Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › AC-fel på T4
-
AC-fel på T4
Posted by sourra on 28 juni, 2009 at 19:06Jag har fram till senaste veckans värmebölja varit rätt obrydd över att ACn i min T4 inte funkar men nu jävlar är det dags att få igång den. Systemet är fullt, trycktestat och håller tätt. Kruxet är att kompressorn inte vill slå till och när jag läser ut felkoderna på Climatronicenheten står det “G22 speed signal missing”. Nån som har några tips på hur man avhjälper detta fel och får kompressorn att koppla till? Finlösningar och fullösningar mottages tacksamt.
sourra replied 15 years, 5 months ago 4 Members · 7 Replies -
7 Replies
-
Om ingen varvtalsignal finns för AC:n kommer inte magnetkopplingen att klicka, dvs kompressorn drivs inte utan remmen snurrar bara fritt. Magnetkopplingen står i friläge när AC:n är avstängd, bilen är avstängd eller om systemet tappar tryck (för att skydda kompressorn från att skära). Är det någon kabel som är av?
Jag har ett hårt tips: Lämna in skiten till en verkstad och surfa istället. 😉
-
Då har du tolkat det som jag har gjort det =)
Jag lämnade in kärran Mechanum och hade i förväg fått besked att det skulle kosta 1200 spänn att felsöka. Fick tillbaka bilen med beskedet “Systemet är tätt, troligtvis elfel. Större felsökning krävs.”. Nötter. Till saken hör att jag meddelade dom att systemet var tätt och att det troligtvis var ett elfel när jag lämnade in den. Därav mitt bristande förtroende för mekanikerkåren i detta avseende. Borde det inte gå att koppla till magnetkopplingen manuellt? Eller är det risk för större haveri då?
-
sourra;556066 wrote:Då har du tolkat det som jag har gjort det =)
Jag lämnade in kärran Mechanum och hade i förväg fått besked att det skulle kosta 1200 spänn att felsöka. Fick tillbaka bilen med beskedet “Systemet är tätt, troligtvis elfel. Större felsökning krävs.”. Nötter. Till saken hör att jag meddelade dom att systemet var tätt och att det troligtvis var ett elfel när jag lämnade in den. Därav mitt bristande förtroende för mekanikerkåren i detta avseende. Borde det inte gå att koppla till magnetkopplingen manuellt? Eller är det risk för större haveri då?
Om du redan har talat om det för dem så ska de väl för sjutton felsöka nåt annat än tätheten och nivån i systemet.. Gå tillbaka och kräv att de gör den större felsökningen utan kostnad.
-
Jag ringde och bokade servicen en vecka innan och det var då jag meddelade detta. Meken verkar inte ha fått den infon och hävdar såklart att jag inte sagt nåt om felet – och det är där vi står nu.
-
Har du testat o “cleara” felkoden? Återkommer den hela tiden? Det har hänt att även jag har haft felkod 625 (Vehicle Speed Signal) men AC har funkat trots detta vad jag kan minnas, o den funkar definitvit nu, kallt så man huttrar:)…I ditt fall skulle jag ta reda på vad G22 betyder (har för mig att G22 är en benämning på en viss kopplingsplint/punkt eller liknande), så är det iaf på min gamla -96a att GXX i felkoden hänvisar till nån viss kopplingsplint/punt/signalmatning…Sen kan ju felet ligga på ett helt annat ställe…
-
Googla lite på “G22 speed signal missing” så får du lite hjälp…Kan tydligen även vara ett fel i instrumenthuset som lägger upp dena felkod…
-
Yes, har clearat den ett par ggr och den återkommer ständigt. Det verkar som att det finns tre lägen:
1) Climatronicenheten är kass. 1000 spänn på skroten, 7000 spänn nytt.
2) Glapp i kabeldonet mellan instrumentklustret och Climatronicen. Kostar 60 spänn för elrengöring.Så snart jag blir mer mobil ska jag ta tag i felsökningen.
Log in to reply.