Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Adobe Premiere Pro 1.5 problem blänkare…
-
Adobe Premiere Pro 1.5 problem blänkare…
Publicerad av Knatte på 11 oktober, 2006 vid 20:56Jag bara gör en blänkare till min fråga i foto/video forumet, då antagligen fler läser här 😀
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=44752Knatte svarade 18 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Knatte
Gäst12 oktober, 2006 vid 12:30Nu med ytterligare en fråga 😀 Vilket komprimeringsmetod/process ger bäst kvalitet kontra storleken:wink: (Samma program Adobe Premiere Pro 1.5 )
-
Det är ju bara o kolla vad ”scenen” använder för att komprimera vanlig lågupplöst TV med: XVid!
-
Knatte
Gäst12 oktober, 2006 vid 15:37Jester wrote:Det är ju bara o kolla vad ”scenen” använder för att komprimera vanlig lågupplöst TV med: XVid!Vilken Scen ?? Underground eller windsurfing scenen 😉 Jag försökte använda Xvid med min premiere Pro, men det funkade inte så bra och verkade hänga upp sig:blush:
Edit: Testat med Xvid idag igen. Det blev en totallåst dator igen. Det skiter sig direkt när rutan ”rendering Xvid” kommer upp.. Är det min musiksmak som spökar:grin: 😀
-
Beror nog på SBT… Se till att tanka ner senaste versionen, det kanske löser dina problem?
-
Knatte
Gäst12 oktober, 2006 vid 20:44Jester wrote:Beror nog på SBT… Se till att tanka ner senaste versionen, det kanske löser dina problem?Tror inte på SBT :smirk: Men svårt ringa och klaga på Adobes support, då jag måste glömt att tecka avtal med dem:laugh:
Men jag har version Pro 2.0 liggandes men oinstallerad än så länge..Kanske får jobba på detta.
Men med SVCD Mpeg 2, så hamnar jag på en drygt 200 Mb stor fil, för drygt 11 minuters actionfilm.Vet inte hur mycket mer XVid kan komprimera ner detta ?? Tips på detta :laugh:
-
Ett tvprogram på typ 40 min brukar hamna på 350 mb och en film typ nästan 800…
-
Och framförallt mycket bättre kvalitet på filmen SVCD Mpeg2 suger pung, som juniorerna skulle säga…
-
Knatte
Gäst13 oktober, 2006 vid 06:44Efter en god natts sömn, så undrar jag följande sak :confused2:
Måste jag ladda ner någon modul (programsnutt mm.) för Xvid/Dvix för att det skall fungera ihop med Adobe Premiere pro. Dvs. Att Xvid-komprimeringen inte funkar ihop med Adobe, om jag inte har den modul :blush:
Eller skall dessa komprimeringsfunktioner i Adobe Premiere Pro, fungera utan att jag behöver skaffa några tillägg extra.
Jag har ju dessa val under komprimeringsmenyn redan nu, även om jag inte får dessa att funka :frown:Behöver jag skaffa någon extra grej, för att få det att funka ? I så fall, ge mig tips och råd på vad jag behöver. Gärna länkar osv. :tongue:
-
Knatte
Gäst13 oktober, 2006 vid 12:27Jag fortsätter att spamma min egen tråd 😀 Men det är ju för ett gott syfte!
(att fixa en windsurfingfilm, som inte blir för stor …)Så nästa fråga, kommer här! Jag har laddad ner en DivX paket, där en converter ingår..
Men nu kommer den kluriga delen. Denna encodern/converten kommer jag ju inte åt via Adobe premirer Pro ?? Så jag testade att exportera filen från Adobe Premiere PRO okomprimerad. Sedan tog jag denna filen och converterade till DivX. Då blev ju filmen betydligt mindre jämnfört med Mpeg-2 ca 80 Mb.
Men kvaliten tyckte jag inte var så jättebra:blush: Tips om inställningar där :laugh:Sedan skall jag inte kunna komma åt DivX eller Xvid-programmen via Adobe Premiere PRO eller måste jag dubbeljobba så här även i framtiden?
Tanken var ju att jag skulle sköta detta via Premiere direkt och inte behöva göra allt i två steg!Var är alla redigerare och klipp experter på Steffo nu ??
-
Tykcer det borde fungera, då codecs har ett gemensamt interface ut mot omvärlden…
Har tyvärr inte gjort några filmer själv, men har rippat ett par DVD-filmer (surftema) med gott resultat, och då har jag använt xvid. Använder AutoGuardian Knot (eller vad den nu heter) för att konvertera från mpeg2 till xvid…
-
Knatte
Gäst13 oktober, 2006 vid 19:12Dannnek wrote:http://forum.voodoofilm.org här kan du söka och få svar på det mesta inom film..Jag har redan dammsugit detta forum och hittar inget svar på mina frågor :blush:
-
Om du behöver göra om videoformat så är mediacoder både kraftfullt och någorlunda intuitivt.
http://mediacoder.sourceforge.net/Öppnar du bara den okomprimerade filen du exporterat, sätter output format som xvid, väljer upplösning och sånt och trycker på encode och väntar ett tag.
Om det nu bara var det som var problemet. Mediacoder är open-source som började som unix/linux app. -
Knatte
Gäst13 oktober, 2006 vid 19:21rabbit wrote:Om du behöver göra om videoformat så är mediacoder både kraftfullt och någorlunda intuitivt.
http://mediacoder.sourceforge.net/Öppnar du bara den okomprimerade filen du exporterat, sätter output format som xvid, väljer upplösning och sånt och trycker på encode och väntar ett tag.
Om det nu bara var det som var problemet. Mediacoder är open-source som började som unix/linux app.Tolkar jag dig rätt ? Att jag måste exportera filmen okomprimerad till hårddisken.
Sedan stoppar jag in den stora filen i ”mediacoder” och får ut en liten fin färdig filmsnutt 😉Jag måste alltså fortfarande gå omvägen via dubbelsteget okomprimerad fil till hårddisk–> extern komprimeringsprogram??
-
Man borde kunna ladda codec’s i adobe premiere och exportera ut i xvid därifrån men det är för länge sedan jag jobbade med premier för att jag skall kunna beskriva hur det går till. 🙂
Mediacoder var ett förslag på hur du kunde gå tillväga för att ”koda(komprimera)” den okomprimerade jättefil du redan hade exporterat.
Nu är ju klockan snart 24 så nu lär du väl inte läsa det här förrän på lördag någon gång…
hoppas det löser sig!
/r
Logga in för att svara.