Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Absurda regeler för bagage vid flygresa!
-
Absurda regeler för bagage vid flygresa!
joddas svarade 13 år, 4 månader sedan 29 Medlemmar · 56 Svar
-
Jag hyrde bräda på destinationen dit jag åkte, de e ju den som tar mest plats.
En kitebag, ser ju annars ut som vilken annan väska som helst.
Brädor är dessutom inte speciellt dyra att hyra från nån lokal kiteshop, om de nu finns nån där man åker.
Nån som vet vad standardmåtten är förresten på flyg till USA? Tror knappast man får med en 135*40cm bräda i dem eller? -
Hmmm.. Enligt British Airways hemsida och American Airlines som jag ska flyga med till Maui får man ta med golfbag, musikinstrument, sportutrustning gratis som en vanlig resväska om den har mindre mått än 190 x 75 x 65 cm, vilket ju de flesta “kite golfbags” är mindre än. Då får man packa 23 kg i den. Vill man packa 32 kg får man betala £30, vilket jag tycker är helt ok och rimligt. Skulle tro att de låter 25kg passera gratis också om man är trevlig vid incheckning, vi får se..
-
Vart att tanka pa ar att om man bokar en resa som gar med fler flygbolag som sammarbetar, sa galler (ibland/alltid?) incheckningsreglerna for bolaget man gor forsta incheckningen med, aven om man bara gor en kort resa med dom och sedan aker jorden runt med ett annat bolag.
Gick sjalv pa denna nit, bokade en resa med TAM dom tar 800kr for extrabagage, OK tankte jag, det var bara det att forsta delen av resan var med deras samarbetspartner Lufthansa som tar 1500, surt.
-
acemattias;636525 wrote:Vart att tanka pa ar att om man bokar en resa som gar med fler flygbolag som sammarbetar, sa galler (ibland/alltid?) incheckningsreglerna for bolaget man gor forsta incheckningen med, aven om man bara gor en kort resa med dom och sedan aker jorden runt med ett annat bolag.
Gick sjalv pa denna nit, bokade en resa med TAM dom tar 800kr for extrabagage, OK tankte jag, det var bara det att forsta delen av resan var med deras samarbetspartner Lufthansa som tar 1500, surt.
Japp kommer att åka på det i vinter, när det blir 4 olika bolag totalt. Dessutom behöva plocka ut och checka in bagage vid mellanlandningar så en satans massa regler att hålla koll på, hade det funnits vettig uthyrare så hade det blivit f… så mycket smidigare och marginellt dyrare. Men efter att läst på om de bolag som jag åker med så verkar 150 CM i längd och 23 kg vara en magisk gräns som man klarar med de flesta, denna gången för att ligga på samma tariff nivå hos samtliga.
-
cedd;636543 wrote:Japp kommer att åka på det i vinter, när det blir 4 olika bolag totalt. Dessutom behöva plocka ut och checka in bagage vid mellanlandningar så en satans massa regler att hålla koll på, hade det funnits vettig uthyrare så hade det blivit f… så mycket smidigare och marginellt dyrare. Men efter att läst på om de bolag som jag åker med så verkar 150 CM i längd och 23 kg vara en magisk gräns som man klarar med de flesta, denna gången för att ligga på samma tariff nivå hos samtliga.
Öhh vadå ska du checka ut och in vid varje flygning? Normalt om man har 2 flygbolag jobbar de ju tillsammans eftersom de ingår i samma flygkoncern, Star Alliance eller liknande och man checkar bara in en gång. Så har det alltid funkat vart jag än flygit även om jag flygit Air France en bit, sen Emirates och sen Qantas eller liknande..
-
Davids;636548 wrote:Öhh vadå ska du checka ut och in vid varje flygning? Normalt om man har 2 flygbolag jobbar de ju tillsammans eftersom de ingår i samma flygkoncern, Star Alliance eller liknande och man checkar bara in en gång. Så har det alltid funkat vart jag än flygit även om jag flygit Air France en bit, sen Emirates och sen Qantas eller liknande..
Japp du har så rätt. Dock denna gången är det en specialare där jag på hemvägen plockar massa enkel resor för en liten detour, då flyger jag med olika allianser, vilket gör att jag behöver plocka ut bagaget och checka in det. T ex inrikes i USA till en flygplats för att där flyga ur USA med annan flygbolags allians, tidigare erfarenhet är att då de har olika avgift system så blir det så snällt att plocka ut och betala på varje å då även behöva ta höjd för mer än 1hs mellan landning för att ha chans att byta terminal osv.
Normalt sett så är det ju billigare att boka via en och samma resebyrå/resesite med samma flyg allians, dock denna gången blev det betydligt billigare att plocka olika enkel resor från olika siter, japp ett jäkla pill att få ihop det men gör en hel del 1000-lappar totalt. -
Låter sjuuuukt omständigt och kan ju knappast sparat så mycket pengar på det med tanke på extraavgifterna du kommer få betala, samt all jävla tid du får lägga på incheckningar och liknande.. Inte så ball heller om bagaget inte dyker upp på nån av flygningarna eller är försenat.. God speed:)
-
190 x 75 x 65 cm med Americanski Airlines. Låter ju bra de…
Men till London är de British Airways. De e kanske en annan deal med dem?…
Får kolla de.Skitbra ju, 190 är ju jättemycket. Skulle de vara normalbagaget och inte kosta något extra…
bra tråd, viktigt ämne.
-
“You may take bags up to the dimensions 190cm x 75cm x 65cm (75in x 29.5in x 25.5in), including the handle, pockets and wheels.
* This allows you to take items such as sporting equipment and musical instruments etc at no additional cost.”
Saxat från British Airways sida
-
Easy jet har gått över till att bara ha enkel resor. Man måste hämta ut bagage och checka in det igen för varje delsträcka. Detta gäller även vid en resa som man bokat i “klump” 🙁
Antagligen blir det enklare bagage hantering för flygbolaget (ingen sortering), och de slipper att ta ansvar för att flyg blir sena.
Möjligt att andra lågprisbolag också använder denna modell. Eller kommer göra snart…
/Tobias
-
Jag åker till Egypten med Tui nordic och har förbetsällt följande.
Kite/Wakeboard Max 10 kg 550 SEK
Känns jobbigt att få ihop all utrustning under 10kg.. någon som har några erfarenheter här?
Edit:
Ringde till Tui och fick svaret att 10kg gäller men man kan fördela kilona mellan sitt övriga bagage. (t ex 15kg kitebag + 15 kg resväska)
-
chaneuil;636608 wrote:Jag åker till Egypten med Tui nordic och har förbetsällt följande.
Känns jobbigt att få ihop all utrustning under 10kg.. någon som har några erfarenheter här?
Edit:
Ringde till Tui och fick svaret att 10kg gäller men man kan fördela kilona mellan sitt övriga bagage. (t ex 15kg kitebag + 15 kg resväska)
Boardbag med bräda och lite annat krafs för att utnyttja dina 10kg.
Resten av packningen i resväska. -
chaneuil;636608 wrote:Jag åker till Egypten med Tui nordic och har förbetsällt följande.
Edit:
Har rest med Cabrinha “golfbag”, en 12:a, TT-bräda, sele, våtdräktströja+skor+handskar. Väger mer än man tror. Allt som allt vägde mitt ca 17 kilo och då hade jag inte ens min våtdräkt med mig. Golfbagen i sig vägde några kilo märkte jag.
Logga in för att svara.