolla alltid alla regler i förväg (vilket jag hade gjort i TAP-fallet men de fuckade mig ändå), väg bagaget hemma och kör prepaid så man slipper stå och tjafs i incheckningen klockan 05:45. Några hundringar hit eller dit för att få med sina livsnödvändiga kiteprylar är väl inget på en resa som kostar en jäkla massa tusenlappar?

• above_the_law

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 09:17
    Telekiter;636167 wrote:
    Jaha, tänkte bara skriva om min upplevelse vid senaste resan till Hurgada. Vi var tre pers med var sin “golfbag” som packning. Jag checkade in först, “golfbagen” vägde 30 kg. Ok tänkte/visste jag det blir 300 pix för sportbagaget, men nej nej, skidor och golfutrustning får endast väga 15 kg/bag !! Bitchen vid incheckningen skulle va “snäll” och jag fick packa om och skicka två “sportbagage” och ändå bara bet. för golfbagen (nu en kite lättare). Det var reglerna enligt henne…..hennes argument var att man måste tänka på de stackare som ska kasta upp tunga saker på bagagebanden (men en vanlig resväska får ju väga max 30 kg men jag får förståss betala för övervikt var ett argument hon inte ville kännas vid…..)

Polare nr 1 då, kom samtidigt till incheckningen men en annan kassa. Herren i kassan tog en snabb titt på “golfbagen” utan att väga. 300 pix gå till bagageinlämningen för specialbagage bara. klart.

Polare nr 2 då, kom till incheckning, samtidigt som oss andra vid en tredje kassa. Herren vid incheckning tittade på “golfbagen” och tog INGET betalt.

Usch.

/Urban.

Polarna hade tur helt enkelt… antagligen du med för om hon sett att det (i hennes ögon) var “surfprylar” så hade du åkt på mellan 1000-1500 Sek, oavsett om en vågsurfbräda väger max 4 kg… DET ÄR SJUKT och handlar ju bara om att den som bestämmer reglerna är korrupt eller själv lirar golf och anser surfare vara kriminella knarkare:-(!
    Livet är inte rättvist, men det visste du väl redan…;-)

• telekiter

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 12:36

Men hallå där nu! Jag har väl för fan inte skrivit någonstans att jag är sur över att det kostar extra att ta med prylar! Jag har dessutom inget emot att det finns regler som gör att bagagegubbarna får det lättare. Men jag blir jävligt lack när en vanlig resväska får väga 30 kg (naturligtvis får man betala för övervikt) men den väskan väger ju lika mycket för bagegubbarna som den kitebag jag har, ologiskt.

och jag försökte “spela dum” jag försökte också hävda att det inte var golfprylar (så att golfregeln om 15 kg skulle förbigås).

Ja, det var SAS vi flög med och damen hävdade också att det var samma regler hos alla flygbolag (och varför får man då ta med 2×20 kg när man åker på skidresa?).

PS. Det här är mitt sista inlägg på surfzone p.g.a den här “skyll dig själv, idiot”- mentaliteten, iof är det säkert ingen som bryr sig om det men ändå…….Ds.

Bye.

• hydrolift

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 13:57

“skyll dig själv, idiot”-mentaliteten??? Tror du gravt har missuppfattat inläggen. Jag tycker dom har varit sakliga och informativa. En bra tråd för oss som flyger med “golf-bagar”.

• pepa

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 14:02
    Telekiter;636324 wrote:
    “skyll dig själv, idiot”- mentaliteten

Haha ja var fick du den ifrån?

• farbrorfraz

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 14:31

Det här är ett forum, och eftersom man inte står mitt emot varandra och pratar, blir det lättare missförstånd och kanske lite hårdare/tuffare ton (tyvärr). Jag tycker denna tråd är städad och bra, och instämmer med hydrolift, mycket bra Golf-bag tråd. Tackar för den tråden, Telekiter! Häng kvar, finns mycket bra här på steffo, bland alla wessebisser-kommentarer och misförstånd!

• stebe

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 15:52

Det 23kg som är max för ett bagage hos nästan alla flygbolag. 30 eller 32kg är det oftast bara business/första klass som har. Men hon var nog ute och cykla enligt deras regler skulle du åkt på övervikt (900:-) och inte packa om väskan.

• cedd

Medlem
    19 oktober, 2010 vid 16:06

Ahh det är ett forum, du tolkar, analyserar och tar åt dig för mycket. Du anslog en ton i ditt första inlägg, tycker samtliga legat på samma nivå eller snällare, inget att haka upp sig på.
    Sedan håller jag med dig finns mycket pajkastning i mellan åt, men så är det väl på alla forum när man döljer sig bakom anonymitet (dock upplever jag inte det i denna tråden).

Vill påstå som så många andra, att alla har egna regler såväl reguljärflyg som charter. Inkonsekvensen i de olika incheckningsdiskarna är ju frustrerande, samtidigt e det ju oftast “handling” bolag och alla flygbolag/charterboalg har olika regler så det tolkas nog lite friskt ibland av personen man möter vid disken. Men jag vågar nog påstå att man oftare får förmåner (lite extra vikt etc.) än någonsin betala mer än vad respektive flyg/charter bolags regler säger. dvs. ibland har man tur ibland inte.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Absurda regeler för bagage vid flygresa!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.